zaproponuj szkolenia

KSeF a finanse publiczne - wykonywanie budżetu oraz zasady prawidłowej rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej z KSeF w roku 2026

14 stycznia 2026 09:00-13:00

490 zł netto

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia prawidłowej gospodarki budżetowej oraz prawidłowej ewidencji księgowej dochodów budżetowych z podatkiem VAT należny oraz wydatków budżetowych z podatkiem VAT naliczony do odliczenia, a także nadwyżki podatku VAT należny nad naliczonym w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych dla celów KSeF, a także powiązania KSeF z prawidłowo prowadzonym systemem płatności oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.

Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich państwowych i samorządowych jednostek i zakładów budżetowych.

Wykładowca – Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

PROGRAM SZKOLENIA

  1.               Zasady gospodarki budżetowej państwowych i samorządowych jednostek budżetowych w świetle zmian ustawy o finansach publicznych na rok 2026 i nowej klasyfikacji budżetowej na rok 2027 - wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT i jest objęta centralizacją rozliczeń w VAT, z wyjątkiem PUP i WUP, PINB. KPPSP.
  2.               KSeF a NIP - odmienne dla państwowych i odmienne dla samorządowych jednostek zasady identyfikacji jednostki w systemie REGON, na sprawozdaniu budżetowym i na sprawozdaniu finansowym, zasady posługiwania się numerem NIP i identyfikacja podatnika za pomocą mikrorachunku podatkowego (IRP).
  3.               KSeF a nieprawidłowości dot. nazwy nabywcy/sprzedawcy występujące w miastach na prawach powiatu, np.: nieprawidłowa nazwa: Gmina Wrocław, Gmina Gdańsk, prawidłowa nazwa: Wrocław-miasto na prawach powiatu, Gdańsk- miasto na prawach powiatu.
  4.               KSeF a mechanizm podzielonej płatności i „biała lista” VAT państwowych a w samorządowych jednostkach budżetowych oraz na wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych – odmienne  możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT do MPP dla gmin, powiatów, województw oraz odmienne funkcjonowanie MPP w państwowych jednostkach budżetowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach, a także w świetle objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 2018 oraz z 23 grudnia 2019 roku.
  5.               Ogólne zasady funkcjonowania KSeF – czym jest KSeF, kogo i co obejmuje, w jakich terminach, fakturowanie w KSeF a fakturowanie poza KSeF, płatności a obowiązek podawania numeru KSeF, problem z VIDA.
  6.               Uprawnienia i certyfikaty w MCU – kwalifikowana pieczęć elektroniczna a zgłoszenie ZAW-FA, narzędzia autoryzacyjne, rodzaje dostępów oraz problem braku uchwały rady dla JST i SCUW obsługujących KSeF.
  7.               Wystawianie i odbiór faktur w państwowych jednostkach budżetowych, a wystawianie i odbiór faktur w samorządowych jednostkach i zakładach budżetowych oraz problem WRD oświaty i środków państwowych funduszy celowych – problem faktur konsumenckich, kas rejestrujących, VAT RR, załączników oraz odroczony do 2027 roku problem numeru KSeF na płatności dot. wykonywania budżetu.
  8.               KSeF a zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w jednostkach budżetowych oraz zasady prezentacji danych w sprawozdawczości budżetowej (typu RB) i w sprawozdawczości finansowej – omówienie instrukcji do sprawozdań i pełnych wzajemnych sprzeczności wyjaśnień MF, RIO, KRRIO i NIK.
  9.               Państwowa a samorządowa jednostka budżetowa - specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek wykonujących ustawę budżetową państwa, a specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek wykonujących uchwałę budżetową gminy, powiatu, województwa oraz typowe błędy w księgowaniu dochodów i wydatków budżetowych z podatkiem VAT na przykładach.
  10.            KSeF a paragraf 453 podatek VAT i odmienne jego zastosowanie w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych – zmiany ustawy o finansach publicznych na rok 2026 i zaliczenie podatku VAT do ustawowych wydatków bieżących nowy paragraf 101 na rok 2027, który ma zastosowanie do ewidencjonowania wydatków dotyczących zapłaty podatku VAT należnego (kiedy VAT należny jest wyższy od VAT naliczonego).
  11.            Polityka rachunkowości dla celów KSeF – obligatoryjne zastosowanie konta 300 „Rozliczenie zakupu” oraz konta 640 do rozliczeń międzyokresowych biernych dot. usług wykonanych a nie zafakturowanych w KSeF.
  12.            KSeF PJB - wzory i schematy prawidłowych księgowań oraz przepływów finansowych podatku VAT i MPP dla państwowych jednostek budżetowych, w tym z uwzględnieniem wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 11a ustawy o finansach publicznych: (załącznik 3) / organ podatkowy (zarządzenie MF i konto 235 dla IAS) / organ budżetowy (załacznik1) oraz specyficzne zastosowanie paragrafu 453 VAT do faktur zakupowych i VAT naliczony podlegający odliczeniu wynikające z pisma MF: BP1-4071/93c/2007/1189 z 9.08.2007 – szczególna rola rozporządzenia Ministra Finansów z 15 stycznia 2014 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 roku w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach.
  13.            KSeF SJB - wzory i schematy prawidłowych księgowań oraz przepływów finansowych podatku VAT i MPP dla urzędu i samorządowych jednostek budżetowych, w tym z uwzględnieniem wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych: (załącznik 3) / urząd (załącznik 3 paragraf 9) / organ budżetowy (załącznik 2) oraz prawidłowe zastosowanie paragrafu 453 VAT w świetle art. 249 ustęp 3 ustawy o finansach publicznych i art. 4-5 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zadań własnych i zleconych z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności.
  14.            Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania wybranych sprawozdań z podatkiem VAT w zakresie budżetu państwa: RB-27, RB-28, RB-34.
  15.            Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań z podatkiem VAT w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: RB-27S, RB-27ZZ, RB-28S, RB-34S.
  16.            Specyfika sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady wyceny aktywów i pasywów z podatkiem VAT dla sprawozdań: RB-Z i RB-N.
  17.            Przykłady praktyczne i odpowiedzi na pytania.

 

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha