Online: Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu terytorialnego w tym projektowane zmiany z kwietnia 2025 r. w zakresie kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego

08 sierpnia 2025 09:00-13:00

390 zł netto
Dokumenty w kontroli zarządczej
Ustalenie celów i zadań w jednostkach samorządu terytorialnego i zarządzania ryzykiem (praktyczne ujęcie)
Metody nadzorowania jednostek organizacyjnych jst
Monitoring kontroli zarządczej oraz oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej
Informacje o prowadzącym szkolenie:
Doświadczony szkoleniowiec - prowadzi szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza, autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca Uniwersytecki
Adresaci szkolenia:
Wójtowie, Burmistrzowie, Prezydenci, Starostowie, Zarządy Jednostek, Kierownicy jednostek organizacyjnych, Sekretarze, Skarbnicy, Główni Księgowi i pracownicy zajmujący się obsługą finansowo-księgową, pracownicy merytoryczni zajmujący się kontrolą zarządczą w jednostkach oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia.
Korzyści ze szkolenia:
Po szkoleniu uczestnicy będą wiedzieć co to jest kontrola zarządcza, kto za nią odpowiada, jakie są wymagane dokumenty i jakie aspekty systemu są najczęściej kontrolowane przez RIO i NIK. Wykładowca przedstawi jak realizować monitoring kontroli zarządczej oraz kto musi i jak można sporządzić oświadczenie o stanie kontroli zarządczej. Uczestnicy będą również potrafić określać cele i zadania jednostek, mierniki efektywności działania oraz stworzyć do wyznaczonych celów i zadań system zarządzania ryzykiem.
Program szkolenia:
1. Wstęp - kontrola zarządcza w świetle aktualnych unormowań ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym:
- definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki,
- wymagane uregulowania wewnętrzne,
- komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (najważniejsze elementy), komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem,
- kontrola zarządcza, a zakres odpowiedzialności:
a) za sprawy finansowe,
b) zamówienia publiczne,
c) rachunkowość
- kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników (w związku z delegowanymi zadaniami). Przykłady gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników również z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania,
- wybrane aspekty odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych kierownika jednostki, głównego księgowego i pozostałych pracowników w tym:
a) wybrane czyny
b) wybrane aspekty prowadzonego postepowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
2. Projektowana nowelizacja przepisów dotyczących kontroli zarządczej:
- przyczyny nowelizacji,
- zwiększenie nacisku na zapobieganie w ramach kontroli zarządczej nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym, w tym konfliktowi interesów,
- trzy poziomy kontroli zarządczej,
- zmiany w zakresie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w jst i wprowadzenie obowiązku jego przesyłania do Ministra Finansów,
- wprowadzenie możliwości wydania, przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego, szczegółowych wytycznych w zakresie kontroli zarządczej dla jednostki samorządu terytorialnego.
3. Projektowana nowelizacja przepisów dotyczących audytu wewnętrznego:
- przyczyny nowelizacji,
- nowa definicja audytu wewnętrznego w jst,
- nowe progi kwotowe od których obowiązuje audyt wewnętrzny.
4. Dokumenty w kontroli zarządczej:
- obligatoryjne,
- zalecane – dobra praktyka,
- fakultatywne.
5. Monitoring kontroli zarządczej:
- podstawowe narzędzia kontrolne wykorzystywane w monitoringu – monitoring:
- procedur,
- celów/zadań,
- mierników/wskaźników,
- stosowane dokumenty,
- samoocena kontroli zarządczej,
- rozliczanie z osiągniętych celów,
6. Nadzór sprawowany w ramach kontroli zarządczej nad jednostkami organizacyjnymi jst.
- metody bezpośredniego nadzoru,
- pozostałe mechanizmy kontrolne stosowane w nadzorze,
- dokumentowanie realizowanego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi.
7. Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:
- gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (w jakim zakresie może mieć ono zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego),
- jak wypełniamy oświadczenie – co powinno, a co może zawierać,
- kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
8. Podstawa kontroli zarządczej czyli:
- cele strategiczne i operacyjne,
- odpowiednie ustalenie zadań – jakie jednostka będzie realizować w danym roku (kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości),
- osób odpowiedzialnych za ich realizację – zakresy czynności,
- praktyczne przykłady celów, zadań dotyczących jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kontroli zarządczej
9. Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej:
- różnica między miernikiem, a wskaźnikiem – kiedy je stosujemy, wartości docelowe,
- główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji,
- kto przygotowuje mierniki/wskaźniki, kto je zatwierdza,
- zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami,
- monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość,
- praktyczne przykłady z miernikami/wskaźnikami z jednostek samorządu terytorialnego
10. Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki (zostanie omówiony z praktycznymi przykładami z jst w zakresie przykładowych ryzyk oraz ich analizy i wyceny, zostaną również zaprezentowane przykłady rejestrów ryzyka):
- definicja ryzyka,
- zarządzanie ryzykiem – definicja i sposoby realizacji,
- metody identyfikacji ryzyk,
- analiza ryzyk oraz wycena ryzyk w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływu/skutku na realizację zadań,
- właściciele ryzyk,
- ryzyko nieodłączne i rezydualne,
- poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego (apetyt na ryzyko),
- reakcja na ryzyko:
- tworzenie rejestru ryzyka – gotowe rozwiązania.
11. Badanie satysfakcji klienta w ramach kontroli zarządczej – przykładowe ankiety
12. Kontrola zarządcza – planowane zmiany w przepisach
13. Kontrola kontroli zarządczej przez RIO i NIK – co jest kontrolowane i w jakim zakresie.
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone online, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
