zaproponuj szkolenia

UDOSTĘPNIANIE I ODMOWA UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI PUBLICZNEJ NA WNIOSEK Z UWZGLĘDNIENIEM ZAPEWNIENIA ROZLICZALNOŚCI WYNIKAJACEJ Z RODO

13 września 2024 08:30-12:30

355 zł netto

- STOSOWANIE W PRAKTYCE PRZEPISÓW USTAWY O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ

Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze

Program szkolenia
I. WPROWADZENIE DO TEMATYKI UDOSTĘPNIANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ:
Zapewnienie rozliczalności wynikającej z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L.2016.119.1, Dz.U.UE.L.2018.127.2 oraz Dz. Urz. UE L 2021, 74, str. 35), zwanego w skrócie „RODO” oraz ustawy wdrażającej RODO w związku przetwarzaniem danych osobowych w postepowaniach z wniosków o udzielanie informacji publicznej oraz publikacją informacji na stronie podmiotowej BIP Jednostki w zakresie:
- realizacji obowiązków informacyjnych wynikających z art. 13 RODO;
- realizacji praw osób, których dane przetwarza administrator (art. 12 – 23 RODO);
- retencji informacji i danych osobowych publikowanych na stronach podmiotowych BIP.
II. PROCEDURA UDOSTĘPNIANIA INFORMACJI PUBLICZNEJ NA WNIOSEK.
• Odformalizowanie postępowania wnioskowego.
• Informacja prosta, informacja przetworzona, informacja przekształcona – różnice na przy-kładzie orzecznictwa.
• Formy wniosku o udostępnienie informacji publicznej - postepowanie z wnioskami nieja-snymi, zawierającymi w treści elementy petycji, żądania publikacji na internetowej stronie podmiotowej Urzędu treści wniosku i udzielonej odpowiedzi, wnioskami cyklicznie powta-rzającymi się, nadmiarowymi, żądaniami o przedstawienie oceny, zajęcie stanowiska, do-konania wykładni przepisów, składanymi ustnie w trakcie wizyty w Urzędzie, telefonicznie, za pośrednictwem poczty elektronicznej ze zwykłego maila, czy w języku obcym – np. przez obywateli Ukrainy.
• Wzywanie do usunięcia braków formalnych (zidentyfikowanie wnioskodawcy, podpisanie, reprezentacja osoby prawnej, wezwanie o pełnomocnictwo do złożenia wniosku w imieniu osoby fizycznej – przedstawienie zagadnień na przykładach wybranych orzeczeń sądowych oraz wykorzystaniem wzorów formularzy).
• Zakres podmiotowy prawa do informacji publicznej: uprawnienia informacyjne radnych, dziennikarzy, osób prawnych, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, Posłów i Senatorów na Sejm RP, również innych organów administracji publicznej, cudzoziemców, osób nie po-siadających pełnej zdolności do czynności prawnych (małoletnich), związków zawodowych w zakresie realizacji prawa do informacji.
• Pismo prywatne, dokument urzędowy, wewnętrzny, roboczy, opinia jako nośnik infor-macji publicznej.
• Określenie jakiego rodzaju dokumenty oraz informacje należy zaliczyć do kategorii informa-cji publicznej i udostępniać z nich informacje w trybie wnioskowym: czy informację publicz-ną stanowi dokumentacja z przebiegu kontroli, dokumentacja pokontrolna, akta postępo-wania administracyjnego, dokumentacja np. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Infor-macji, o stosowanych środkach organizacyjnych i technicznych zabezpieczeń informacji, treść polecenia służbowego jako nośnik informacji publicznej, treść skargi rozpatrywanej w trybie Działu VIII K.p.a (akta postępowania skargowego), akta postępowania dyscyplinarne-go, orzeczenia dyscyplinarne, treść opinii biegłego (np. psychologicznej), opinii prawnej, dokonanego uzgodnienia przez organ, umowa cywilnoprawna, wynagrodzenie funkcjonariu-sza publicznego oraz jego pochodne, nagrody, dane pracownicze, w tym dyplom potwierdza-jący wykształcenie, zaświadczenia o posiadanych umiejętnościach, kompetencyjnych, odby-tych szkoleniach, ocena okresowa - omówienie zagadnienia na przykładach ugruntowanego orzecznictwa sądowego.
• W jaki sposób należy postępować z żądaniami dokonania interpretacji przepisów prawa, za-jęcia stanowiska, żądaniami przedstawienia wyjaśnień, wnoszonymi uwagami, ocenami do-tyczącymi działalności Urzędu – z powołaniem się na prawo dostępu do informacji publicz-nej?

III. TREMINY ROZPOZNANIA WNIOSKU I PRAWNE FORMY ZAKOŃCZENIA POSTĘPOWANIA W PRZEDMIOCIE UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI PUBLICZNEJ NA WNIOSEK.
• Ustawowe terminy udostępnienia informacji publicznej – jak należy rozumieć określenia „bez zbędnej zwłoki” oraz „niezwłocznie”?
• Przedłużanie terminu rozpatrzenia sprawy.
• Decyzja w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej,
• Decyzja umarzająca postępowanie w przedmiocie udostępniania informacji publicznej – omówienie na przykładach wzorów decyzji.

IV. OGRANICZENIE PRAWA DOSTĘPU DO INFORMACJI PUBLICZNEJ:
• Ograniczenie dostępu do informacji publicznej ze względu na:
- tajemnice ustawowo chronione;
- prawo do prywatności;
- tajemnicę przedsiębiorcy;
- ochronę danych osobowych.

V. PROWADZENIE STRONY BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ W SPOSÓB ZAPEWNIAJĄ-CY UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI PUBLICZNEJ PRZY ZACHOWANIU ROZLICZALNOŚCI WYNIKAJĄCEJ Z RODO

• Zapewnienie przez Administratora rozliczalności wynikającej z RODO w związku z publikowaniem informacji w BIP – omówienie zagadnienia dot. zasad przetwarzania da-nych w BIP (retencji / dokonywania przeglądu danych w BIP) na przykładzie wytycznych oraz decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 18.10.2019 r. wymierzającej pierwszą karę finansową organowi administracji publicznej za brak procedur regulujących zasady przeglądu danych w BIP.
• Postępowanie w sytuacji, gdy określona informacja została opublikowana na stronie pod-miotowej BIP, to jednak z samego faktu jej publikacji w BIP, nie stanowi informacji, udo-stępnianej w trybie wnioskowym o udostepnienie informacji publicznej (przykład sporu z Ministerstwa Sprawiedliwości z osobą pozbawioną wolności w sprawie nie udostępnienia określonej publikacji opublikowanej w BIP).
• Omyłkowe, nadmiarowe opublikowanie danych osobowych w BIP z powodu nadinterpretacji przepisów przez urzędników – postępowanie w takich przypadkach; skutki, prowadzenie działań naprawczych – omówienie zagadnienia na przykładzie.

VI. BEZCZYNNOŚĆ ORGANU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W PRZEDMIOCIE UDOSTĘPNIENIA INFORMACJI PUBLICZNEJ I SKUTKI – omówienie zagadnienia na przykładzie wybranych orzeczeń sądowych.

VII. ORZECZNICTWO SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH, WYBRANE ORZECZENIA.

NOTKA O TRENERZE:
mec. Aneta Kuberska – radca prawny.
Doświadczenie zawodowe: Praktyk w stosowaniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, prowadzeniu postępowań administracyjnych, w tym postępowań skargowo – wnioskowych oraz z zakresu stosowaniu przepisów dot. ochrony danych osobowych. Ponad 20 letnie doświadczenie praktyczne w realizowaniu zadań administracji rządowej – w latach 2002-2003 – kontroler działalności j.s.t. z zakresu realizowanych przez te organy, zadań zleconych. W okresie 2004-2010 radca prawny w PUW w Białymstoku. 2011-2014 Kierownik Oddziału Kontroli Finansowej w PUW w Białymstoku – kontrole finansowe służb, inspekcji, straży administracji zespolonej szczebla wojewódzkiego. 2014 - 2017 Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli PUW w Białymstoku. 2017-2018 zastępca dyrektora WNiK PUW w Białymstoku (wykonywanie nadzoru wojewody nad j.s.t., kontrola zadań zleconych, kontrola finansowo – gospodarcza w jednostkach administracji zespolonej województwa podlaskiego, koordynacja działalności kontrolnej, nadzór nad postępowaniami prowadzonymi w trybie i na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej, administracyjnymi prowadzonymi w trybie K.p.a, skargowo – wnioskowymi oraz z petycji, a od 2018 r – realizacja zadań na szczeblu j.s.t.. Odpowiedziana za wdrożenie rozwiązań RODO w komórkach organizacyjnych Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku (2018 r.), a od 2019 r. w podmiotach samorządowych – m.in. CUW, ZWIĄZKACH GMIN, URZĘDACH, JEDNOSTKACH GOPS, GOKSIT W TYM polityk dotyczących przetwarzania informacji i ochrony danych osobowych.
Doświadczenie w prowadzeniu szkoleń: Od 2017 r. wykładowca w Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Białymstoku, trener licznych warsztatów, szkoleń z tematów dotyczących zadań realizowanych przez administrację publiczną, w tym z zakresu: ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji, procedur administracyjnych, postępowań skargowo – wnioskowych, z petycji, postępowań kontrolnych, dostępu do informacji publicznej.

Odbiorcy szkoleń: sektor prywatny oraz sektor finansów publicznych.

W roku 2019 ukończyła Podyplomowe studia o kierunku „Bezpieczeństwo informacji i ochrona danych osobowych” na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku. Inspektor ochrony danych 3 jednostkach samorządu terytorialnego.

Ceniona za indywidualne podejście do problemów przedstawianych przez uczestników szkoleń.
Prowadząc szkolenia koncentruje się na tym, by w skuteczny, zrozumiały, poparty przykładami oraz orzecznictwem, sposób przekazać wiedzę ich uczestnikom.

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha