zaproponuj szkolenia

Opłaty pobierane przez żłobki, przedszkola, szkoły, internaty i bursy szkolne po zmianach klasyfikacji budżetowej 2025/2026

04 grudnia 2025 09:00-13:00

490 zł netto

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad budżetowych wynikających z przepisów ustawy o finansach publicznych, ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy kodeks postępowania administracyjnego do ustalania i rozliczania opłat za wyżywienie dziecka w szkołach, internatach, bursach, przedszkolach, żłobkach, klubach dziecięcych, zarówno w przypadku gdy posiłki przygotowuje własna kuchnia jak i firma cateringowa, a także zasad ustalania i rozliczania opłat za pobyt dziecka w internacie, w bursie, przedszkolu, żłobku i klubie dziecięcy (z uwzględnieniem programu „Aktywnie w żłobku”) i zmian w klasyfikacji budżetowej w zakresie nowych opisów do paragrafu 067 i 069 zamiast 083 obowiązujących częściowo wstecz od 2025 i od 2026 roku.

Zmiany klasyfikacji budżetowej zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U.2025 poz.1241).

Wyroki sądów i przepisy ustawy o finansach publicznych oraz zaktualizowane wyjaśnienia RIO z 2024 i z 2025 roku wyraźnie dziś wskazują, że opodatkowanie VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w szkole, przedszkolu, żłobku było błędne. Nie mogło być dokumentowane fakturami VAT, gdyż opłaty te stanowią należności publicznoprawne niepodatkowe, do których stosuje się postępowanie egzekucyjne w administracji i przepisy działu III ustawy Ordynacja podatkowa, w tym art. 47 paragraf 1. Rodzice nie mogą zatem rozliczać się za wyżywienie bezpośrednio z firmą cateringową, a prawidłową formą ustalania wysokości opłat za wyżywienie (i pobyt) nie jest ani faktura, ani rachunek, ani nota, ani dokument naliczenia opłaty, lecz wynika ona z procedury, którą wyjaśnia RIO. Nowa klasyfikacja budżetowa opłat za żywienie i pobyt wyraźnie też wskazuje, że opłaty te nie mogą być gromadzone na wydzielonych rachunkach dochodów własnych oświaty. Nawet pomimo różnych opinii nadzoru prawnego kilku wojewodów i kilku wyroków sądów w tej sprawie, które są odmienne od zaleceń RIO z 2024 i z 2025 roku oraz linii orzeczniczej obowiązującej od wielu lat ws. charakteru należności jako daniny publicznoprawnej niepodatkowej w rozumieniu art. 60 pkt 7 ustawy o finansach publicznych.


INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE: TOMASZ WOJTANIA

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.


ADRESACI SZKOLENIA:

Organy prowadzące oraz dyrekcja, główni księgowi i księgowi szkół, internatów, burs szkolnych, przedszkoli, żłobków, klubów dziecięcych, kierownicy i służby finansowo-księgowe zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej prowadzonej w SCUW oraz gminy, miasta, powiaty, województwa i ich urzędy, a także dla państwowe jednostki budżetowe oświaty oraz ministerstwa nadzorujące podległe im szkoły państwowe.


PROGRAM SZKOLENIA:

1. Specyfika systemu budżetowego, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej szkół, internatów, burs, przedszkoli, żłobków, klubów dziecięcych jako jednostek budżetowych, w tym jednostek oświaty dysponujących wydzielonym rachunkiem dochodów własnych oświaty (RDWO / WRD).

2. Problemy z nadzorem prawnym niektórych wojewodów i problemy wynikające z kilku wyroków odwołujących się do starej błędnej opinii MEN, do umów i do statutu, kwestionujących zasady gospodarki budżetowej, szkół, internatów, przedszkoli, żłobków odmiennych od stanowisk RIO – pisma i wyjaśnienia RIO Katowice, RIO Olsztyn, RIO Opole, RIO Wrocław i innych co do charakteru opłat jako należności (daniny) publicznoprawnej niepodatkowej w rozumieniu art. 60 pkt 7 ustawy o finansach publicznych.

3. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z posiłku w szkole w świetle obowiązującego od 1 września 2022 art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe i obowiązującego od 1 września 2017 roku art. 106 tej ustawy – „gorący posiłek” i posiłek w szkole, w tym finansowany przez OPS w szkole.

4. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z zakwaterowania i wyżywienia w internacie w świetle art.107 ustawy prawo oświatowe i bursie szkolnej w świetle paragrafu 83 rozporządzenia MEiN z dnia 30 marca 2023 roku w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty – problem odmienności rozwiązań prawnych dla internatów i burs.

5. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach w świetle obowiązującego od 1 stycznia 2018 roku art. 52 ustęp 15 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych – charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach.

6. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za pobyt (z uwzględnieniem opłaty dodatkowej) i opłaty za wyżywienie dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym w świetle ustawy z 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 – rozliczenie „Aktywnie w żłobku” i przelewów otrzymywanych od ZUS („babciowego”).

7. Obowiązujące od 1.09.2019 roku zmiany zasad funkcjonowania wydzielonych rachunków dochodów (WRD) w świetle nowego brzmienia art. 223 ustawy o finansach publicznych – czy szkoła i przedszkole może organizować żywienie w formie WRD i czy np. intendentka może prowadzić konto żywieniowe, rozliczać na nim opłaty i dokonywać wydatków na zakupy artykułów spożywczych po zmianach przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie art. 223?

8. Problem z funkcjonowaniem WRD państwowych jednostek budżetowych oświaty, w świetle art 11a ustawy o finansach publicznych.

9. „Wsad do garnka/kotła” – co wlicza się, a czego nie wlicza się do opłat za korzystanie z posiłku oraz wyjaśnienie dlaczego opłaty za pobyt i wyżywienie nie mogą być rozliczane na wyodrębnionym rachunku dochodów samorządowych jednostek budżetowych oświaty (RDWO / WRD) oraz dlaczego żłobki nie mogą mieć takiego rachunku – problem WRD w internatach i bursach szkolnych.

10. Rozliczanie wyżywienia w ramach praktycznej nauki zawodu na WRD – prawidłowe zastosowanie art. 223 ustawy o finansach publicznych, sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, wykonywanie dochodów i wydatków oraz specyfika sprawozdania RB-34S.

11. Rozliczanie wyżywienia w ramach RDWO / WRD z art. 11a ustawy o finansach publicznych w państwowych jednostkach budżetowych oświaty – sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, wykonywanie dochodów i wydatków oraz specyfika sprawozdania RB-34.

12. Opłaty za korzystanie z posiłku w szkole, przedszkolu, żłobku, w klubie dziecięcym oraz opłaty za pobyt w przedszkolu, w żłobku, w klubie dziecięcym a podatek VAT – typowe nieprawidłowości związane z opodatkowaniem VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka i dokumentowaniem wpływów niepotrzebnie wystawionymi fakturami VAT oraz problem opłat pobieranych przez internaty i bursy szkolne.

13. Problem szczególny dot. korzystania z posiłków przez nauczycieli, opiekunów, pracowników administracyjnych w świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 roku i wyroków sądów – wyjaśnienie czy VAT niepodlegający, czy zwolniony, czy VAT 8%.

14. Opłaty za pobyt i wyżywienie jako należności publicznoprawne niepodatkowe o których mowa w art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i występujące od 1 stycznia 2010 roku zaniedbania w stosowaniu przepisów ustawy o finansach publicznych, w tym w zakresie rozliczania należności, wpłat i nadpłat w ustawowym terminie określonym w art. 47 paragraf 1 Ordynacji podatkowej.

15. Zakres zastosowania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa do opłat za pobyt i wyżywienie – decyzje a przypisy należności, płatności z „góry” czy „z dołu”, odsetki, rozliczanie wpłat, umorzenie należności, wpłaty przez osoby „trzecie” takie jak ZUS czy Fundusz Pracy, nadpłaty i ich rozliczanie, itd..

16. Zakres zastosowania art. 62b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa do „babciowego” finansowanego przez ZUS.

17. Zmiany klasyfikacji budżetowej oraz ich zastosowanie w szkołach, internatach, bursach szkolnych, przedszkolach, żłobkach i klubach dziecięcych – problem błędnego stosowania paragrafu 083 Wpływy z usług do opłat za wyżywienie i zakwaterowanie lub opiekę.

18. Nowy opis do paragrafu 067 Wpływy z opłat za wyżywienie w żłobku, przedszkolu lub szkole i jego zastosowanie praktyce – czy bursy i internaty powinny stosować paragraf 067.

19. Nowy opis do paragrafu 069 Wpływy z różnych opłat w zakresie opłaty za pobyt dziecka w żłobku i jego zastosowanie w praktyce, a stare zastosowanie paragrafu 066 Wpływy z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego – czy bursy i internaty powinny stosować paragraf 069.

20. Wyjaśnienie dlaczego rozliczanie się rodziców lub opiekunów bezpośrednio z firmą cateringową jest nieprawidłowością i stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz może być przestępstwem z art.231 Kodeksu Karnego.

21. Prawidłowa dokumentacja i wyjaśnienie kiedy istnieje obowiązek wystawienia decyzji a kiedy go nie ma – analiza ustaw i terminów zapłaty opłaty jako „ustaw podatkowych”.

22. Prawidłowa dokumentacja i procedura ustalania opłat za pobyt i wyżywienie, zgodna z zaleceniami RIO i zgodna z przepisami art.60-67 ustawy o finansach publicznych.

23. Wzór zawiadomienia o wszczęciu postepowania ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie (i pobyt) odpowiednio w szkole, przedszkolu, żłobku.

24. Wzory decyzji ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie (i pobyt) odpowiednio w szkole, przedszkolu, żłobku oraz wzór decyzji ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie nauczycieli i pracowników administracyjnych, korzystających z wyżywienia na tych samych zasadach co uczniowie – problem internatów i odmienny od internatów problem burs szkolnych.

25. Wzór wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań dot. opłat za wyżywienie (i pobyt) dla rodziców (opiekunów) rozliczających się „z góry”.

26. Zasady doręczania decyzji rodzicom/opiekunom - wprowadzanie obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych w szkołach, przedszkolach, żłobkach.

27. Odpowiedzi na pytania.


INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha