zaproponuj szkolenia

Online: Finanse i księgowość ośrodków administracji geodezyjno-kartograficzne

22 sierpnia 2025 09:00-13:00

380 zł netto

Po zmianach klasyfikacji budżetowej i zmianach przepisów dyrektywy ws. ram budżetowych w świetle nowego rozporządzenia ministra finansów w sprawie poziomu wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego

Począwszy od 1 stycznia 2011 roku środki dawnych wojewódzkich i powiatowych funduszy gospodarki zasobem geodezyjnym i kartograficznym stały się odpowiednio dochodami budżetu województwa i powiatu. Oznacza to, iż od tego dnia służby geodezyjne powinny zmienić zasady ustalania należności związanych z opłatami za korzystanie z odpowiednio wojewódzkiego i powiatowego zasobu geodezyjnego i stosować rozwiązania systemowe, o których mówią przepisy art. 60-67 ustawy finansach publicznych. Potwierdza to wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 czerwca 2013 oraz uchwała 7 sędziów NSA z 26 czerwca 2014 roku. Jednakże ustawa z dnia 5 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne (…) stanowiąca lex specjalis do przepisów ustawy o finansach publicznych, stanowiła że począwszy od 12 lipca 2014 roku pobór opłat odbywa się na podstawie Dokumentu Obliczenia Opłaty.

Również od 2014 roku, co wynika z komunikatu Departament Rachunków Narodowych GUS z 29.09.2014 roku, wdrożono w Polsce Europejski System Rachunków Narodowych i Regionalnych w Unii Europejskiej ESA2010. Zgodnie z ESA2010 wydatki związane z prowadzeniem prac badawczo – rozwojowych są traktowane w rachunkach narodowych jako nakłady inwestycyjne, a nie jako koszty bieżące, jak to miało miejsce wcześniej. A zatem wszelkie nakłady na państwowy zasób geodezyjny nie powinny być traktowane jako wydatek bieżący i nie powinny być rozliczane na kontach zespołu „4”. Potwierdzają to przepisy ustawy o rachunkowości. Niestety zasad tych nie stosują ośrodki administracji geodezyjno-kartograficznej.

W dniu 30 kwietnia 2024 r. wszedł w życie pakiet aktów prawnych reformujących unijne ramy zarządzania gospodarczego, w skład którego weszła m.in. dyrektywa Rady (UE) 2024/1265 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniająca dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich. Nowe brzmienie art. 3 bezpośrednio wpływa na system księgowo-budżetowy ośrodków administracji geodezyjno-kartograficznej. Wymaga on bowiem stosowania w sprawozdaniach RB i w sprawozdawczości finansowej ośrodków administracji geodezyjno-kartograficzne rozporządzenia ESA2010.

W niezwykle trudnej sytuacji znajdują się zatem władze powiatów i województw oraz ich skarbnicy, gdyż obowiązujące od 2014 roku przepisy i zasady zamiast uporządkować finanse publiczne stanowią dla nich problem. W efekcie zawyżane są wydatki bieżące a zaniżane wydatki majątkowe ośrodków administracji geodezyjno-kartograficznej. Oznacza to, że właściwe jednostki samorządu terytorialnego nie otrzymają 23% wydatków majątkowych na potrzeby rozwojowe, co wynika z nowej obowiązującej od 2025 roku ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. A zatem jeśli wydatki na rozwój i funkcjonowanie zasobu geodezyjnego są traktowane jako wydatki bieżące to miasta, powiaty i województwa stracą 23 % dochodów na potrzeby rozwojowe. Sprawa się komplikuje w związku z nowym rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie poziomu wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego.


Informacje o prowadzącym szkolenie: Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.


Adresaci szkolenia:

Szkolenie 1-dniowe przeznaczone jest dla: geodetów powiatowych, geodetów wojewódzkich, ośrodków geodezyjno-kartograficznych, skarbników powiatów, skarbników województw, głównych księgowych i księgowych obsługujących zadania w zakresie geodezji i kartografii w urzędach marszałkowskich i starostwach powiatowych, audytorów wewnętrznych i koordynatorów kontroli zarządczej oraz Regionalnych Izb Obrachunkowych i Najwyższej Izby Kontroli.


Cel szkolenia:

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie procedury ustalania, utrwalania i ewidencji księgowej należności budżetowych związanych z udostępnieniem materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, właściwego zastosowania wyroków TK, wyroków i uchwał NSA oraz przepisów art. 60-67 ustawy finansach publicznych do należności geodezyjnych stanowiących niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym, właściwego zastosowania zmienionych oraz nowych przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego w zakresie Dokumentu Obliczenia Opłaty oraz właściwego ujęcia w rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej państwowego zasobu geodezyjnego.


Program szkolenia:

1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 lutego 2005 roku i wyjaśnienie błędnych stanowisk GUGIK w zakresie uznawania w latach 2002-2005 PiWFGZGIK za fundusze państwowe.

2. Wyjaśnienie przyczyn wprowadzenia od 1 stycznia 2011 roku przepisów art. 60-67 ustawy finansach publicznych do opłat za udostępnianie materiałów zasobu, procedury ustalania należności w drodze decyzji administracyjnej, a nie rachunku czy faktury.

3. Rygory procedur ustawy o finansach publicznych oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego i przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, których zaniedbanie może skutkować poważnymi konsekwencjami dla organów administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz uszczupleniami dla budżetu jednostki samorządu terytorialnego - orzecznictwo WSA i NSA pokazujące jakie ważne jest zastosowanie właściwych procedur przy ustalaniu, poborze i egzekucji niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publiczno-prawnym a uchwała 7 sędziów NSA z 26 czerwca 2014 roku i jej zastosowanie w praktyce.

4. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 25 czerwca 2013 roku i jego uzasadnienie – opłata jako niepodatkowa danina publiczna.

5. Charakterystyka zmian wprowadzonych ustawą z dnia 5 czerwca 2014 roku o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne (…) – obowiązek zastosowania decyzji administracyjnych wyłącznie w zakresie spraw spornych.

6. Dokument Obliczenia Opłaty i jego rola - wzór DOO, wymogi ustawy o rachunkowości i przepisów podatkowych w zakresie dowodów księgowych, problem braku nr NIP i REGON na DOO.

7. Zasady rachunkowości budżetowej obowiązujące w służbie geodezyjnej i kartograficznej oraz wycena należności za udostępnianie materiałów zasobu w 2025 roku - weryfikacja poprawności księgowań opłat za udostępnianie materiałów zasobu jako należności budżetowych i dochodów budżetowych powiatu lub województwa.

8. Klasyfikacja budżetowa a ESA 2010 - obowiązujące od 2013 roku zmiany w zakresie ujmowania nakładów brutto na środki trwałe wynikające z uchylenia ESA 95 i wdrożenia ESA 2010 - Dyrektywa 2013/34 oraz ustawa o rachunkowości, ustawa PIT, ustawa CIT i ustawa o finansach publicznych, aktualna definicja środków trwałych oraz środków trwałych w budowie wg. prawa materialnego i sprzecznych z tym prawem interpretacji urzędników MF i RIO związanych z rozporządzeniem Rady Ministrów ws. finansowania inwestycji z budżetu państwa, które nie obowiązuje w JST.

9. Komunikat Departamentu Rachunków Narodowych GUS z 29.09.2014 roku ws. wdrożenia w Polsce Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych w Unii Europejskiej ESA2010 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w unii europejskiej.

10. Państwowy zasób geodezyjny jako wartość niematerialno – prawna w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i rozporządzenia MRiF w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu (…).

11. Zmiany klasyfikacji budżetowej 2025 – nowy rozdział 71013 Prace geodezyjne i kartograficzne na potrzeby organów administracji geodezyjnej i kartograficznej.

12. Nowa ustawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – nowy katalog dochodów, w tym nowe potrzeby rozwojowe jednostek samorządu terytorialnego liczone jako 23% wydatków majątkowych wykazywanych w RB-28S.

13. Nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie poziomu wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego i jego wpływ na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego na rok 2026.

14. Waga 1, waga 0,5, waga 025 i jej zastosowanie do wykazywanych w sprawozdaniu Rb-28S wydatków majątkowych w roku 2025.

15. Jak nie stracić środków na potrzeby rozwojowe na rok 2026 oczekując zmian w ustawie o finansach publicznych 2025/2026 – projektowane zmiany ustawy o finansach publicznych na rok 2025/202 jako przepisy mające na celu m.in. wdrożenie rozwiązań zmierzających do zrealizowania drugiego kamienia milowego (A2G) określonego dla Reformy Systemu Budżetowego (RSB) w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

16. Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym – nowe przepisy obowiązujące w roku 2025 w zakresie planu kasowego i memoriałowego funduszu i zakres kompetencji Głównego Geodety Kraju jako dysponenta państwowego funduszu celowego.

17. Zasady sporządzania nowych sprawozdań RB-30 i RB-40 z FGZGiK obowiązujące w roku 2025.

18. Wzory i schematy księgowań i rozliczeń budżetowych wydatków na zasób geodezyjny – jak rozróżniać wydatki bieżące od wydatków majątkowych w ośrodkach administracji geodezyjno-kartograficznej.

19. Odpowiedzialność kierownika jednostki za całość gospodarki budżetowej i kontrolę zarządczą administracji geodezyjnej i kartograficznej oraz odpowiedzialność skarbnika i głównego księgowego za uszczuplenia dochodów budżetu JST na potrzeby rozwojowe – przykłady zaniedbań oraz naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z faktem finansowaniem z wydatków bieżących państwowego zasobu geodezyjnego

20. Odpowiedzi na pytania


Informacje organizacyjne:

- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.


Kolejny termin szkolenia: 15 września 2025 r.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha