zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

AOON I OPIEKA WYTCHNIENIOWA W KSIĘGOWOŚCI I SPRAWOZDAWCZOŚCI 2024

14 sierpnia 2024 09:00-13:00

330 zł netto

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w jednostkach samorządu terytorialnego zakresie programów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego tj. programu AOON „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” i programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2024 oraz ich prawidłowego ich ujęcia w budżecie (lub poza budżetem) jednostki samorządu terytorialnego oraz w księgowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek bezpośrednio realizujących te zadania w roku 2024.

Adresaci szkolenia - Szkolenie 1-dniowe dla jednostek samorządu terytorialnego, ich urzędów oraz jednostek pomocy społecznej bezpośrednio realizujących zadania obu programów.

Wykładowca – Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

PROGRAM SZKOLENIA

  1.      Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2024” – podstawa prawna programu.
  2.      Program „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2024 – podstawa prawna programu.
  3.      Czym jest państwowy fundusz celowy powstały z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym - zasady funkcjonowania państwowych funduszy celowych w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych.
  4.      Zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej bezpośrednio realizujących program – budżet jako podstawa działalności gminy, powiatu, województwa.
  5.      Dwie ustawowe formy finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego z państwowych funduszy celowych - zakres zastosowania paragrafu 217, 244, 626, 635 do prawidłowego ujęcia środków Funduszu Solidarnościowego w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
  6.      Jak czytać art. 10 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym skoro wg. tego przepisu nie stosuje się art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – czy środki na realizację programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa” są środkami pozabudżetowymi?
  7.      Czy dysponent Funduszu Solidarnościowego zapomniał o art. 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych? - jakie błędy od lat popełnia dysponent Funduszu Solidarnościowego
  8.      Na jakim paragrafie ująć środki funduszu w budżecie jednostki samorządu terytorialnego? Czy może stosować jednak ujęcie pozabudżetowe? – analiza obu rozwiązań i wskazanie prawidłowej metody.
  9.      Jak zaksięgować w księgach urzędu lub jednostki pomocy społecznej środki na finansowanie programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa”  jako środki pozabudżetowe – konta 840 i 760 czy konta 853 i 136?
  10.   Jak zaksięgować w księgach organu, urzędu, jednostki pomocy społecznej środki na finansowanie programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa”  jako dochody i wydatki budżetowe – schematy księgowań na organie budżetowym, w urzędzie i w jednostce pomocy społecznej.
  11.   Sprawozdawczość budżetowa i finansowa – prawidłowe ujęcie programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa” w sprawozdaniu typu RB i w sprawozdaniu finansowym.
  12.   Odpowiedzi na pytania.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha