- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
CELE SZKOLENIA:
Ostatnie zmiany w procedurze awansu zawodowego nauczyciela mają bardzo duży wpływ na częstotliwość i znaczenie oceny pracy nauczyciela. Należy podkreślić, że bardzo wzrosło znaczenie oceny pracy, która warunkuje osiągnięcie kolejnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela. W związku z tym rodzi się wiele pytań, niektóre z nich znajdują się poniżej.
Podczas szkolenia odpowiemy m.in. na te pytania, omówimy zagadnienia:
- Jaki wpływ na awans zawodowy ma ocena pracy dyrektora/nauczyciela?
- Kiedy w procedurze awansu zawodowego konieczna jest aktualna ocena pracy?
- Kiedy oceny pracy należy dokonać przed a kiedy po obserwacji lekcji i jaki to ma wpływ na awans zawodowy nauczyciela?
- Jakie są konsekwencje niewskazania przez nauczyciela kryterium oceny?
- Czy oprócz oceny pracy funkcjonuje ocena dorobku zawodowego za okres stażu?
- Jakie są konsekwencje negatywnej oceny pracy?
- Kiedy dyrektor w ciągu 21 dni musi dokonać oceny pracy nauczyciela?
- Bieg terminu na dokonanie oceny pracy podczas przerw.
- Ocena pracy po ustaniu zatrudnienia.
- Ocena pracy nauczyciela/dyrektora a urlop dla poratowania zdrowia.
- Jakim czasem dysponuje dyrektor, organ nadzoru pedagogicznego, organ prowadzący, dokonując oceny pracy nauczyciela/dyrektora?
- Ocena pracy nauczyciela zatrudnionego min.: na część etatu, w dwóch placówkach, na umowę cywilnoprawną, zmieniającego placówkę.
- Jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia procedury oceny pracy nauczyciela/dyrektora, a które są fakultatywne?
- Jak powinna wyglądać karta oceny pracy nauczyciela?
- Czy można zawsze wybierać te same kryteria oceny pracy?
Przedstawimy praktyczne zestawienie najważniejszych czynności, które należy wykonać, przeprowadzając procedurę oceny pracy nauczyciela/dyrektora ze wskazaniem najczęściej popełnianych błędów.
ADRESACI:
Szkolenie kierowane jest do: dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli, pracowników samorządów.
MATERIAŁY:
Podczas szkolenia zostaną omówione i przekazane wzory dokumentów:
odpowiedź dyrektora na złożony wniosek o dokonanie oceny pracy nauczyciela (do organu nadzorującego, prowadzącego, rady rodziców, rady szkoły, nauczyciela),
- pismo dyrektora do nauczyciela zawiadamiające o podjęciu procedury oceny jego pracy,
- wystąpienie dyrektora do doradcy lub innego nauczyciela o opinię,
- powiadomienie nauczyciela o terminie zapoznania go z projektem oceny,
- powiadomienie przedstawiciela wskazanej zakładowej organizacji związkowej o terminie zapoznawania zainteresowanego nauczyciela z projektem oceny jego pracy,
- pismo przewodnie do organu nadzoru pedagogicznego - w załączeniu z odwołaniem nauczyciela,
- projekty kart oceny pracy nauczyciela/dyrektora,
- przykłady ocen cząstkowych sporządzanych przez organy: prowadzące i nadzoru pedagogicznego,
- przykładowe dokumenty prowadzone w ramach nadzoru pedagogicznego wykorzystywane podczas oceny pracy, np. arkusze obserwacji pracy nauczyciela, karty oceny pracy, karta obserwacji zadania statutowego, arkusz monitorowania pracy nauczyciela pedagoga.
PROGRAM:
1. Tryb dokonywania oceny pracy nauczyciela i dyrektora szkoły/placówki oświatowej – po zmianach związanych z awansem zawodowym nauczyciela.
- Podstawy prawne oceny pracy nauczyciela w odniesieniu do ustawy i rozporządzeń.
- Obligatoryjna i fakultatywna dokumentacja oceny pracy nauczyciela – przykłady.
- Tryb zasięgania wymaganych opinii – obligatoryjnych i fakultatywnych.
- Tryb postępowania przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela i dyrektora, terminy.
- Kryteria oceny pracy nauczyciela/dyrektora placówki oświatowej.
- Kiedy ocena pracy nauczyciela jest konieczna w procedurze awansu zawodowego nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu, mianowanego i dyplomowanego
2. Omówienie przykładów dokumentów, mogących posłużyć do oceny pracy nauczyciela/dyrektora placówki oświatowej
- Jakie dokumenty trzeba, a jakie można sporządzać i od kogo to zależy?
- Przedstawienie przykładów wskaźników do kryteriów oceny pracy dyrektora i nauczyciela.
- Omówienie kryteriów oceny pracy dyrektora, realizującego zajęcia dydaktyczne:
a) analiza kryteriów trudnych do realizacji z perspektywy dyrektora;
b) przykłady wskaźników;
- zaprezentowanie przykładów: ocen cząstkowych oceny pracy dyrektora, sporządzanych przez organy prowadzące i dyskusja nad trafnością wpisanych w nich treści.
3. Procedury odwoławcze
- Procedury odwoławcze od oceny pracy nauczyciela i dyrektora szkoły.
- Konsultacje indywidualne – pytania i odpowiedzi
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online