Online: Jak optymalnie zorganizować pracę świetlicy szkolnej i zajęć świetlicowych w świetle prawa oświatowego?
27 listopada 2024 09:00-13:00
290 zł netto
- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
CELE SZKOLENIA:
Zorganizowanie świetlicy szkolnej to obowiązek każdej szkoły podstawowej i specjalnej, jeżeli rodzice zgłoszą potrzebę korzystania z opieki po lekcjach. Z uwagi na zmiany cywilizacyjne, dotyczące rynku pracy liczba godzin pracy świetlicy z roku na rok wzrasta. Rosną też koszty prowadzenia świetlic. Stąd optymalna organizacja jej pracy to kolejne wyzwanie dla dyrektorów szkół, a także organów prowadzących te placówki.
Podczas szkolenia omówimy cele i zadania świetlicy szkolnej oraz przepisy regulujące jej funkcjonowanie. Wyjaśnimy, jakie są wymagania dotyczące pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia świetlicowe, omówimy zasady rekrutacji do świetlicy, dostępność dla dzieci niepracujących rodziców oraz liczbę uczniów w grupie świetlicowej z uwzględnieniem uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Odwołamy się do przepisów, dotyczących kwalifikacji nauczyciela wychowawcy świetlicy, wymiaru pensum oraz wymagań dotyczących dokumentowania pracy. Przedstawiony zostanie również sposób organizacji świetlic, tak, aby optymalnie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa zarządzać godzinami pracy świetlicy.
Podczas szkolenia poruszone zostaną m.in. następujące zagadnienia i problemy:
- Jakie są cele i zadnia świetlicy szkolnej?
- Które przepisy regulują pracę świetlicy szkolnej?
- Czy szkoła ma obowiązek zapewnienia świetlicy?
- Jakie są wymagania dotyczące pomieszczeń, w których organizowana jest świetlica?
- Jakie są zasady rekrutacji do świetlicy szkolnej?
- Czy dzieci niepracujących rodziców mogą korzystać ze świetlicy szkolnej?
- Ile uczniów może liczyć grupa na zajęciach świetlicowych?
- Czy dostęp do świetlicy dla uczniów z orzeczeniami może być ograniczony?
- Kto ma kwalifikacje do pracy w świetlicy szkolnej?
- Ile wynosi pensum nauczyciela wychowawcy świetlicy?
- Jak powinna być prowadzona dokumentacja pracy świetlicy?
- Jak optymalnie i bezpiecznie zorganizować pracę świetlicy?
- Jak planować pracę świetlicy – według liczby deklaracji rodziców czy zgodnie z rzeczywistym zapotrzebowaniem?
ADRESACI:
- przedstawiciele organów prowadzących szkoły,
- dyrektorzy szkół,
- kierownicy świetlic
PROGRAM:
1. Cele i zadnia świetlicy szkolnej
- zapewnienie opieki i bezpieczeństwa
- stwarzanie warunków do efektywnego wykorzystania czasu
- integracja społeczna
- wyrównywanie szans.
2. Przepisy regulujące pracę świetlicy szkolnej
- ustawa Prawo oświatowe
Oprócz tego do świetlic szkolnych mają zastosowanie akty wykonawcze, w szczególności:
- rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- rozporządzenie MEN w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
- rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
- rozporządzenie MENiS w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
3. Czy szkoła ma obowiązek zapewnienia świetlicy?
- Czy obowiązek zorganizowania świetlicy spoczywa również na szkołach niepublicznych?
4. Wymagania dotyczące pomieszczeń, w których organizowana jest świetlica
5. Czy szkoła może prowadzić rekrutację uczniów na zajęcia świetlicowe
- oświadczenie o zatrudnieniu
- uczniowie rodziców niepracujących a ich dostęp do zajęć świetlicowych
- uzasadnienie wniosku o pobyt dziecka w świetlicy
- czy można odmówić przyjęcia ucznia na zajęcia w świetlicy?
- uczniowie z niepełnosprawnością w świetlicy
6. Organizacja pracy świetlicy
a) W zależności od typu i rodzaju szkoły:
- w szkole podstawowej ogólnodostępnej
- w szkole ogólnodostępnej oddziałami integracyjnymi
- w szkole specjalnej oraz w szkole ogólnodostępnej z oddziałami specjalnymi
b) liczba uczniów na zajęciach w świetlicy
c) czas trwania godziny zajęć w świetlicy
d) czy dzieci z oddziału przedszkolnego mogą przebywać na zajęciach w świetlicy?
e) czy zajęcia w świetlicy muszą być prowadzone podczas ferii?
7. Obsada kadrowa w świetlicy
- Kwalifikacje nauczycieli do pracy jako wychowawca w świetlicy szkolnej.
- Pensum nauczyciela wychowawcy świetlicy w tym pensum łączone.
- Czy dyrektor może przedzielić nauczycielowi godziny w świetlicy bez jego zgody?
8. Dokumentacja prowadzona przez nauczycieli świetlicy
9. Optymalizacja planowania godzin świetlicowych
- Podstawa określenia liczby uczniów korzystających z zajęć świetlicowych - liczba zapisanych na takie zajęcia dzieci czy ich faktyczna obecność?
- Zapisy w arkuszu organizacyjnym i aneksach do arkuszy organizacyjnych dotyczące planowania i rzeczywistej organizacji pracy świetlicy
- Zapisanie do świetlicy uczniów z niepełnosprawnością – czy jest obowiązek zapewnienia nauczyciela współorganizującego?
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online