PROWADZĄCY:
• radca prawny, od 1995 r. obsługa urzędów administracji publicznej (urzędy gmin, urząd wojewódzki, zarządy dróg, inspekcje itp.)
• Od 1991 r. - etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku.
• wykładowca od 1994 r. wielu ośrodków szkoleniowych w Polsce m. in. Instytut Szkoleń i Analiz Gospodarczych w Warszawie, SOWID w Katowicach, LCES w Gorzowie Wielkopolskim, ROS w Bydgoszczy, PCS w Gdańsku, oraz ośrodkach w Rzeszowie, Wrocławiu, Koszalinie i Łomży a także Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Białymstoku, Warszawie, Szczecinie i Kielcach. Realizuje główne tematy z zakresu postępowania administracyjnego i prawa samorządu terytorialnego oraz z ochrony środowiska, gospodarki nieruchomościami, planowania przestrzennego, finansów lokalnych; Formy organizowania szkoleń- wykłady, seminaria, ćwiczenia praktyczne, konsultacje.
• W latach 1998- wykładowca z zakresu prawa administracyjnego i postępowania administracyjnego w szkoleniu aplikantów radcowskich oraz powołany przez Ministra Sprawiedliwości członek komisji egzaminacyjnej na egzamin zawodowy radców prawnych.
• Prowadzi szkolenia zawodowe dla radców prawnych w ramach doskonalenia zawodowego.
• Wykładowca na szkoleniach służby cywilnej, posiada uprawnienia wykładowcy Brytyjskiego Funduszu Know How z zakresu planowania przestrzennego oraz zarządzania finansami komunalnymi,
PROGRAM:
1. Petycje, skargi i wnioski - źródła prawa i charakterystyka postępowania.
2. Skargi i wnioski:
• zakres pojęcia skargi w kontekście wniosków i petycji,
• prawo składania skarg i wniosków, forma i treść,
• organy i podmioty rozpatrujące skargi i wnioski,
• sposoby wnoszenia - skargi elektroniczne, anonimy,
• elementy składowe podania - podpisy, pełnomocnictwa, forma, minimalne wymagania,
• tryb rozpoznawania, terminy; skarga, a żądanie, środki zaskarżenia lub ponaglenie w postępowaniu administracyjnym, uzupełnianie braków pisma,
• zawiadomienie o załatwieniu skargi lub wniosku; przypadki pozostawienia bez rozpoznania,
• skargi na organ i pracowników - skutki, konsekwencje,
• udział prasy, interwencje poselskie i radnych,
• nadzór nad postępowaniem skargowo-wnioskowym.
3. Petycje:
• Petycja - definicja i zakres przedmiotowy pojęcia,
• rodzaje petycji (wniesienie we własnym imieniu, na rzecz kogoś innego, w interesie publicznym),
• adresaci petycji, procedura rozpatrywania, usuwanie braków formalnych,
• sposoby rozpatrzenia petycji i terminy,
• petycja wielokrotna i zbiorowa,
• dokumentacja i nadzór nad rozpatrywaniem petycji,
4. Zależności między postępowaniami w sprawie petycji, skarg i wniosków a RODO i dostępem do informacji publicznej.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online