Online: Jak optymalnie organizować pracę placówek oświatowych i realizować zadania oświatowe, uwzględniając zmiany w subwencji oświatowej na rok 2024?
03 lipca 2024 09:00-13:00
290 zł netto
- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
CELE SZKOLENIA:
Nabycie umiejętności parametryzowania organizacji pracy placówek oświatowych w celu optymalizacji wydatków na oświatę.
Zakłada się, że po zakończeniu szkolenia jego uczestnik będzie potrafił:
- diagnozować stan oświaty na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, w celu podejmowania racjonalnych decyzji zarządczych,
- wykorzystywać w procesie zarządzania oświatą na poziomie lokalnym danych, informacji, wskaźników oraz wyników badań i prognoz.
ADRESACI:
W kursie powinna uczestniczyć osoba, która:
- zna problematykę, dotyczącą wydatków na zadania oświatowe w JST;
- potrafi analizować arkusze organizacyjne pod kątem optymalizacji wydatków.
PROGRAM:
I. Konsekwencje dla budżetu zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych szkoły/placówki:
1. Gdzie są najwyższe koszty w lokalnej oświacie i na co powinien zwrócić uwagę organ prowadzący i dyrektor szkoły?
2. Na co wystarcza subwencja oświatowa w 2024 r. i jak ją liczyć? - szacowanie zmian w subwencji na rok 2024 w odniesieniu do konkretnych zadań oświatowych.
3. Wydatki zaplanowane w arkuszach organizacyjnych, zatwierdzonych w maju danego roku - omówienie finansowania zadań obowiązkowych i nieobowiązkowych.
4. Arkusze organizacyjne:
- Czy można nie zatwierdzić arkusza organizacyjnego?
- Czy organ prowadzący może przekazywać dyrektorom tzw. ,,wytyczne” do arkuszy?
II. Optymalna organizacja placówek oświatowych - ważne obszary:
1. Optymalne planowanie kadry pedagogicznej i niepedagogicznej.
2. W jaki sposób liczyć godziny pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2024/25:
- analiza kwalifikacji nauczycieli pracujących w danej placówce,
- analiza przydziałów zajęć i ich typów,
- diagnoza liczby uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz charakteru ich dysfunkcji i liczby przydzielonych w arkuszu godzin,
- diagnoza liczby godzin pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2024/25.
3. Godziny pomocy psychologiczno-pedagogicznej w arkuszu – planowanie z uwzględnieniem potrzeb ucznia i możliwości finansowych JST (przykłady rozwiązań organizacyjnych uwzględniające propozycje zmian MEiN).
4. Wsparcie uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – omówienie planowanych zmian w sposobie finansowania i organizacji.
5. Stanowiska kierownicze w szkole/przedszkolu - planowanie.
6. Godziny organu prowadzącego i godziny dyrektorskie- planowanie.
7. Oddziały i ich wielkość, w tym oddziały przygotowawcze, integracyjne, dwujęzyczne, sportowe, łączone – organizacja i wysokość subwencji oświatowej na nie przekazywana.
8. Opcjonalne i obowiązkowe podziały na grupy, w tym liczebność grup.
9. Optymalna organizacja i monitorowanie wielkości i liczby oddziałów w ramach:
- zajęć świetlicowych (jak optymalnie zorganizować zajęcia świetlicowe?)
- grup przedszkolnych
- zajęć rewalidacyjnych
III. Polityka kadrowa dyrektora i jej wpływ na optymalizację rozwiązań organizacyjnych
1. Pensum nauczycieli, w tym realizujących zajęcia np. w grupach mieszanych w przedszkolu, w szkołach zawodowych.
2. Pensum łączone – jak liczyć w odniesieniu do godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw?
3. Pensum nauczyciela z niepełnosprawnością - obliczanie wymiaru.
4. Godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw – sposób ich liczenia i wynagradzania za nie oraz znaczenie dla samorządu, szkoły i nauczyciela.
5. Obliczanie wskaźnika zatrudnienia nauczycieli jako miernika prowadzonej polityki kadrowej.
IV. Zależności między organizacją placówki, skutkami finansowymi a dochodami – wysokością subwencji oświatowej
1. Które zadania i rozwiązania organizacyjne są w roku 2024 subwencjonowane w inny sposób niż w latach ubiegłych? (min. sposób finansowania kształcenia uczniów z Ukrainy).
2. Jakie są możliwe rozwiązania organizacyjne, wpływające na zwiększenie dochodów lub zmniejszenie wydatków przy realizacji zadań oświatowych na tym samym poziomie?
V. Optymalizacja obsługi księgowo-finansowej:
1. samodzielne prowadzenie obsługi przez jednostkę oświatową;
2. wspólna obsług finansowa jednostek oświatowych prowadzona przez jst;
3. wskaźniki optymalizacji obsługi księgowo-finansowej.
4. sposoby standaryzacji etatów pracowników administracji i obsługi.
VI. Samorząd na tle innych samorządów. Czy moi sąsiedzi radzą sobie lepiej ode mnie?
1. Kluczowe statystyki do finansów (min. System Monitorowania Usług Publicznych).
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online