ZATWIERDZANIE ARKUSZY ORGANIZACYJNYCH SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI NA ROK SZKOLNY 2024/2025 DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
20 maja 2024 09:00-13:00
400 zł netto
INFORMACJE O PROWADZĄCYM: Elżbieta Rabenda
Od 2016 ekspert MEN (poz. 1121), specjalizuje się w zakresie tzw. prawa oświatowego. Współpracuje z RIO, SKO, ODN, z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi w całym kraju. Praktyk, kontroler, analityk. Posiada ponad 10-letnie doświadczenie samorządowca, dyrektora szkoły, z zawodu nauczyciel dyplomowany. Odznaczona Medalem K.E.N.
Trener, wykładowca, edukator. Osobiście przepracowanych ponad 9400 godzin na salach szkoleniowych z ostatnich 9 lat, w tym od 2015 roku jako osoba fizyczna prowadząca własną działalność gospodarczą. W dorobku szkolenia dla ponad 190.000 ich uczestników, ponad 240 audytów i analiz usprawniających planowanie i finansowanie samorządowej oświaty oraz zoptymalizowanie wydatków bieżących (ANALIZA ARKUSZY ORGANIZACYJNYCH SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI), ponad 50 osobiście przeprowadzonych czynności kontrolnych w siedzibach szkół i przedszkoli niesamorządowych z zakresu prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji podmiotowych. Autorka wielu publikacji, w tym w czasopiśmie dla samorządów "Wspólnota", tekstów merytorycznych dla Gazety Prawnej, ekspert i panelista w wielu ogólnokrajowych konferencjach branżowych, forów i seminariów.
Zatwierdzanie arkuszy na koniec maja - to najważniejszy moment dla samorządowej oświaty. Ten dokument połączy dwa lata budżetowe. Warto wiedzieć o nim wszystko!
Program szkolenia:
- Założenia prawne na rok szkolny 2024/2025 - o czym należy bezwzględnie pamiętać przy weryfikacji arkuszy.
- Czytanie organizacji szkolnej/przedszkolnej pod katem zaplanowanych wydatków.
- Opinie a zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych:
a) czy dyrektorom wolno polecić dokonanie korekty w projekcie arkusza już po wydanych opiniach związków zawodowych i kuratora oświaty?
b) czy kurator może dyrektorom wydać polecenie korekty w projekcie arkusza już po wydanych opiniach związków zawodowych i czy mamy wtedy do czynienia ze zmianą arkusza, czy tylko korektą/dostosowaniem?
c) czym jest zatem zmiana arkusza organizacyjnego w świetle obowiązujących przepisów art. 110 ustawy Prawo oświatowe?
d) "skuteczne" zatwierdzanie arkusza przez organ prowadzący, czyli osiągnąć cel bez nadmiernej ingerencji w kompetencje dyrektora.
- Warsztaty - weryfikacja dokumentów:
a) zgodnie z przyjętymi przez samorząd priorytetami, standardami, szacowaną subwencją,
b) zgodnie z przyjętym planem rekrutacji,
c) zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym szkoły/placówki
d) zgodnie z przepisami (omówimy wszystko to, co w arkuszu być powinno),
e) zgodnie z zasadami kontroli zarządczej, dostrzegania i oceny ryzyka,
f) zgodnie z prowadzoną przez dyrektora polityką kadrową, z wykorzystaniem kwalifikacji nauczycieli, planowaniem godzin ponadwymiarowych,
g) optymalnie i oszczędnie.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna- jak zaplanować, by nie „przewrócić” samorządowego budżetu?
6. Czego w arkuszu szukać będzie organ prowadzący? - Uprawnienia samorządu.
- Czy starosta/burmistrz może nie zatwierdzić projektu arkusza w ogóle? Czy może zatwierdzić, ale z wykluczeniem obszarów nieakceptowalnych przez organ prowadzący? Jak negocjować z dyrektorem, jak przekonywać do zmiany projektu dyrektora? Czy prawnie to możliwe?
- Planowanie etatów administracji i obsługi- przykładowe standaryzowanie.
- Dlaczego arkuszami i statutami zainteresować mogą się RIO i czego tam będą szukały?
- PRZYKŁADOWE standardy w zatrudnieniu administracji i obsługi.
- Wzory przykładowych arkuszy organizacyjnych, dla tych którzy nie pracują na zakupionych elektronicznych arkuszach różnych firm.
- Pytania, wnioski, wymiana doświadczeń.
UCZESTNICY POWINNI POSIADAĆ PRZYGOTOWANY NA SZKOLENIE SWÓJ PRZYKŁADOWY ARKUSZ, STATUT, RAMOWY PLAN NAUCZANIA, ZESTAWIENIE KWALIFIKACJI NAUCZYCIELI, ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online