Biblioteka szkolna – instrukcja obsługi dla początkujących nauczycieli bibliotekarzy

24 października 2025 11:30-15:00

360 zł netto
Szczegóły organizacyjne:
Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie
Informacje o prowadzącym szkolenie:
- przygotowanie pedagogiczne, nauczyciel – bibliotekarz z 35 letnim stażem pracy,
- wieloletni metodyk ds. bibliotek szkolnych,
- autor artykułów na temat pracy pedagogicznej i technicznej nauczyciel bibliotekarza,
- wieloletni wiceprezes, obecny sekretarz TNBSP Odział Warszawa,
- trener oświaty, certyfikowany trener online,
- wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych praktycznego warsztatu pracy nauczyciela bibliotekarza .
Adresaci:
Nowi nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele rozpoczynający pracę w bibliotece, osoby przygotowu-jące się do objęcia funkcji bibliotekarza
Uzasadnienie potrzeby szkolenia:
Wielu nauczycieli bibliotekarzy rozpoczyna pracę bez wcześniejszego przygotowania bibliotekarskiego, doświadczenia w ewidencji zbiorów, prowadzeniu dokumentacji czy organizacji wydarzeń. Szkolenie odpowiada na realne potrzeby osób „rzuconych na głęboką wodę”, zapewniając im wsparcie, strukturę działania oraz gotowe rozwiązania do wykorzystania w codziennej pracy.
Cele szkolenia:
1. Przygotowanie początkujących nauczycieli bibliotekarzy do samodzielnej, świadomej i profesjonalnej pracy w bibliotece szkolnej.
2. Przekazanie wiedzy dotyczącej organizacji pracy, dokumentacji, zadań edukacyjnych i kulturalnych biblioteki.
3. Rozwój kompetencji organizacyjnych, metodycznych i cyfrowych związanych z funkcjonowaniem biblioteki.
4. Wzmocnienie pewności siebie uczestników poprzez pracę na przykładach i gotowych materiałach.
Efekty kształcenia – uczestnik po szkoleniu:
1. Zna podstawowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej.
2. Potrafi rozpocząć pracę w bibliotece, przejąć zbiory i prowadzić dokumentację.
3. Umie zaplanować pracę biblioteki i stworzyć plan działań.
4. Potrafi prowadzić zajęcia biblioteczne i realizować wydarzenia czytelnicze.
5. Wykorzystuje narzędzia TIK w zarządzaniu i promocji biblioteki.
6. Czuje się pewnie w swojej nowej roli i zna źródła wsparcia.
Program szkolenia:
Tytuł modułu/ |
Treści |
|
Rola nauczyciela bibliotekarza w szkole – przepisy, zadania, misja |
• Status nauczyciela bibliotekarza – co mówi prawo (rozporządzenia MEN, Karta Nauczyciela, symbol 110) |
|
Organizacja przestrzeni i zbiorów bibliotecznych |
• Strefy biblioteki: wypożyczalnia, czytelnia, strefa cichej pracy, przestrzeń animacji |
|
Ewidencja, Inwentaryzacja, dokumentacja biblioteki |
• Księga inwentarzowa, dziennik biblioteki, reje-stry, plany pracy – obowiązki dokumentacyjne |
|
Prowadzenie zajęć bibliotecznych i wydarzeń czytelniczych |
• Rodzaje zajęć bibliotecznych (czytelnicze, infor-macyjne, medialne) |
|
Współpraca w szkole i promocja działań biblioteki |
• Współpraca z wychowawcami, nauczycielami, samorządem uczniowskim |
|
Cyfryzacja, narzędzia TIK i nowe technologie w pracy bibliotekarza |
• eBiblioteka, narzędzia TIK do pracy Tworzenie materiałów promocyjnych i edukacyjnych online |
|
Dobre praktyki i pułapki – czego unikać na starcie | • Najczęstsze błędy początkujących bibliotekarzy • Pułapki biurokracji, chaosu i braku planowania • Postawy wspierające rozwój i współpracę • Jak dbać o własny dobrostan i unikać wypalenia? • Narzędzia/ćwiczenia: • Refleksja: „Co zrobię inaczej dzięki temu szkoleniu?” • Karta „Moje 3 postanowienia na dobry start w bibliotece” |
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
