zaproponuj szkolenia

Biblioteka szkolna – instrukcja obsługi dla początkujących nauczycieli bibliotekarzy

24 października 2025 11:30-15:00

360 zł netto

 Szczegóły organizacyjne:

Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie


 Informacje o prowadzącym szkolenie: 

  • przygotowanie pedagogiczne, nauczyciel – bibliotekarz z 35 letnim stażem pracy,
  • wieloletni metodyk ds. bibliotek szkolnych,
  • autor artykułów na temat pracy pedagogicznej i technicznej  nauczyciel bibliotekarza,
  • wieloletni wiceprezes, obecny sekretarz TNBSP Odział Warszawa,
  • trener oświaty, certyfikowany trener online,
  • wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych  praktycznego  warsztatu  pracy nauczyciela bibliotekarza .

 Adresaci:

 Nowi nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele rozpoczynający pracę w bibliotece, osoby przygotowu-jące się do objęcia funkcji bibliotekarza


Uzasadnienie potrzeby szkolenia:
Wielu nauczycieli bibliotekarzy rozpoczyna pracę bez wcześniejszego przygotowania bibliotekarskiego, doświadczenia w ewidencji zbiorów, prowadzeniu dokumentacji czy organizacji wydarzeń. Szkolenie odpowiada na realne potrzeby osób „rzuconych na głęboką wodę”, zapewniając im wsparcie, strukturę działania oraz gotowe rozwiązania do wykorzystania w codziennej pracy.


 Cele szkolenia:

1. Przygotowanie początkujących nauczycieli bibliotekarzy do samodzielnej, świadomej i profesjonalnej pracy w bibliotece szkolnej.

2. Przekazanie wiedzy dotyczącej organizacji pracy, dokumentacji, zadań edukacyjnych i kulturalnych biblioteki.
3. Rozwój kompetencji organizacyjnych, metodycznych i cyfrowych związanych z funkcjonowaniem biblioteki.
4. Wzmocnienie pewności siebie uczestników poprzez pracę na przykładach i gotowych materiałach.


 Efekty kształcenia – uczestnik po szkoleniu:

1. Zna podstawowe zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej.
2. Potrafi rozpocząć pracę w bibliotece, przejąć zbiory i prowadzić dokumentację.
3. Umie zaplanować pracę biblioteki i stworzyć plan działań.
4. Potrafi prowadzić zajęcia biblioteczne i realizować wydarzenia czytelnicze.
5. Wykorzystuje narzędzia TIK w zarządzaniu i promocji biblioteki.
6. Czuje się pewnie w swojej nowej roli i zna źródła wsparcia.

 Program szkolenia:

 

Tytuł modułu/
Temat

             Treści

 

Rola nauczyciela bibliotekarza w szkole – przepisy, zadania, misja

• Status nauczyciela bibliotekarza – co mówi prawo (rozporządzenia MEN, Karta Nauczyciela, symbol 110)
• Podstawowe i rozszerzone zadania biblioteki (w świetle przepisów i potrzeb szkoły)
• Nauczyciel bibliotekarz jako: edukator, animator kultury, doradca metodyczny, opiekun przestrzeni
• Misja biblioteki szkolnej – definicja, cele, wartości
• Narzędzia/ćwiczenia:
• Mini-quiz: „Co już wiesz o swoich obowiązkach?”
• Padlet: „Jak postrzegam bibliotekę szkolną?”

 

Organizacja przestrzeni i zbiorów bibliotecznych

• Strefy biblioteki: wypożyczalnia, czytelnia, strefa cichej pracy, przestrzeń animacji
• Organizacja księgozbioru: UKD, etykietowanie, oznaczenia wiekowe
• Porządkowanie zbiorów, prace porządkowe i ad-aptacyjne
• Praca z uczniami w przestrzeni biblioteki (kom-fort, dostępność, funkcjonalność)
• Narzędzia/ćwiczenia:
• Mapa przestrzeni biblioteki – projektowanie funkcjonalne
• Galeria zdjęć: „Zainspiruj się innymi bibliotekami”

 

Ewidencja, Inwentaryzacja, dokumentacja biblioteki

• Księga inwentarzowa, dziennik biblioteki, reje-stry, plany pracy – obowiązki dokumentacyjne
• Roczne sprawozdanie – co musi zawierać, przy-kładowy szablon
• Inwentaryzacja zbiorów – krok po kroku (in-strukcja uproszczona)
• Przepływ materiałów – ubytki, dary, podręczniki
• Narzędzia/ćwiczenia:
• Analiza wzoru planu pracy i sprawozdania
• Checklista dokumentacji obowiązkowej

 

Prowadzenie zajęć bibliotecznych i wydarzeń czytelniczych

• Rodzaje zajęć bibliotecznych (czytelnicze, infor-macyjne, medialne)
• Dobór metod do grupy wiekowej (kl. 1–3, 4–6, 7–8)
• Organizacja konkursów, tygodni tematycznych, wyzwań czytelniczych
• Scenariusze lekcji bibliotecznych i materiały własne
• Narzędzia/ćwiczenia:
• Projektowanie lekcji: „Zajęcia biblioteczne dla klasy 5”
• Burza mózgów: „Pierwsza akcja czytelnicza w mojej bibliotece”

 

Współpraca w szkole i promocja działań biblioteki

• Współpraca z wychowawcami, nauczycielami, samorządem uczniowskim
• Rola biblioteki w realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego
• Promocja działań bibliotecznych – plakaty, gazetki, strona internetowa, media społecznościowe
• Komunikacja z rodzicami, udział w zebraniach
• Narzędzia/ćwiczenia:
• Formularz: „Z kim i jak mogę współpracować w mojej szkole?”
• Mini-plan promocji biblioteki na miesiąc

 

Cyfryzacja, narzędzia TIK i nowe technologie w pracy bibliotekarza

• eBiblioteka, narzędzia TIK do pracy Tworzenie materiałów promocyjnych i edukacyjnych online
• Lista aplikacji: co warto znać jako nowoczesny bibliotekarz?

  Dobre praktyki i pułapki – czego unikać na starcie • Najczęstsze błędy początkujących bibliotekarzy
• Pułapki biurokracji, chaosu i braku planowania
• Postawy wspierające rozwój i współpracę
• Jak dbać o własny dobrostan i unikać wypalenia?
• Narzędzia/ćwiczenia:
• Refleksja: „Co zrobię inaczej dzięki temu szkoleniu?”
• Karta „Moje 3 postanowienia na dobry start w bibliotece”

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha