Online: Rozliczanie i prowadzenie ewidencji księgowej projektów dofinansowanych ze środków UE - wymogi wynikające z przepisów krajowych i UE z uwzględnieniem zmian
16 stycznia 2025 10:00-14:00
390 zł netto
Szanowni Państwo
Zapraszamy Państwa na spotkanie poświęcone prowadzeniu prawidłowo ewidencji księgowej projektów dofinansowanych ze środków UE oraz kwalifikowania podatku VAT w projektach dofinansowanych z UE w nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027.
Nowa perspektywa przyniesie bardzo istotne zmiany, które powinny znaczne ułatwić zasady rozliczania oraz kwalifikowania podatku VAT, ale jednocześnie mogą wzbudzać wśród beneficjentów niepokój i niepewność.
W trakcie spotkania zostaną przedstawione nowe zasady rozliczania, wskazane zostanie ryzyko z tym związane oraz sposoby jak beneficjent może zabezpieczyć się przed ewentualnym zagrożeniem.
Informacje o prowadzącym szkolenie:
- Doświadczony trener prowadzący szkolenia z zakresu rozliczania i kontroli projektów dofinansowanych ze środków UE, prowadzenia ewidencji księgowej, przepływów finansowych oraz monitoringu projektów. Trener z zakresu podatku VAT oraz kwalifikowania podatku VAT w projektach UE.
- Stały współpracownik wielu firm szkoleniowych. Niezależny konsultant z zakresu pozyskiwania dofinansowanie, rozliczania projektów UE oraz prowadzenia ewidencji księgowej.
- Przeprowadziła ponad 6 tys. godzin szkoleniowych oraz przeszkoliła ponad 17 tys. osób.
- Od 2010 właścicielka kancelarii rachunkowo-podatkowej.
Grupa docelowa:
Na spotkanie zapraszamy osoby, które zajmują się rozliczaniem projektu UE pod względem merytorycznym, finansowym i księgowym. Zapraszamy kierowników projektów, osoby nadzorujące, osoby z działów finansowo-księgowych oraz inne zainteresowanych osoby. Na spotkaniu mile widziane grupy, zespoły pracujące przy rozliczaniu projektów UE.
Cel kształcenia:
Celem kształcenia jest przygotowanie uczestników do rozliczenia finansowego projektu dofinansowanych z UE w nowej perspektywie 2021-2027 z uwzględnieniem obowiązujących zmian.
Korzyści:
Po zakończeniu uczestnicy powinni w praktyce stosować prawo i wytyczne z zakresu rozliczania projektów m.in. sporządzenia dokumentacji przed oraz w trakcie realizacji projektu, prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu oraz kwalifikowania wydatków i podatku VAT.
Program szkolenia:
1. Podstawa prawna prowadzenia wyodrębnionej księgowości projektu w tym ustawy, rozporządzenia, wytyczne oraz umowa o dofinansowanie projektu.
2. Warunki kwalifikowalności wydatków na przykładzie różnych kategorii wydatków:
a) Grunty, nieruchomości zabudowane.
b) Roboty budowlane i budowlano montażowe
c) Zakup środków trwałych oraz WNiP w tym używanych środków trwałych.
d) Personel projektu - bezpośrednio zaangażowany w realizację projektu.
e) Koszty pośrednie w tym min. wynagrodzenia pracowników rozliczanych ryczałtem, promocja projektu, koszty administracyjne i inne.
f) Wkład niepieniężny.
3. Rodzaje dokumentów wymagane dla poszczególnych rodzajów wydatków kwalifikowanych – dokumentowanie wydatków
4. Projekty rozliczane ryczałtem w ramach Erasmus +. Zasady rozliczania i ewidencjonowania
5. Zasady prowadzenia księgowości projektu
a) Cel prowadzenia księgowości projektu
b) Beneficjenci prowadzący pełną księgowość
c) Beneficjenci prowadzący działalność w innych formach np. książka przychodów i rozchodów, ryczałt
d) Zasady stosowania kodu księgowego, kiedy i w jakich sytuacjach?
e) Planowanie wyodrębnienia ewidencji księgowej w tym wdrożenie procedur dotyczących obsługi finansowo-księgowej projektu, obiegu dokumentów, rekrutacji, wyboru wykonawców oraz harmonogram wykonywania czynności w projekcie.
6. Wyodrębniona ewidencji księgowej projektu lub/oraz kodu księgowego w przypadku prowadzenia pełnej księgowości oraz dokumentowanie - na przykładach.
a) Wyodrębnienie ewidencji kosztów i wydatków projektów.
b) Wyodrębniona ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz umorzenia
c) Wyodrębnienie ewidencji inwestycji
d) Wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych
e) Wyodrębniona ewidencja rozrachunków
f) Ewidencja pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym
7. Przykładowa polityka rachunkowości dla beneficjentów sektora finansów publicznych/wzór, przykładowa polityka rachunkowości dla beneficjentów sektora prywatnego/wzór oraz błędy podczas tworzenia wyodrębnionej ewidencji lub kodu księgowego.
8. Instrukcja obiegu dokumentów oraz inne potrzebne dokumenty w celu prawidłowej realizacji projektu.
9. Kwalifikowalność podatku VAT
a) Podział wartościowy - projekty unijne o wartości brutto ( z VAT) poniżej 5.000.000 euro oraz projekty unijne o wartości brutto ( z VAT) co najmniej 5.000.000 euro
b) Ryzyko Beneficjenta w przypadku uzyskania korzyści w zakresie podatku VAT w tym:
• Niejasne przepisy.
• Zmiany w sytuacji prawnopodatkowej beneficjenta w trakcie trwania i po zakończeniu projektu
• Niejednolite interpretacje podatkowe i orzecznictwa sądowe jako wpływ na rozliczanie podatku VAT w projektach UE na podstawie najnowszych wyroków NSA, TSUE.
• Odzyskanie przez Beneficjenta podatku VAT z urzędu skarbowego a zwrot przez Beneficjenta dotacji wraz z odsetkami za zwłokę.
10. Panel dyskusyjny
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online