Online: Prawidłowe rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji przez organy administracji publicznej - z uwzględnieniem zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z RODO

21 października 2022 09:00-12:30

295 zł netto
Forma szkolenia:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę in-ternetową w komputerze
INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
Radca prawny z doświadczeniem i wiedzą praktyczną, które przekładają się na umiejętność przystępnego wyjaśniania skomplikowanych zagadnień prawnych związanych z prawidłowym stosowaniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego regulujących postępowanie skargowo - wnioskowe, ustawy o petycjach, przepisów unijnego rozporządzenia - RODO (obowiązujące równolegle przy prowadzeniu postępowań ze skarg, wniosków, petycji) oraz ustawy wdrażającej RODO i ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Jako praktyk i specjalista z ww. dziedziny - od wielu już lat współpracuje m.in. z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie, prowadząc tam cyklicznie warsztaty, szkolenia dla funkcjonariuszy i pracowników jednostek organizacyjnych PSP z zakresu udostępniania informacji publicznej oraz prowadzenia postępowań w sprawach skarg, wniosków i petycji, składanych do jednostek organizacyjnych państwowej straży pożarnej. Ostatnie trzydniowe warsztaty miały miejsce w dniach 20-22.09.2021 r. w centralnej szkole PSP w Częstochowie i obejmowały nw. zagadnienia. Prowadzone w trzech blokach tematycznych:
- Informacja publiczna w codziennej działalności organów Państwowej Straży Pożarnej, przy uwzględnieniu zapewnienia rozliczalności wynikającej z RODO.
- Prowadzenie postępowań w sprawach skarg i wniosków składanych do jednostek organizacyjnych państwowej straży pożarnej z uwzględnieniem zapewnienia przestrzegania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych oraz realizacji obowiązków informacyjnych wynikających z RODO.
- Prowadzenie postępowań w sprawach z petycji składanych do jednostek organizacyjnych państwowej straży pożarnej z uwzględnieniem zapewnienia przestrzegania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych oraz realizacji obowiązków informacyjnych wynikających z RODO.
Trener, to przede wszystkim praktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem w realizacji zadań administracji rządowej – od 1997 r. zajmująca się:
- rozpatrywaniem skarg, wniosków petycji przez Wojewodę Podlaskiego,
- opracowywaniem analiz z działalności skargowo – wnioskowej organów j.s.t. województwa podlaskiego, oraz organów administracji zespolonej województwa podlaskiego,
- wykonywaniem kontroli z zakresu organizacji i sposobu rozpatrywania skarg, wniosków w organach j.s.t.
W okresie do 2014 r. do 2018 r. dokonująca cyklicznej oceny działalności skargowo – wnioskowej w j.s.t. województwa podlaskiego z up. Wojewody Podlaskiego. Nadzorująca – jako dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli w PUW w Białymstoku, a od 2016 r. zastępca dyrektora, prowadzenie postępowań nadzorczych i kontrolnych w odniesieniu do działalności organów j.s.t. województwa podlaskiego.
W roku 2018 wdrożyła w komórkach organizacyjnych ww. organu, stosowanie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), zwanego „RODO”. Obecnie łączy zatrudnienie w administracji samorządowej z pracą Inspektora Ochrony Danych w j.s.t., m.in. monitorując prawidłowe stosowanie przepisów z zakresu bezpieczeństwa informacji oraz ochrony danych osobowych w podmiotach administracji samorządowej. Od lipca 2018 r. INSPEKTOR OCHRONY DANYCH – w pięciu podmiotach sektora finansów publicznych.
Od 2017 r. - wykładowca procedur administracyjnych oraz przepisów ustaw z zakresu administracji rządowej oraz samorządowej – prowadzi zajęcia u aplikantów radcowskich w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Białymstoku.
Absolwentka Studiów podyplomowych o kierunku „Bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych” na Wydziale Ekonomii i Zarzadzania Uniwersytetu w Białymstoku.
Prowadząc szkolenia koncentruje się na tym, by w skuteczny, zrozumiały, poparty przykładami sposób przekazać wiedzę uczestnikom szkolenia.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie adresowane jest do pracowników, kadry kierowniczej, którzy prowadzą postępowania z kierowanych wystąpień, zawiadomień, wniosków, skarg, petycji oraz rozpatrują sygnały obywatelskie w trybie i na zasadach wskazanych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz ustawy o petycjach.
Metoda i forma prowadzenia zajęć:
Wykład połączony z prezentacją multimedialną w tym prezentacją wzorów pism, formularzy oraz klauzul informacyjnych wynikających z art. 13 RODO - do stosowania przy prowadzeniu postępowań w trybie i na zasadach określonych w K.p.a. oraz ustawy o petycjach.
PROGRAM SZKOLENIA
I BLOK TEMATYCZNY – SKARGI I WNIOSKI
I. Obowiązki organów administracji publicznej związane z przyjmowaniem i rozpatrywaniem skarg, wniosków, petycji wynikające z Konstytucji RP, K.p.a., ustawy o petycjach oraz RODO.
II. Charakterystyka postępowania skargowo – wnioskowego jako szczególnego rodzaju instytucjonalnej kontroli społecznej nad podmiotami administracji publicznej (art. 221-240).
III. Pojęcie i zakres przedmiotowy skargi (rozpatrywanej na podstawie Działu VIII K.p.a.).
IV.Pojęcie i zakres przedmiotowy wniosku (rozpatrywanego na podstawie Działu VIII K.p.a.).
V. Prawidłowa kwalifikacja wpływających sygnałów obywatelskich do kategorii skarg, wniosków, petycji – omówienie najczęściej popełnianych błędów przy ich kwalifikacji, rejestracji oraz skutki z tym związane.
Wskazanie rodzajów pism, których nie należy kwalifikować do kategorii spraw rozpatrywanych w ramach skarg i wniosków oraz petycji. Wskazanie różnicy pomiędzy wnioskiem a petycją.
VI. Właściwość organów do rozpatrywania skarg i wniosków. Postępowanie ze skargami i wnioskami przekazywanymi do wiadomości, anonimowymi, zawierającymi określone żądania zawiadomienia innych organów o popełnianych czynach, noszących – w ocenie nadawcy wystąpienia – znamiona przestępstwa. Realizacja obowiązków wynikających z RODO.
VII. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków, petycji przez organy, w tym organy kolegialne: radę gminy, miasta, powiatu, sejmik województwa.
Rozpatrywanie skarg, wniosków przez Komisje Skarg wniosków, petycji.
Zasady publikacji uchwał w sprawie rozpatrzenia skargi, wniosku wynikające z RODO.
Publikacja danych w BIP – obowiązujące procedury wynikające z wytycznych PUODO oraz będące wynikiem kontroli PUODO w podmiotach administracji publicznej.
VIII. Braki formalne skargi/wniosku, treść wezwania do ich uzupełnienia lub wyjaśnienia (omówienie poprzez wzory formularzy).
IX. Terminy załatwiania skargi, wniosku, zasady ich liczenia oraz obowiązek pouczenia o prawie do ponaglenia w odniesieniu do skarg.
X. Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych na działalność pracowników.
XI. Postepowanie z żądaniami udostepnienia akt postępowania skargowego.
XII. Ochrona skarżącego i jej granice.
Zasady rozpatrywania skarg i wniosków składanych przez radnych, posłów i senatorów.
XIII. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku – forma oraz wymogi formalne zawiadomienia.
XIV. Obowiązki informacyjne wobec adresata skargi, wniosku wynikające z art. 13 RODO– omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
XV. Różnice pomiędzy skargą załatwianą w trybie i na zasadach określonych w dziale VIII K.p.a, a skargą załatwianą w trybie toczącego się postępowania administracyjnego - obowiązek przestrzegania przez organy rozpatrujące skargi realizacji tzw. zasady jednotorowości proceduralnej – na przykładzie orzecznictwa WSA i NSA.
XVI. Organizacja przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.
XVII. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg, wniosków - prowadzenie dokumentacji z zakresu rozpatrywania skarg, wniosków w świetle przepisów kpa i instrukcji kancelaryjnej - (wykład połączony z samooceną - warsztaty);
XVIII. Efektywność kontroli przyjmowania i sposobu rozpatrywania skarg i wniosków mająca m.in. na celu zmniejszenie liczby skarg uznawanych za zasadne.
XIX. Udział prasy i organizacji społecznych w trybie rozpatrywania skarg i wniosków. Ochrona danych osobowych wynikająca z RODO w postępowaniach ze skarg, wniosków, petycji – realizacja przez administratorów obowiązków informacyjnych z art. 13 RODO - omówienie przepisów obowiązującej od 4 maja 2019 r. ustawy z 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – Dz.U. z 2019 r. poz. 730.w odniesieniu do skarg, wniosków , petycji.
II BLOK TEMATYCZNY – PETYCJE
Obowiązki podmiotów rozpatrujących petycje wprowadzone ustawą z 11 lipca 2014 r. o petycjach
I. Prawo do petycji jako odrębne prawo, różne od skarg i wniosków i jego gwarancje określone w Konstytucji RP z 1997 r. - różnica pomiędzy petycją a wnioskiem.
II. Zasady składania i rozpatrywania petycji w świetle przepisów ustawy o petycjach.
III. Podmioty uprawnione do składania petycji i obowiązki adresatów petycji.
IV.Podmioty uprawnione do rozpatrywania petycji.
V. Przedmiot petycji.
VI. Elementy obligatoryjne i fakultatywne petycji, postępowanie z petycjami wielokrotnymi, forma zawiadomienia o sposobie rozpatrzenia petycji i termin rozpatrzenia petycji. Przypadki pozostawienia petycji bez rozpoznania.
Obowiązki informacyjne wobec adresata petycji, wynikające z art. 13 RODO – omówienie zagadnienia w oparciu o przykładowe klauzule informacyjne.
Upublicznianie na własnych stronach internetowych informacji o otrzymanych petycjach (przy uwzględnieniu przestrzegania przepisów RODO).
Informowanie na stronie internetowej podmiotu obsługującego organ o przebiegu rozpatrywania petycji oraz o terminie jej rozpatrzenia.
Publikowanie informacji o rozpatrzonych petycjach co roku w terminie do 30 czerwca.
Podsumowanie szkolenia – dyskusja, indywidualne konsultacje co do sposobu rozpatrywania skarg, wniosków, petycji.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
