- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
Wykładowca i trener specjalizujący się w dziedzinie prawa transportowego. Wieloletnie doświadczenie w pracy w instytucjach kontroli i nadzoru min. organów administracji samorządowej w zakresie stosowania przepisów dotyczących transportu drogowego. Prawie 20 lat doświadczenia w prowadzeniu szkoleń w kraju i za granicą. Jako ekspert oddelegowany przez polskie instytucje przez wiele lat prowadził szkolenia służb i administracji w Turcji, Ukrainie i Chorwacji w tematyce wspólnotowych przepisów prawa transportowego. Autor kilkudziesięciu artykułów miesięcznika „Transport Drogowy”. Prowadził zajęcia dla studentów kierunku Transport Wydziału Zarządzania i Informatyki Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej oraz na Studiach Podyplomowych Uniwersytetu Łódzkiego. Szkolił inspektorów transportu drogowego, funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej.
CELE:
W zakresie organizacji ptz nadal aktualnych jest wiele pytań, dotyczących min. wyznaczania i zasad korzystania z przystanków, współpracy jednostek samorządu przy wspólnej organizacji ptz, trybów wyboru operatora czy np. uprawnień wymaganych dla operatora i przewoźnika. Szkolenie odpowiada na te i inne pytania. Zakres szkolenia opisany w programie jest rozszerzany o zagadnienia wynikające z pytań uczestników. Tych pytań w 2023 r. będzie więcej ponieważ wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ptz. Zmieniają się opłaty i warunki wydawania zaświadczeń operatorom, pojawiło się nowe zadanie dla organizatorów (zintegrowany system taryfowo-biletowy), zmieniają się zasady dotyczące powierzania usług podmiotom wewnętrznym (zamówienia in-house), ustalono nowe warunki ubiegania się o dotację w ramach rekompensaty z tytułu honorowania ulg ustawowych. Duże zmiany nastąpiły również w zakresie zasad korzystania z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Możliwe będzie wreszcie min. zawieranie umów wieloletnich.
ADRESACI:
Pracownicy starostw, urzędów miast i gmin oraz jednostek organizacyjnych odpowiedzialnych za organizacje transportu zbiorowego.
PROGRAM:
1. Nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym nowe definicje kluczowych pojęć i nowe zadania organizatora
- zmieniona definicja przewoźnika oraz eliminacja potwierdzenia zgłoszenia przewozu
- terminy dotyczące ważności zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych
- nowe zasady wydawania zaświadczenia operatorom publicznego transportu zbiorowego
- przewoźnik konkurencją dla operatora?, warunki odmowy wydania zezwolenia na przewozy regularne
- zmiana warunków stosowania przepisów przejściowych dotyczących uprawnień przewozowych
- właściwość organizatora, kryteria i warunki samodzielnej organizacji ptz oraz w przypadku powstania porozumień lub związków jednostek samorządu
- warunki współdziałania jednostek samorządu w ramach organizacji transportu publicznego, porównanie przepisów ustaw samorządowych i ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
- nowe zadania organizatora, zintegrowany system taryfowo-biletowy
- konsekwencje zmiany definicji „środka publicznego transportu zbiorowego” w ustawie o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
- obowiązki organizatora, (wydawanie zaświadczeń i zezwoleń, kontrola funkcjonowania ptz, rozpatrywanie skarg w związku ze stosowaniem przepisów rozporządzenia 181/2011, sprawozdania…)
2. Zmiana zasad wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego
- czynności organizatora poprzedzające wybór operatora, określenie standardów, opłat i zasad korzystania z przystanków i dworców, badanie potrzeb przewozowych, plan transportowy, ogłoszenie zamiaru zawarcia umowy z operatorem (warunki zwolnienia z ogłoszenia)
- dopuszczalne dwa tryby wyboru operatora w transporcie drogowym
- zmiana warunków stosowania ustawy ‒ Prawo zamówień publicznych
- udzielanie zamówień podmiotom wewnętrznym (zamówienia in-house)
- samorządowy zakład budżetowy jako operator publicznego transportu zbiorowego
- obowiązkowe elementy umowy dotyczącej świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej
- umowa z operatorem w formie koncesji wg. nowych zasad
- warunki szczególne i stosowanie ustawy - Prawo przewozowe
3. Nowe warunki finansowania publicznego transportu zbiorowego
- zmiana zakresu stosowania przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym
- warunki finansowania uzależnione od formy umowy z operatorem (umowa w formie koncesji)
- warunki przyznawania operatorowi „rozsądnego zysku” w ramach rekompensaty
- zmiana zasad ubiegania się przez przewoźnika i operatora o dotację z budżetu państwa w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ustawowych ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym
- nowelizacja przepisów ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej
- zasady zwrotu dotacji pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- sposób rozliczeń między operatorem i organizatorem, podatek VAT ?, faktura czy nota?
4. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
