zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

Kurs kancelaryjno-archiwalny II stopnia - 3-dniowe szkolenie online

od 07 grudnia 2022 09:00
do 09 grudnia 2022 13:00

795 zł netto

Forma szkolenia:

  • Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania,
  • Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail,
  • Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.

 INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:

Absolwentka studiów magisterskich na UMCS w Lublinie, studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim oraz kursów kancelaryjno-archiwalnych i szkoleń metodycznych, organizowanych przez Krajowe Centrum Edukacji Archiwalnej SAP i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Praktyk, na co dzień współpracuje z archiwami państwowymi, dzięki czemu wiedza przekazywana podczas szkoleń jest zawsze aktualna i zgodna z najnowszymi przepisami. Tworzy i wdraża przepisy kancelaryjne, a także prowadzi szkolenia, warsztaty, konsultacje i prace archiwizacyjne na terenie całego kraju, dzięki czemu szkolenia charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy praktycznej.

Pracuje na zlecenie jednostek administracji rządowej i samorządowej, porządkując dokumentację ministerstw, urzędów centralnych, samorządowych jednostek administracyjnych i innych podmiotów publicznych oraz firm prywatnych. Wspiera wiele jednostek w prowadzeniu ich archiwów zakładowych i składnic akt.

Współpracowała m.in. z: Polską Akademią Nauk, Ośrodkiem Studiów Wschodnich im. Marka Karpia, Fundacją BGK, Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, Krajowym Instytutem Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Naczelną i Okręgową Radą Adwokacką w Warszawie, instytutami Sieci Badawczej Łukasiewicz, Centralnym Ośrodkiem Badań Jakości w Diagnostyce Mikrobiologicznej, Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Sportu, Ministerstwem Edukacji Narodowej, Generalną i Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, WFOŚiGW, Lasami Państwowymi, Polską Grupą Energetyczną, Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi, Polskim LNG, Przemysłowym Instytutem Automatyki i Pomiarów, Głównym Urzędem Miar, sądami, teatrami, instytucjami i ośrodkami kultury, biurami festiwalowymi, urzędami miast i gmin, starostwami powiatowymi, placówkami oświatowymi i medycznymi, ośrodkami naukowo badawczymi.

Specjalizuje się w archiwizacji dokumentów, obiegu i zarządzaniu dokumentacją w jednostce, prowadzeniu archiwów zakładowych i składnic akt oraz tworzeniu i wdrażaniu przepisów kancelaryjno-archiwalnych.


Program szkolenia:

 

DZIEŃ I

I. Ważniejsze akty prawne regulujące postępowanie z dokumentacją:

  1. Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach;
  2. Przepisy wykonawcze do ustawy archiwalnej;
  3. Przepisy branżowe (resortowe);
  4. Obowiązki państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych tworzących i nietworzących materiały archiwalne.

II. Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji

  1. Kryteria oceny wartości dokumentacji;
  2. Podział dokumentacji na kategorie archiwalne;
  3. Materiały archiwalne typowe;
  4. Materiały archiwalne specyficzne;
  5. Dokumentacja niearchiwalna;
  6. Dokumentacja kategorii BE;
  7. Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji;
  8. Skrócenie okresu przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej od 2019 r.
  9. Wytyczne CKAOD w zakresie wartościowania dokumentacji.

PORZĄDKOWANIE DOKUMENTACJI INNEJ NIŻ AKTOWA (techniczna, kartograficzna, fotograficzna)

III. ORGANIZACJA PRACY KANCELARYJNEJ

  1. Typowy obieg dokumentacji;
  2. Elektroniczny system obiegu dokumentacji;
  3. Systemy kancelaryjne;
  4. Instrukcja kancelaryjna – zakres przedmiotowy, znakowanie spraw, komórki merytoryczne i wspomagające – obowiązki;
  5. Rzeczowy wykaz akt – budowa, rozbudowa, uzupełnianie, monitorowanie;
  6. Procedura ustalania przepisów w porozumieniu z archiwum państwowym – praktyczne wskazówki;
  7. Wspólne przepisy kancelaryjno-archiwalne.

IV. ORGANIZACJA I ZADANIA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO I SKŁADNICY AKT

  1. Miejsce w strukturze organizacyjnej;
  2. Cele i zadania;
  3. Personel archiwum zakładowego i składnicy akt;
  4. Lokal i wyposażenie a.z. i s.a.;
  5. Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych – prawa i obowiązki archiwisty;
  6. Gromadzenie i układ akt w a.z. i s.a.;
  7. Udostępnianie akt – najważniejsze zasady;
  8. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
  9. Przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwum państwowego;
  10. Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego (roczny harmonogram prac).

Obowiązki i nowe uprawnienia organu kontrolującego.

 

DZIEŃ II

V. KONTROLE ARCHIWALNE

  1. Procedura kontroli;
  2. Protokół kontroli;
  3. Wystąpienia pokontrolne;
  4. Prawa i obowiązki jednostki kontrolowanej;

VI. BRAKOWANIE DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ

  1. Podstawy prawne brakowania dokumentacji;
  2. Procedura brakowania;
  3. Ekspertyza archiwalna;
  4. Brak zgody na brakowanie;
  5. Wyłączenie dokumentacji z procedury brakowania;
  6. Wątpliwości w zakresie kwalifikacji dokumentacji – co wtedy?
  7. Brakowanie dokumentacji w podmiotach prywatnych;
  8. Zmiana kwalifikacji archiwalnej dokumentacji – jak dokonać zmiany w środkach ewidencyjnych?

VII. PRZEJMOWANIE/PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO ARCHIWÓW PAŃSTWOWYCH

  1. Zawiadomienie o rozpoczęciu prac porządkowych (opracowanie wzoru zgodnego z aktualnymi wymogami);
  2. Procedura przekazania;
  3. Standardy porządkowania materiałów archiwalnych (w tym technicznych, ulotnych, etc);
  4. Standardy ewidencjonowania materiałów archiwalnych;
  5. Standardy technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych;
  6. Przygotowanie rysu historycznego twórcy;
  7. Materiały archiwalne na nośnikach elektronicznych – wymagania technicznych formatów i informatycznych nośników danych.

VIII. PROFILAKTYKA I KONSERWACJA (zabezpieczająca, ratunkowa, restauracyjna).

IX. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W ARCHIWUM ZAKŁADOWYM/SKŁADNICY AKT, udostępnianie dokumentacji – ograniczenia.

 

DZIEŃ III

IX. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA W ZAKRESIE PRZECHOWYWANIA DOKUMENTACJI OSOBOWEJ I PŁACOWEJ PRACODAWCÓW O CZASOWYM OKRESIE PRZECHOWYWANIA.

X. POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJA W PRZYPADKU TRWAŁEGO ZAPRZESTANIA

DZIAŁALNOŚCI JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ.

  1. Postępowanie z materiałami archiwalnymi;
  2. Postępowanie z dokumentacja niearchiwalną;
  3. Pozostawienie materiałów archiwalnych u następcy prawnego – tryb i warunki.

XI. ELEKTRONICZNE ZARZĄDZANIE DOKUMENTACJĄ W ARCHIWUM

XII. WARSZTATY

  1. Studium przypadku
  2. Rozwiązywanie zadań z zakresu postępowania z dokumentacją, jej znakowania, przekazywania do archiwum państwowego, brakowania, etc.

XIII. EGZAMIN (wewnętrzny), podsumowanie, omówienie wyników

 

 

 

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha