zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

Kurs kancelaryjno-archiwalny II stopnia - 3-dniowe szkolenie online

od 13 czerwca 2022 09:00
do 15 czerwca 2022 13:00

850 zł netto

Forma szkolenia:

  • Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania,
  • Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail,
  • Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.

 INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:

Absolwentka studiów magisterskich na UMCS w Lublinie, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim oraz kursów kancelaryjno-archiwalnych i szkoleń metodycznych, organizowanych przez Krajowe Centrum Edukacji Archiwalnej SAP i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Praktyk, na co dzień współpracuje z archiwami państwowymi, dzięki czemu wiedza przekazywana podczas szkoleń jest zawsze aktualna i zgodna z najnowszymi przepisami. Tworzy i wdraża przepisy kancelaryjne, a także prowadzi szkolenia, warsztaty, konsultacje i prace archiwizacyjne na terenie całego kraju, dzięki czemu szkolenia charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy praktycznej.

Pracuje na zlecenie jednostek administracji rządowej i samorządowej, porządkując dokumentację ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych jednostek administracyjnych i innych podmiotów publicznych oraz firm prywatnych. Wspiera wiele jednostek w prowadzeniu ich archiwów zakładowych i składnic akt.

Współpracowała m.in. z: Polską Akademią Nauk, Ośrodkiem Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Fundacją BGK, Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, Krajowym Instytutem Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Naczelną i Okręgową Radą Adwokacką w Warszawie, instytutami Sieci Badawczej Łukasiewicz, Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej, Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Sportu, Ministerstwem Edukacji Narodowej, Generalną i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, WFOŚiGW, Lasami Państwowymi, Polską Grupą Energetyczną, Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, Polskim LNG, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów, Głównym Urzędem Miar, sądami, teatrami, instytucjami i ośrodkami kultury, biurami festiwalowymi, urzędami miast i gmin, starostwami powiatowymi, placówkami oświatowymi i medycznymi, ośrodkami naukowo badawczymi.

Specjalizuje się w archiwizacji dokumentów, obiegu i zarządzaniu dokumentacją w jednostce, prowadzeniu archiwów zakładowych i składnic akt oraz tworzeniu i wdrażaniu przepisów kancelaryjno-archiwalnych.


Program szkolenia:

 

DZIEŃ I 13.06.2022 r.

I. Ważniejsze akty prawne regulujące postępowanie z dokumentacją:

  1. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
  2. Przepisy wykonawcze do ustawy archiwalnej;
  3. Przepisy branżowe (resortowe);
  4. Obowiązki państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych tworzących i nietworzących materiały archiwalne.

II. Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji

  1. Kryteria oceny wartości dokumentacji;
  2. Podział dokumentacji na kategorie archiwalne;
  3. Materiały archiwalne typowe;
  4. Materiały archiwalne specyficzne;
  5. Dokumentacja niearchiwalna;
  6. Dokumentacja kategorii BE;
  7. Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji;
  8. Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej od 2019 r.
  9. Wytyczne CKAOD w zakresie wartościowania dokumentacji.

PORZĄDKOWANIE DOKUMENTACJI INNEJ NIŻ AKTOWA (techniczna, kartograficzna, fotograficzna)

III. ORGANIZACJA PRACY KANCELARYJNEJ

  1. Typowy obieg dokumentacji;
  2. Elektroniczny system obiegu dokumentacji;
  3. Systemy kancelaryjne;
  4. Instrukcja kancelaryjna – zakres przedmiotowy, znakowanie spraw, komórki merytoryczne i wspomagające – obowiązki;
  5. Rzeczowy wykaz akt – budowa, rozbudowa, uzupełnianie, monitorowanie;
  6. Procedura ustalania przepisów w porozumieniu z archiwum państwowym – praktyczne wskazówki;
  7. Wspólne przepisy kancelaryjno-archiwalne.

IV. ORGANIZACJA I ZADANIA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO I SKŁADNICY AKT

  1. Miejsce w strukturze organizacyjnej;
  2. Cele i zadania;
  3. Personel archiwum zakładowego i składnicy akt;
  4. Lokal i wyposażenie a.z. i s.a.;
  5. Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych – prawa i obowiązki archiwisty;
  6. Gromadzenie i układ akt w a.z. i s.a.;
  7. Udostępnianie akt – najważniejsze zasady;
  8. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
  9. Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego;
  10. Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego (roczny harmonogram prac).

Obowiązki i nowe uprawnienia organu kontrolującego.

 

DZIEŃ II 14.06.2022 r.

V. KONTROLE ARCHIWALNE

  1. Procedura kontroli;
  2. Protokół kontroli;
  3. Wystąpienia pokontrolne;
  4. Prawa i obowiązki jednostki kontrolowanej;

VI. BRAKOWANIE DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ

  1. Podstawy prawne brakowania dokumentacji;
  2. Procedura brakowania;
  3. Ekspertyza archiwalna;
  4. Brak zgody na brakowanie;
  5. Wyłączenie dokumentacji z procedury brakowania;
  6. Wątpliwości w zakresie kwalifikacji dokumentacji – co wtedy?
  7. Brakowanie dokumentacji w podmiotach prywatnych;
  8. Zmiana kwalifikacji archiwalnej dokumentacji – jak dokonać zmiany w środkach ewidencyjnych?

VII. PRZEJMOWANIE/PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH

  1. Zawiadomienie o rozpoczęciu prac porządkowych (opracowanie wzoru zgodnego z aktualnymi wymogami);
  2. Procedura przekazania;
  3. Standardy porządkowania materiałów archiwalnych (w tym technicznych, ulotnych, etc);
  4. Standardy ewidencjonowania materiałów archiwalnych;
  5. Standardy technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych;
  6. Przygotowanie rysu historycznego twórcy;
  7. Materiały archiwalne na nośnikach elektronicznych – wymagania technicznych formatów i informatycznych nośników danych.

VIII. PROFILAKTYKA I KONSERWACJA (zabezpieczająca, ratunkowa, restauracyjna).

IX. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W ARCHIWUM ZAKŁADOWYM/SKŁADNICY AKT, udostępnianie dokumentacji – ograniczenia.

 

DZIEŃ III 15.06.2022 r.

IX. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA W ZAKRESIE PRZECHOWYWANIA DOKUMENTACJI OSOBOWEJ I PŁACOWEJ PRACODAWCÓW O CZASOWYM OKRESIE PRZECHOWYWANIA.

X. POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJA W PRZYPADKU TRWAŁEGO ZAPRZESTANIA

DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ.

  1. Postępowanie z materiałami archiwalnymi;
  2. Postępowanie z dokumentacja niearchiwalną;
  3. Pozostawienie materiałów archiwalnych u następcy prawnego – tryb i warunki.

XI. ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ W ARCHIWUM

XII. WARSZTATY

  1. Studium przypadku
  2. Rozwiązywanie zadań z zakresu postępowania z dokumentacją, jej znakowania, przekazywania do archiwum państwowego, brakowania, etc.

XIII. EGZAMIN, podsumowanie, omówienie wyników

 

 

 

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha