zaproponuj szkolenia

Superwizja refleksyjna w pracy nauczyciela bibliotekarza

10 października 2025 11:30-15:00

360 zł netto

 Szczegóły organizacyjne:

Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie


 Informacje o prowadzącym szkolenie: 

  • przygotowanie pedagogiczne, nauczyciel – bibliotekarz z 35 letnim stażem pracy,
  • wieloletni metodyk ds. bibliotek szkolnych,
  • autor artykułów na temat pracy pedagogicznej i technicznej  nauczyciel bibliotekarza,
  • wieloletni wiceprezes, obecny sekretarz TNBSP Odział Warszawa,
  • trener oświaty, certyfikowany trener online,
  • wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych  praktycznego  warsztatu  pracy nauczyciela bibliotekarza .

 Adresaci:

 Nnauczyciele bibliotekarze ( staż pracy 5 lat-10 lat ) 


 Cele ogólne szkolenia:

 1. Wprowadzenie uczestników w ideę superwizji refleksyjnej i jej zastosowania w pracy nauczyciela bibliotekarza.

2. Doskonalenie umiejętności autorefleksji, analizy działań i wspólnego rozwiązywania problemów zawodowych.
3. Wypracowanie narzędzi do systematycznej pracy nad własnym rozwojem zawodowym i dobrostanem.


Efekty szkolenia. Po zakończeniu warsztatu uczestnicy:
Rozumieją ideę superwizji refleksyjnej i odróżniają ją od mentoringu, ewaluacji czy kontroli.
Znają modele superwizji (indywidualna, grupowa, koleżeńska) i wiedzą, jak je wykorzystać w pracy bibliotekarza.
3. Potrafią analizować sytuacje zawodowe (konflikty, trudności, wyzwania) w duchu refleksji i wsparcia.
4. Używają narzędzi refleksyjnych – karty refleksji, pytania superwizyjne, dziennik refleksji.
5. Zyskują umiejętność autorefleksji – krytycznego, ale konstruktywnego spojrzenia na własne działania.
7. Opracowali własny plan dobrostanu zawodowego, wzmacniający poczucie sensu pracy i zapobiegający wypaleniu.
8. Doświadczyli wartości pracy w grupie wsparcia i wiedzą, jak organizować podobne spotkania w środowisku zawodowym.

 

 Program szkolenia:

 

Tytuł modułu/
Temat

             Treści

1. 

Wprowadzenie do superwizji refleksyjnej

Definicja i geneza superwizji w kontekście pracy nauczyciela bibliotekarza.
Różnice między superwizją, mentoringiem a ewaluacją.
Cele i korzyści: wsparcie, rozwój, zapobieganie wypaleniu.

 2.

Rola refleksji w pracy bibliotekarza szkolnego

Refleksja jako narzędzie rozwoju kompetencji pedagogicznych i kulturotwórczych. Analiza przykładów sytuacji problemowych z pracy bibliotekarza (konflikty, współpraca z gronem pedagogicznym, uczniami, rodzicami).Techniki zadawania pytań refleksyjnych.

 3.

Modele superwizji refleksyjnej

Model indywidualny, grupowy i koleżeński. Praca na przykładzie: studium przypadku i analiza sytuacji „tu i teraz”.
struktura spotkania superwizyjnego (etapy: kontrakt – opis – analiza – wnioski – wdrożenie).

 4.

Warsztat praktyczny

Ćwiczenie: mini-superwizja w parach i małych grupach (role: osoba wnosząca problem, grupa superwizyjna, obserwator).
Tworzenie pytań wspierających i budujących.
Opracowanie „mapy wsparcia” dla bibliotekarza w kontekście problemów zawodowych.

 5.

Narzędzia i metody pracy refleksyjnej

Karty refleksji indywidualnej i grupowej. Dziennik refleksji / portfolio bibliotekarza. Plan dobrostanu zawodowego i osobistego.


 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha