Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prawidłowej ewidencji godzin pracy nauczycieli w świetle uchwały składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. z której jasno wynika, że praca wykonywana przez nauczyciela ponad normy czasu pracy z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 986 ze zm.) jest pracą w godzinach nadliczbowych w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
Organy prowadzące szkoły (OPS) stoją zatem przed niezwykle trudnym wyzwaniem polegającym na wprowadzeniu prawidłowej ewidencji czasu pracy nauczyciela. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela definiuje bowiem pojęcie "godziny ponadwymiarowej". Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy definiuje natomiast pojęcie "godziny nadliczbowej". To nie to samo. Niestety nauczycielom wypłacane są jedynie "godziny ponadwymiarowe". O "godzinach nadliczbowych" zapomina się. Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. wszystko zmienia i przywraca zaufanie do państwa prawa. O ile oczywiście OPS i dyrekcja szkół zacznie prowadzić prawidłową ewidencje czasu pracy nauczyciela.
Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla organów prowadzących oraz dyrekcji, głównych księgowych i księgowych szkół, przedszkoli, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej oświaty prowadzonej w SCUW oraz gmin, powiatów, województw i państwowych jednostek budżetowych oraz ministerstw nadzorujących podległe im szkoły państwowe.
Wykładowca – Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego
z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny
i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.
PROGRAM SZKOLENIA
- Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. i jej znaczenie praktyczne.
- Godziny wymiarowe i ponadwymiarowe a 40 godzinny tydzień pracy nauczyciela – zakres zastosowania art.91c Karty Nauczyciela i przepisów Kodeksu pracy do rozliczania czasu pracy nauczyciela.
- Godziny nadliczbowe w świetle ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy a godziny wymiarowe i ponadwymiarowe oraz ich wzajemne powiązanie.
- Zakres zastosowania art. 149 Kodeksu pracy do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą – typowe błędy OPS i dyrekcji szkół nieprowadzących pełnej ewidencji czasu pracy nauczyciela.
- Ewidencja godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz – tabele i wzory ewidencji.
- Ewidencja innych zajęć i czynności nauczyciela wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów – tabele i wzory ewidencji.
- Ewidencja zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym, w tym praca w domu – tabele i wzory ewidencji czasu pracy w domu i w szkole.
- Przypadki szczególne dot. ewidencja uczestnictwa nauczyciela w egzaminach, w szkoleniach branżowych, tzw. „godziny Czarnkowej”, zastępstw, wycieczek szkolnych itp..
- Tabele i wzory ewidencji ustalającej faktyczny tygodniowy czas pracy nauczyciela umożliwiające ustalenie i rozliczenie zgodnie z prawem czasu pracy nauczyciela.
- Odpowiedzi na pytania.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
