zaproponuj szkolenia

AOON, OPIEKA WYTCHNIENIOWA, KFS W ROKU 2025 – CZY TO ABY NA PEWNO ŚRODKI POZABUDŻETOWE?

17 kwietnia 2025 09:00-13:00

360 zł netto

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w jednostkach samorządu terytorialnego zakresie  programów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego tj. programu AOON „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” i programu „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, a także działań i zadań finansowanych z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) oraz ich prawidłowego ich ujęcia w budżecie (lub poza budżetem) jednostki samorządu terytorialnego oraz w księgowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek bezpośrednio realizujących te zadania w roku 2025.

Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla jednostek samorządu terytorialnego, ich urzędów oraz jednostek pomocy społecznej, powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy bezpośrednio realizujących zadania finansowane obu państwowych funduszy celowych.

Wykładowca – Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

PROGRAM SZKOLENIA

  1.      Zasady funkcjonowania państwowych funduszy celowych w świetle obowiązujących od 23 lipca 2024 roku zmian przepisów ustawy o finansach publicznych - Fundusz Solidarnościowy (FS) a Fundusz Pracy (FP) i Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS).
  2.      Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego” i program „Opieka wytchnieniowa” – szczególna rola jednostek pomocy społecznej w gospodarowaniu środkami AOON i OW.
  3.      Szkolenia i inne zadania finansowane z KFS – szczególna rola urzędów pracy w gospodarowaniu środkami FP i KFS.
  4.      Zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych bezpośrednio realizujących program lub zadanie – budżet jako podstawa działalności gminy, powiatu, województwa a nieprzestrzegane zasady zaciągania zobowiązań przez samorządowe jednostki budżetowe realizujące zadania finansowane z Funduszu Solidarnościowego i Funduszu Pracy.
  5.      Dwie ustawowe formy finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego z państwowych funduszy celowych - zakres zastosowania paragrafu 217, 244, 626, 635 i innych do prawidłowego ujęcia środków Funduszu Solidarnościowego i Funduszu Pracy  w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
  6.      Jak czytać art. 10 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym skoro wg. tego przepisu nie stosuje się art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego?
  7.      Czy środki na realizację programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa” oraz środki na realizację działań i zadań finansowanych z KFS są środkami pozabudżetowymi?
  8.      Czy dysponent Funduszu Solidarnościowego i Funduszu Pracy zapomniał o art. 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych? – wyjaśnienie błędów, które od lat popełnia dysponent Funduszu Solidarnościowego  w zakresie AOON i OW oraz Funduszu Pracy w zakresie KFS.
  9.      Na jakim paragrafie ująć środki państwowego funduszu celowego w budżecie jednostki samorządu terytorialnego? Czy może stosować jednak ujęcie pozabudżetowe? – analiza obu rozwiązań i wskazanie prawidłowej metody.
  10.   Jak zaksięgować w księgach urzędu lub jednostki pomocy społecznej środki na finansowanie programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa”  jako środki pozabudżetowe – konta 840, 760 i 139, czy konta 853 i 136 (135)?
  11.   Jak zaksięgować w księgach organu, urzędu, jednostki pomocy społecznej środki na finansowanie programu AOON i programu „Opieka wytchnieniowa”  jako dochody i wydatki budżetowe – schematy księgowań na organie budżetowym, w urzędzie i w jednostce pomocy społecznej.
  12.   Jak zaksięgować w księgach urzędu lub jednostki środki na finansowanie działań i zadań finansowanych z KFS w ujęciu pozabudżetowym – konta 840, 760 i 139, czy konta 853 i 136 (135)?
  13.   Jak zaksięgować w księgach organu, urzędu, jednostki środki na finansowanie działań i zadań finansowanych z FP i KFS jako dochody i wydatki budżetowe – prawidłowe schematy księgowań na organie budżetowym, w urzędzie i w jednostce.
  14.   Zasady ustalania wyniku finansowego i wyniku wykonania budżetu – AOON, OW, KFS a prawidłowy 860 i 961 za 2024.
  15.   Sprawozdawczość budżetowa i finansowa – prawidłowe ujęcie programu AOON i programu OW w sprawozdaniu typu RB i w sprawozdaniu finansowym w roku 2025.
  16.   Sprawozdawczość budżetowa i finansowa w zakresie szkoleń i innych zadań finansowanych z KFS – umowy, zwroty i refundacje wydatków w sprawozdaniu typu RB i w sprawozdaniu finansowym w roku 2025.
  17.   Odpowiedzi na pytania.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha