zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

Prawidłowe rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji przez organy administracji publicznej - z uwzględnieniem zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z RODO - szkolenie on-line

26 listopada 2021 09:00-12:30

280 zł netto

Forma szkolenia:

  • Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
  • Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
  • Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę in-ternetową w komputerze

 

INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
Szkolenie poprowadzi radca prawny z doświadczeniem i wiedzą praktyczną, które przekładają się na umiejętność przystępnego wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych związanych z prawidłowym stosowaniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego regulujących postępowanie skargowo - wnioskowe, ustawy o petycjach, przepisów unijnego rozporządzenia - RODO (obowiązujące równolegle przy prowadzeniu postępowań ze skarg, wniosków, petycji) oraz ustawy wdrażającej RODO.
Ceniona za indywidualne podejście do problemów przedstawianych przez uczestników szkoleń.
Praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w realizacji zadań administracji rządowej – od 1997 r. zajmująca się:
- rozpatrywaniem skarg, wniosków petycji przez Wojewodę Podlaskiego,
- opracowywaniem analiz z działalności skargowo – wnioskowej organów j.s.t. województwa podlaskiego, oraz organów administracji zespolonej województwa podlaskiego,
- prowadzeniem kontroli z zakresu organizacji i sposobu rozpatrywania skarg, wniosków w organach j.s.t.
Od 2014 r. nadzorująca dokonywanie oceny działalności skargowo – wnioskowej w j.s.t. województwa podlaskiego przez służby Wojewody Podlskiego – jako dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, od 2016r. zastępca dyrektora, do którego obowiązków należało, poza nadzorowaniem i prowadzeniem postępowań nadzorczych i kontrolnych w odniesieniu do działalności organów j.s.t. województwa podlaskiego, również wdrożenie w komórkach organizacyjnych ww. organu, przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), zwanego „RODO”. Obecnie łączy zatrudnienie w administracji samorządowej z pracą Inspektora Ochrony Danych w j.s.t., m.in. monitorując wdrażanie RODO w podmiotach administracji samorządowej. Od lipca 2018 r. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH – w pięciu podmiotach sektora finansów publicznych.
Od 2017 r. - wykładowca procedur administracyjnych oraz ustaw z zakresu administracji rządowej oraz samorządowej – prowadząca zajęcia u aplikantów radcowskich w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Białymstoku.
Absolwentka Studiów podyplomowych o kierunku „Bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych” na Wydziale Ekonomii i Zarzadzania Uniwersytetu w Białymstoku.

Prowadząc szkolenia koncentruje się na tym, by w skuteczny, zrozumiały, poparty przykładami sposób przekazać wiedzę uczestnikom szkolenia.


PROGRAM SZKOLENIA

I BLOK TEMATYCZNY – SKARGI I WNIOSKI

I. Obowiązki organów administracji publicznej związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg, wniosków, petycji wynikające z Konstytucji RP, K.p.a., ustawy o petycjach oraz RODO.
II. Charakterystyka postępowania skargowo – wnioskowego jako szczególnego rodzaju instytucjonalnej kontroli społecznej nad podmiotami administracji publicznej (art. 221-240).
III. Pojęcie i zakres przedmiotowy skargi (rozpatrywanej na podstawie Działu VIII K.p.a.).
IV. Pojęcie i zakres przedmiotowy wniosku (rozpatrywanego na podstawie Działu VIII K.p.a.).
V. Prawidłowa kwalifikacja wpływających sygnałów obywatelskich do kategorii skarg, wniosków, petycji – omówienie najczęściej popełnianych błędów przy ich kwalifikacji, rejestracji oraz skutki z tym związane.
Wskazanie rodzajów pism, których nie należy kwalifikować do kategorii spraw rozpatrywanych w ramach skarg i wniosków oraz petycji. Wskazanie różnicy pomiędzy wnioskiem a petycją.
VI. Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków. Postępowanie ze skargami i wnioskami przekazywanymi do wiadomości, anonimowymi, zawierającymi określone żądania zawiadomienia innych organów o popełnianych czynach, noszących – w ocenie nadawcy wystąpienia – znamiona przestępstwa. Realizacja obowiązków wynikających z RODO.
VII. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków, petycji przez organy radę gminy, miasta, powiatu, sejmik województwa.
Rozpatrywanie skarg, wniosków przez Komisje Skarg wniosków, petycji.
Zasady publikacji uchwał w sprawie rozpatrzenia skargi, wniosku wynikające z RODO.
VIII. Braki formalne skargi/wniosku, treść wezwania do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia (omówienie poprzez wzory formularzy).
IX. Terminy załatwiania skargi, wniosku, zasady ich liczenia oraz obowiązek pouczenia o prawie do ponaglenia w odniesieniu do skarg.
X. Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych na działalność pracowników.
XI. Postepowanie z żądaniami udostepnienia akt postępowania skargowego.
XII. Ochrona skarżącego i jej granice.
Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych przez radnych, posłów i senatorów.
XIII. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku – forma oraz wymogi formalne zawiadomienia.
XIV. Obowiązki informacyjne wobec adresata skargi, wniosku wynikające z art. 13 RODO– omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
XV. Różnice pomiędzy skargą załatwianą w trybie i na zasadach określonych w dziale VIII
K.p.a, a skargą załatwianą w trybie toczącego się postępowania administracyjnego
- obowiązek przestrzegania przez organy rozpatrujące skargi realizacji tzw. zasady jednotorowości proceduralnej – na przykładzie orzecznictwa WSA i NSA.
XVI. Organizacja przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.
XVII. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg, wniosków - prowadzenie dokumentacji z zakresu rozpatrywania skarg, wniosków w świetle przepisów kpa i instrukcji kancelaryjnej
- (wykład połączony z samooceną - warsztaty);
XVIII. Efektywność kontroli przyjmowania i sposobu rozpatrywania skarg i wniosków mająca m.in. na celu zmniejszenie liczby skarg uznawanych za zasadne.
XIX. Udział prasy i organizacji społecznych w trybie rozpatrywania skarg i wniosków.
Ochrona danych osobowych wynikająca z RODO w postępowaniach ze skarg, wniosków, petycji – realizacja przez administratorów obowiązków informacyjnych z art. 13 RODO - omówienie przepisów obowiązującej od 4 maja 2019 r. ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz.U. z 2019 r. poz. 730.w odniesieniu do skarg, wniosków , petycji.

II BLOK TEMATYCZNY – PETYCJE
Obowiązki podmiotów rozpatrujących petycje wprowadzone ustawą z 11 lipca 2014 r. o petycjach

I. Prawo do petycji jako odrębne prawo, różne od skarg i wniosków i jego gwarancje określone w Konstytucji RP z 1997 r. - różnica pomiędzy petycją a wnioskiem.
II. Zasady składania i rozpatrywania petycji w świetle przepisów ustawy o petycjach.
III. Podmioty uprawnione do składania petycji i obowiązki adresatów petycji.
IV. Podmioty uprawnione do rozpatrywania petycji.
V. Przedmiot petycji.
VI. Elementy obligatoryjne i fakultatywne petycji, postępowanie z petycjami wielokrot-nymi, forma zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia petycji i termin rozpatrzenia pety-cji. Przypadki pozostawienia petycji bez rozpoznania.
VII. Obowiązki informacyjne wobec adresata petycji, wynikające z art. 13 RODO – omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
Upublicznianie na własnych stronach internetowych informacji o otrzymanych petycjach (przy uwzględnieniu przestrzegania przepisów RODO).
Informowanie na stronie internetowej podmiotu obsługującego organ o przebiegu rozpatrywa-nia petycji oraz o terminie jej rozpatrzenia.
Publikowanie informacji o rozpatrzonych petycjach co roku w terminie do 30 czerwca.
Podsumowanie szkolenia – dyskusja, indywidualne konsultacje co do sposobu rozpatrywania skarg, wniosków, petycji.

(wykład połączony z prezentacją multimedialną w tym prezentacją wzorów pism, formularzy oraz klauzul informacyjnych wynikających z art. 13 RODO - do stosowania przy prowadzeniu postępowań w trybie i na zasadach określonych w K.p.a. oraz ustawy o petycjach).

FORMA SZKOLENIA i ADRESACI:
Szkolenie prowadzone jest w formie wykładu (prezentacji multimedialnej), połączonego z prezentacją wzorów pism, formularzy, klauzul informacyjnych z art. 13 RODO – stosowanych przy prowadzeniu czynności w postępowaniach ze skarg, wniosków, petycji– wskazanych nowelizacją K.p.a obowiązującą od 4 maja 2019 r.
Szkolenie adresowane jest do pracowników, kadry kierowniczej, którzy prowadzą po-stępowania z kierowanych wystąpień, zawiadomień, wniosków, skarg, petycji oraz rozpatrują sygnały obywatelskie w trybie i na zasadach wskazanych w Kodeksie postępowania administra-cyjnego oraz ustawy o petycjach.

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha