Analiza prawidłowości wykazanych sald zaległości i nadpłat na kontach księgowych poszczególnych podatników. Postępowanie z nadpłatami i przedawnionymi opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi figurującymi w księgach rachunkowych. Inwentaryzacja należności i zobowiązań w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Informacje o prowadzącym szkolenie:
Trener specjalizujący się m.in. w zagadnieniach dotyczących rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych;
Ponad 30 lat zawodowo zajmowała się problematyką związaną z realizacją i windykacją dochodów budżetowych w jednej z największych jednostek samorządu terytorialnego. W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się realizacją dochodów z opłaty skarbowej, administracyjnych kar pieniężnych, mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy straży miejskiej, a także stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych oraz gospodarką kasową w urzędzie;
Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych.
Autorka opracowań z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowanych w fachowych czasopismach m.in. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.
Wybrane zagadnienia:
1. Jakie działania podjąć w ramach prowadzenia rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, aby na koniec roku obrachunkowego wykazać poprawne salda zaległości i nadpłat?
2. W oparciu o jakie dokumenty można dokonać stosownych przeksięgowań, odpisów, przypisów czy korekt ewentualnych nieprawidłowych zapisów w ewidencji księgowej?
3. Jaki jest termin na ewentualne korygowanie zapisów w ewidencji księgowej odnośnie danego roku obrachunkowego? Czy operacje księgowe dotyczące starego roku mogą być dokonane już w nowym roku?
4. Zasady funkcjonowania kont księgowych (konta syntetyczne, analityczne i szczegółowe).
5. Odpis przedawnionych należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi z ksiąg rachunkowych – jak udokumentować przedawnienie?, jak sporządzić dokument księgowy do odpisu?, kto powinien go podpisać? Czy przedawniona opłata może pozostać w księgach rachunkowych na następny rok?
6. Które opłaty przedawnią się z końcem 2024r? Kiedy odpisać należności przedawnione w 2024r. czy z końcem roku czy już w nowym roku.
7. Inwentaryzacja roczna należności i zobowiązań w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi – metody inwentaryzacji, jakie wydruki i zestawienia sporządzić dla udokumentowania przeprowadzenia inwentaryzacji i w jakim terminie?
Program szkolenia:
1. Ogólne zasady ewidencji księgowej w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – obowiązujące przepisy (zastosowanie wybranych przepisów ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, ordynacji podatkowej, rozporządzeń Ministra Finansów).
2. Podstawa przypisu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (deklaracja, decyzja, zawiadomienie o wysokości opłaty przy zmianie stawek, utrata prawa do zwolnienia w związku np. z brakiem kompostownika, decyzja o podwyższeniu opłaty za brak segregacji ).
3. Szczegółowe omówienie zasad funkcjonowania konta rozrachunkowego 221 – „Należności z tytułu dochodów budżetowych”.
4. Czy podstawą przypisu/odpisu jest decyzja doręczona czy ostateczna?
5. Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2019r. (na których drukach?, starych czy aktualnie obowiązujących?)
6. Czy deklaracja na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za listopad i grudzień np. 2024r. złożona 3 stycznia 2025r. stanowi podstawę przypisu należności? W którym roku dokonać przypisu?
7. Czy wydana 27 grudnia 2024r. decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami za rok 2019 doręczona 3 stycznia 2025r. stanowić będzie podstawę przypisu należności na karcie kontowej zobowiązanego?
8. Czy podatnika należy informować o przedawnieniu należności?
9. W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne (czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku gdy deklaracje nie były składane? Od kiedy liczyć odsetki? Na podstawie jakiego dokumentu przypisać odsetki?)
10. Przypisywanie korekt deklaracji i nowych deklaracji (terminy składania).
11. Kiedy i na jakiej podstawie przypisać koszty upomnienia.
12. Sposoby płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
- zapłata w kasie
- zapłata na rachunek bankowy,
- zapłata do inkasenta.
13. Zarachowanie wpłaty dokonanej po terminie płatności Czy zarachować należy zgodnie ze wskazaniem podatnika np. tylko na należność główną?, Czy i kiedy organ podatkowy musi wydać postanowienie o zarachowaniu wpłaty? Czy nadpłatę z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można przeksięgować na należności cywilnoprawne? Czy wpłatę dokonaną przez podatnika można zarachować na zaległość objętą tytułem wykonawczym?)
14. Możliwość płatności opłaty przez osobę inną niż podatnik.
15. Które podmioty muszą regulować płatności opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie bezgotówkowej?
16. Przedawnienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- kiedy dochodzi do przedawnienia należności?
- w jaki sposób może dojść do przerwania biegu terminu przedawnienia?
- w jaki sposób i kiedy odpisać przedawnioną opłatę z konta zobowiązanego?
- jakie są konsekwencje bilansowe niedokonania odpisu przedawnionej należności?
- czy pracownik księgowości może odpowiadać dyscyplinarnie za nieterminowe odpisywanie przedawnionych należności?
17. Ranga zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek.
- zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
- czy zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty w związku ze zmianą stawek musi być doręczone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
- od kiedy należy płacić opłatę w zmienionej wysokości w przypadku gdy zawiadomienie zostanie doręczone z np. kilkumiesięcznym opóźnieniem (czy należą się w takim przypadku odsetki od zaległości)?
- przypis należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynikającej z zawiadomienia w księgach rachunkowych jednostki.
18. Inwentaryzacja należności i zobowiązań w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- do kiedy i jaką metodą należy przeprowadzić inwentaryzację należności i zobowiązań w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
- omówienie przepisów dot. inwentaryzacji wynikających z ustawy o rachunkowości.
- w jakim terminie powinna być przeprowadzona inwentaryzacja dot. należności i zobowiązań w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok 2024?
- w jaki sposób udokumentować fakt przeprowadzenia inwentaryzacji (wydruki, zestawienia, do jakiej daty należy sporządzić?)
- jak rozumieć pojęcia należności i zobowiązania w związku z inwentaryzacją?
- konsekwencje nieprzeprowadzenia lub nierzetelnego przeprowadzenia inwentaryzacji.
19. Możliwość zadawania pytań, indywidualnych konsultacji.
Materiały:
W materiałach szkoleniowych przydatne wzory dokumentów pism, m.in. postanowień o zarachowaniu wpłaty, dokumentu dot. odpisu należności przedawnionych.
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online