zaproponuj szkolenia

Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego – różnice pomiędzy egzaminem nauczyciela kontraktowego i początkującego

09 maja 2024 10:00-14:00

330 zł netto

Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
" Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę in-ternetową w komputerze

Prowadzący: Praktyk, pracownik samorządowy z ponad dwudziestoletnim stażem pracy na stanowiskach związanych z zarządzaniem oświatą, autorka szkoleń, opracowań i publikacji z zakresu prawa oświatowego (m.in. współautorka Komentarza do ustawy o systemie oświaty Wydawnictwa C.H.Beck, Warszawa 2016r.), doświadczona trenerka. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla pracowników administracji samorządowej, dyrektorów jednostek oświatowych, nau-czycieli, radnych, pracowników administracji szkół obejmujące zagadnienia z zakresu przepisów ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty, ustawy - Karta Nauczyciela, ustawy o syste-mie informacji oświatowej, ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, a także ochrony danych osobowych.

Cele i korzyści:
30 czerwca minie termin wyznaczony przepisem Karty Nauczyciela na składanie przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego w tzw. „sesji letniej”. Celem naszego spotkania będzie praktyczne przygotowanie do rozpatrzenia złożonych wniosków oraz uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy z zakresu objętego tematyką szkolenia.
Program szkolenia obejmuje omówienie różnic pomiędzy dwoma procedurami awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, odnoszącymi się odpowiednio do nauczycieli kontraktowych i początkujących, a także rozwiązań zastosowanych w okresie przejściowym w stosunku do nauczycieli kontraktowych.
Szkolenie zostanie przeprowadzone z zachowaniem praktycznego ujęcia tematu, ze szczegółowym umówieniem kolejnych kroków mających na celu przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Materiały szkoleniowe obejmują przykłady dokumentów powstających w trakcie postępowania o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).

Na szkoleniu otrzymacie Państwo odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
1. Czym różni się postępowanie egzaminacyjne nauczyciela kontraktowego i początkującego?
2. Na co zwrócić uwagę przy analizie wniosku o rozpoczęcie postępowania egzaminacyjnego złożonego przez nauczyciela?
3. Jaka jest różnica pomiędzy stażem nauczyciela kontraktowego a przygotowaniem zawodo-wym nauczyciela bez stopnia awansu zawodowego?
4. Ile wynosi staż nauczyciela kontraktowego w okresie przejściowym?
5. Czy nauczyciel może odwołać się od merytorycznego rozstrzygnięcia komisji egzaminacyj-nej?
6. W jakich sytuacjach organ odmawia nadania stopnia nauczyciela mianowanego?
7. W jakich przypadkach nauczyciel początkujący realizuje dodatkowe przygotowanie zawodo-we?
8. Jak długo zachowuje ważność akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego?
9. Jakie okresy pracy sprzed 1.09.2022r. wlicza się do przygotowania zawodowego nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego.
10. Czy nauczyciel początkujący może realizować przygotowanie zawodowe w ramach umowy na zastępstwo?

Program:
1. Nowa procedura awansu na stopień nauczyciela mianowanego połączona z oceną pracy na-uczyciela początkującego oraz przeprowadzanymi przez niego zajęciami pokazowymi.
2. Szczegółowa analiza okresu przejściowego – postępowanie egzaminacyjne w dotychczaso-wej procedurze w przypadku nauczycieli kontraktowych i w nowej procedurze w przypadku nauczycieli początkujących.
3. Równolegle obowiązywanie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwa-nia stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020r. poz. 2200) oraz nowego rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodo-wego przez nauczycieli (Dz.U. poz. 1914)
– analiza poniżej wskazanych zagadnień pod kątem awansu nauczycieli kontraktowych (według przepisów dotychczasowych) i nauczycieli początkujących (według nowej procedury).
4. Wniosek nauczyciela o podjęcia postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego:
• terminy złożenia wniosku,
• dokumenty dołączone do wniosku (w tym zawartość dotychczasowego oraz nowego zaświadczenia wydawanego przez dyrektora szkoły).
5. Dotychczasowe oraz nowe wymagania na stopień nauczyciela mianowanego.
6. Analiza formalna wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.
7. Powołanie komisji egzaminacyjnej w składzie określonym przepisami ustawy Karta Nauczy-ciela (przykład dokumentu).
8. Zadania i tryb pracy komisji w postępowaniu egzaminacyjnym nauczyciela początkującego i kontraktowego:
• zapoznanie komisji odpowiednio z opinią o przeprowadzonych zajęciach oraz z oceną pracy nauczyciela początkującego lub
z oceną dorobku zawodowego nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego,
• przeprowadzenie egzaminu – szczegółowe omówienie,
• podjęcie przez komisję rozstrzygnięć w postaci stwierdzenia zdania lub niezdania eg-zaminu.
9. Protokół z przebiegu prac komisji egzaminacyjnej (przykład dokumentu).
10. Zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizo-wania obowiązków nauczyciela, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję egzami-nacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).
11. Nadanie, odmowa nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, w dro-dze decyzji administracyjnej – z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego.
12. Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu na-uczyciela mianowanego.
13. Przetwarzanie danych osobowych nauczyciela w postępowaniu egzaminacyjnym.
14. Wprowadzenie, z pozycji gminy/powiatu, danych dotyczących uzyskania przez nauczyciela stopnia mianowanego do Systemu Informacji Oświatowej.

Adresaci:
Na szkolenie zapraszamy pracowników urzędów gmin, starostw oraz centrów usług wspólnych odpowiedzialnych za realizację procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego, a także dyrektorów szkół, przedszkoli, placówek oświatowych i inne osoby zainteresowane tematem szkolenia.

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha