Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego w sesji październikowej– różnice między egzaminami nauczycieli kontraktowych oraz początkujących

13 października 2025 10:00-14:00

370 zł netto
Informacje o prowadzącym szkolenie:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych, posiadająca trzydziestoletni staż pracy, w tym na stanowiskach kierowniczych w wydziale oświaty urzędu miasta oraz CUW. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Od 15 lat trenerka szkoleń z branży oświatowej.
Informacje o szkoleniu:
31 października mija termin wyznaczony ustawowo w „sesji jesiennej” na składanie przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Celem naszego spotkania będzie praktyczne przygotowanie do rozpatrzenia złożonych wniosków oraz uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy z zakresu objętego tematyką szkolenia, z uwzględnieniem dwóch procedur awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego,
Program szkolenia obejmuje omówienie różnic pomiędzy dwoma procedurami awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, odnoszącymi się odpowiednio do nauczycieli kontraktowych i początkujących, a także wskazanie rozwiązań zastosowanych w okresie przejściowym w stosunku do nauczycieli kontraktowych.
Przepisy znowelizowanej Karty Nauczyciela obowiązujące od 1 września 2025 roku wprowadziły zmiany w zakresie awansu zawodowego nauczycieli początkujących rozpoczynających przygotowanie zawodowe począwszy od w/w daty. Będzie to grupa nauczycieli, których warunki realizacji awansu na stopień nauczyciela mianowanego będą różniły się od awansu nauczycieli początkujących, którzy rozpoczęli przygotowanie do zawodu nauczyciela przed 1 września 2025r.
Szkolenie zostanie przeprowadzone z zachowaniem praktycznego ujęcia tematu, ze szczegółowym umówieniem kolejnych kroków mających na celu przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
Materiały szkoleniowe obejmują szeroki zakres przykładowych dokumentów powstających w trakcie postępowania o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).
Na szkoleniu otrzymacie Państwo odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
1. Jakie są różnice w warunkach nadania stopnia nauczyciela mianowanego nauczycielowi kontraktowemu i początkującemu?
2. Czy przepisy znowelizowanej Karty Nauczyciela obowiązujące od 1 września 2025r. mają wpływ na przebieg przygotowania zawodowego nauczycieli, którzy rozpoczęli przygotowanie przed 1 września 202r.?
3. Ile wynosi długość stażu nauczyciela kontraktowego w okresie przejściowym?
4. Czy można odwołać się od merytorycznego rozstrzygnięcia komisji egzaminacyjnej?
5. W jakich sytuacjach organ odmawia nadania stopnia nauczyciela mianowanego?
6. Jak długo zachowuje ważność akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego?
7. Jakie okresy pracy sprzed 1.09.2022r. zalicza się do przygotowania zawodowego nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego?
8. Czy nauczyciel początkujący może realizować przygotowanie zawodowe w ramach umowy na zastępstwo?
9. W jakich przypadkach nauczyciel początkujący realizuje dodatkowe przygotowanie zawodowe?
10. Jak obliczyć okres wydłużenia stażu nauczyciela kontraktowego?
Adresaci:
Na szkolenie zapraszamy pracowników urzędów gmin, starostw oraz centrów usług wspólnych odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego, a także dyrektorów szkół, przedszkoli, placówek oświatowych i inne osoby zainteresowane tematem szkolenia.
Program:
1. Obowiązująca od 2022 roku procedura awansu na stopień nauczyciela mianowanego połączona z oceną pracy nauczyciela początkującego oraz przeprowadzanymi przez niego zajęciami pokazowymi.
2. Szczegółowa analiza okresu przejściowego – postępowanie egzaminacyjne w dotychczasowej procedurze w przypadku nauczycieli kontraktowych i w nowej procedurze w przypadku nauczycieli początkujących.
3. Równolegle obowiązywanie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020r. poz. 2200) oraz nowego rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. poz. 1914)
– analiza poniżej wskazanych zagadnień pod kątem awansu nauczycieli kontraktowych (według przepisów dotychczasowych) i nauczycieli początkujących (według nowej procedury).
4. Wniosek nauczyciela o podjęcia postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego:
• terminy złożenia wniosku,
• dokumenty dołączone do wniosku (w tym zawartość dotychczasowego oraz nowego zaświadczenia wydawanego przez dyrektora szkoły).
5. Dotychczasowe oraz nowe wymagania na stopień nauczyciela mianowanego.
6. Analiza formalna wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.
7. Powołanie komisji egzaminacyjnej w składzie określonym przepisami ustawy Karta Nauczyciela (przykład dokumentu).
8. Zadania i tryb pracy komisji w postępowaniu egzaminacyjnym nauczyciela początkującego i kontraktowego:
• zapoznanie komisji odpowiednio z opinią o przeprowadzonych zajęciach oraz z oceną pracy nauczyciela początkującego lub
z oceną dorobku zawodowego nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego,
• przeprowadzenie egzaminu – szczegółowe omówienie,
• podjęcie przez komisję rozstrzygnięć w postaci stwierdzenia zdania lub niezdania egzaminu.
9. Protokół z przebiegu prac komisji egzaminacyjnej (przykład dokumentu).
10. Zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których spełnienie sprawdzane jest przez komisję egzaminacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego –
(w obu procedurach).
11. Nadanie, odmowa nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, w drodze decyzji administracyjnej – z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego.
12. Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu nauczyciela mianowanego.
13. Przetwarzanie danych osobowych nauczyciela w postępowaniu egzaminacyjnym.
14. Wprowadzenie, z pozycji gminy/powiatu, danych dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego do Systemu Informacji Oświatowej.
Forma szkolenia:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
