SYSTEM INFORMACJI OŚWIATOWEJ ŹRÓDŁEM DANYCH DO NALICZENIA POTRZEB OŚWIATOWYCH NA 2026 ROK - WPROWADZANIE I WERYFIKACJA DANYCH WEDŁUG STANU NA 15 CZERWCA 2025 ROKU

30 czerwca 2025 10:00-14:00

370 zł netto
Informacje o prowadzącym szkolenie:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych, posiadająca trzydziestoletni staż pracy, w tym na stanowiskach kierowniczych w wydziale oświaty urzędu miasta oraz CUW. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Od 15 lat trenerka szkoleń z branży oświatowej.
WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 1 października 2024 roku zmieniła zasady ustalania wielkości środków na zadania oświatowe realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.
Zmiany w zakresie oświaty objęły również:
- rezygnację z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich
i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb
oświatowych,
- wprowadzenie korekty potrzeb oświatowych,
- uzależnienie wielkości wag na uczniów z niektórymi rodzajami niepełnosprawności
od tygodniowej liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO.
- zmianę terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości
potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego.
Zmiany te pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a jednostki samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.
Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu oraz wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego.
Dane wprowadzane są do aplikacji na bieżąco i służą do naliczenia potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę do planowania i realizacji programów rządowych.
Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz zgodność ze stanem faktycznym.
Cele i korzyści:
Podczas szkolenia nastąpi przekazanie uczestnikom praktycznych wskazówek o zakresie danych wprowadzanych do SIO oraz informacji o procedurze weryfikacji danych wprowadzonych do systemu na dzień 15 czerwca br. służących do naliczania potrzeb oświatowych jednostki samorządu terytorialnego na 2026 rok.
Program:
1. Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego
- regulacje ustawy z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572)
2. Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
3. Korekta potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej JST z potrzebami oświatowymi ponownie obliczonymi po zakoń-czeniu roku budżetowego– konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
4. Dane zgromadzone w SIO stanowiące podstawą podziału łącznej kwoty potrzeb oświato-wych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
5. 15 czerwca 2025 roku nowym terminem pozyskania przez Ministerstwo Edukacji danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2026 r.
6. Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola pod kątem ustalania wielkości potrzeb oświatowych – praktyczne wskazówki do wypełniania mo-dułów:
• Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
• Nauczyciel,
• Oddziały,
• Dane zbiorcze
- z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz
modyfikacji wprowadzonych do aplikacji.
7. Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia spe-cjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełno-sprawności od tygodniowej liczby godzin pomocy wprowadzonej do SIO.
8. Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samo-rządu terytorialnego.
9. Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO.
10. Procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nau-czyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
11. Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
12. Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych osobowych w SIO - w świetle RODO.
Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
