zaproponuj szkolenia

Online: RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA I SPRAWOZDAWCZOŚĆ WEDŁUG AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW PRAWA

od 09 maja 2024 09:00
do 10 maja 2024 15:00

600 zł netto

• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze


PROWADZĄCY:
Absolwentka SGH, praktyk w zakresie finansów i rachunkowości, ponad dwudziestoletnie  doświadczenie  jako członek kolegium RIO, powoływana jako ekspert do kontroli finansowych prowadzonych przez NIK w resortach administracji rządowej. Od wielu lat prowadząca szkolenia w różnych formach szkoleniowych otwartych i zamkniętych dla kierowników i pracowników służb finansowo – księgowych oraz  instytucji kontrolnych jednostek sektora finansów publicznych, w tym NIK. Wykładowca na studiach podyplomowych w Szkole  Głównej Handlowej w Warszawie oraz  na Uniwersytecie w Białymstoku na kierunkach rachunkowość, audyt, kontrola… w jsfp (w przedmiotach rachunkowość i sprawozdawczość). Audytor wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych (uprawnienia nadane przez Ministra Finansów Nr  57/2004).


ADRESACI SZKOLENIA:
- osoby zarządzające w jednostce,
- główni księgowi, pracownicy służb finansowo – księgowych i audytu,
- wszystkie osoby zainteresowane zdobyciem i poszerzeniem wiedzy w przedmiotowym zakresie.


CEL SZKOLENIA:

Celem szkolenia jest pozyskanie, usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie zasad gospo-darki finansowej, rachunkowości i sprawozdawczości w jednostkach sektora finansów publicznych z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości i sprawozdawczości jednostek budżetowych, zarówno państwowych jak też samorządowych.


KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW SZKOLENIA:

Uczestnicy szkolenia pozyskają praktyczną wiedzę, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa,
w zakresie zasad gospodarki finansowej, rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych,
w tym jednostek budżetowych i wykonywanych budżetów, jak również w zakresie sprawozdawczo-ści budżetowej, sprawozdań z operacji finansowych oraz sprawozdawczości finansowej obowiązu-jącej w jednostkach sektora finansów publicznych.


PROGRAM:

1. Charakterystyka sektora finansów publicznych z omówieniem zasad gospodarki finansowej środkami publicznymi, w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa..
2. Plan finansowy z zastosowaniem klasyfikacji budżetowej - omówienie wydatków rzeczowych przypisanych do poszczególnych paragrafów klasyfikacji budżetowej. Zwrócenie uwagi na obo-wiązki wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do sporządzenia rzetel-nego, realnego planu finansowego wydatków rzeczowych.
3. Odpowiedzialność kierownika i obowiązki głównego księgowego w jednostkach sektora finan-sów publicznych. Procedury wewnętrzne niezbędnym warunkiem chroniącym głównych księgo-wych w wykonywaniu obowiązków służbowych. Wskazanie na istotne ryzyka, przed którymi za-bezpieczają zapisy regulacji wewnętrznych.
4. Specyfika rachunkowości budżetowej: ustawa o rachunkowości, a szczególne zasady rachunko-wości dla rachunkowości i przepisy szczególne wynikających z rozporządzenia Ministra Finan-sów wraz z możliwością zastosowaniem uchwał komitetu standardów rachunkowości. Możli-wość do zastosowania uproszczeń w ewidencji księgowej (zasady istotności) wynikającej z obo-wiązujących w jednostce zapisów w Polityce rachunkowości.
5. Istota rzetelnej ewidencji księgowa zdarzeń zgodnie z treścią ekonomiczną. Najczęściej stwier-dzane nieprawidłowości w księgach rachunkowych.
6. Dochody budżetowe, w tym zasady ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych krótko i długoterminowych (w korespondencji z kontem 840), naliczanie odsetek i rekompensat za do-chodzenie należności (40/70/100 euro), dokonywania odpisów aktualizujących i wykazywania danych w obowiązującej sprawozdawczości (odmienność zasad wykazywania w zależności od rodzaju sporządzanych sprawozdań).Odpisy aktualizujące wykorzystane i rozwiązane (koniecz-ność wykazania danych w Informacji dodatkowej).
7. Zasady realizacji przedsięwzięć oraz ujęcie w księgach rachunkowych wydatkowanych środków europejskich i z innych źródeł bezzwrotnych na podstawie zawartych umów (omówienie zasad ewidencji wydatków pośrednich rozliczanych ryczałtem). Zasady archiwizacji dokumentacji ze zrealizowanych przedsięwzięć.
8. Dotacje jako szczególna forma realizacji zadań publicznych przez jednostki spoza sektora pu-blicznego określonych przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego oraz wolontaria-cie. Zasady udzielania dotacji na podstawie zawartej umowy oraz wskazanie na istotę kontroli zrealizowanych zadań przez podmioty dotowane w oparciu o przedłożone przez nie sprawozda-nia.
9. Windykacja należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych jako szczególny obowiązek jedno-stek sektora finansów publicznych. Omówienie możliwych do podejmowania czynności windy-kacyjnych w stosunku do dłużników.
10. Występowanie w księgach rachunkowych należności spornych, zaległości, należności prze-dawnionych i nadpłat w kontekście rzetelności ksiąg rachunkowych. Postępowanie z należno-ściami zahipotekowanymi i należnościami podmiotów upadłych (prezentowanie danych w sprawozdaniu Rb-27 i Rb-N) Dokumentowanie i rejestrowanie czynności windykacyjnych wo-bec dłużników stanowiące ochronę przed naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
11. Wydatki budżetowe: znaczenie planu wydatków, istota zaangażowania, możliwość zaciągania zobowiązań dla zapewnienia ciągłości działania ponad wielkości określone planem finansowym.
12. Potwierdzanie rzetelności ksiąg rachunkowych drogą okresowej inwentaryzacji (metody, ter-miny, dokumentacja czynności inwentaryzacyjnych).
13. Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych jednostek budżetowych, w szczególności zaś Rb-23, Rb-27, Rb-28 (w tym odrębnych sprawozdaniach ze środków europejskich), Rb-NW, Rb-70 w oparciu o praktycznie przykłady.
14. Sprawozdania z operacji finansowych: Rb-N, Rb-Z – wykazywanie danych w poszczególnych wierszach i kolumnach na podstawie danych z ksiąg rachunkowych.
15. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości, w tym skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych w sprawozdaniach budżetowych oraz w sprawozdaniach z operacji finansowych.
16. Analiza wzajemnych powiązań wykazywanych danych między wyżej wymienionymi rodzajami sprawozdań (lub uzasadnienie braku tych powiązań mimo tej samej treści ekonomicznej ujętej w sprawozdaniach).
17. Zasady i terminy dokonywania korekt sporządzanych sprawozdań na tle terminów ostatecznego zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz terminów zatwierdzania sprawozdania.
18. Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w powyższym zakresie przez audyt i instytucje kon-troli zewnętrznej, w szczególności NIK.
19. Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych: istota i jej znaczenie. Prak-tyczne wykorzystanie standardów kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicz-nych oraz wytyczne Ministra Finansów, wydane na podstawie art. 69 ust. 4 ustawy o finansach publicznych ze wskazaniem koniecznych do wdrożenia procedur wewnętrznych.
20. Ryzyka i odpowiedzialność za naruszenie przepisów o naruszeniu dyscypliny finansów publicz-nych. Dostawanie procedur wewnętrznych w zakresie ochrony przed naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
21. Pytania i odpowiedzi.

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha