Online: Jak finansować, nadzorować i kontrolować żłobki i kluby dziecięce?
24 stycznia 2025 09:00-13:00
290 zł netto
Terminy szkolenia: 24 stycznia, 26 lutego, 28 marca 2025 r. 09:00-13:00
- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
CELE SZKOLENIA:
Podczas spotkania omówione zostaną formalno-prawne wymogi dotyczące prowadzenia żłobków i innych form opieki nad dziećmi do lat 3. Na szkoleniu zostaną również przedstawione praktyczne aspekty nadzoru i kontroli nad tymi jednostkami przez szereg instytucji zewnętrznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami z uwzględnieniem aktualnej polityki Państwa w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
1. Omówienie podstaw prawnych, dotyczących prowadzenia żłobków i innych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 z uwzględnieniem aktualnej polityki Państwa, w tym wymogów:
- lokalowych,
- organizacyjnych,
- sanitarnych,
- bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
- kadrowych i administracyjnych.
2. Przedstawienie prawnych oraz praktycznych wskazówek, dotyczących prowadzenia i przebiegu kontroli z perspektywy podmiotów kontrolujących jak i kontrolowanych.
3. Omówienie założeń programu Aktywny Maluch 2022-2029 po zmianach z 25.04.2024r.
4. Przedstawienie uchwał organów stanowiących JST w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3.
5. Omówienie zasad i potencjalnych skutków wprowadzenia od 1 października programu ,,Aktywny rodzic”.
6. Przedstawienie przykładów uchwał organów stanowiących JST w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3.
ADRESACI:
Osoby odpowiedzialne w samorządach za zadania związane z prowadzeniem nadzoru nad realizacją opieki nad dziećmi do lat 3, za wdrażanie „ustawy żłobkowej”, w tym wpisu do rejestru, prowadzenia nadzoru, udzielania i rozliczania dotacji.
PROGRAM:
1. Omówienie podstaw prawnych regulujących zagadnienia opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 ze szczególnym naciskiem na ostatnie zmiany prawne.
2. Przedstawienie form organizacyjnych opieki nad dziećmi do lat 3.
3. Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, w tym omówienie opłaty za wpis.
4. Warunki niezbędne dla prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, dotyczące spełniania warunków lokalowo-sanitarnych i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
5. Kwalifikacje opiekunek/-ów w żłobkach, klubach dziecięcych, dyrektorek/-ów żłobków i osób kierujących pracą klubów dziecięcych.
6. Formy świadczenia pracy przez właścicielki/-li żłobków, dyrektorek/-ów, osób kierujących pracą klubów dziecięcych.
7. Warunki zatrudniania w żłobku pielęgniarki oraz świadczenie pracy przez wolontariuszy.
8. Organizacja pracy żłobka w zakresie administracji i liczby wymaganych etatów.
9. Prowadzenie dokumentacji, niezbędnych dokumentów wewnętrznych – np. statutu, regulaminów oraz dokumentacji dydaktycznej – co jest obowiązkowe i w jakiej formie?
10. Wymagania w zakresie żywienia dzieci.
11. Formy finansowania żłobków i dokumentacja finansowa.
12. Na czym polega wydawanie opinii przez wójta/burmistrza/prezydenta dotyczących funkcjonowania klubów dziecięcych?
13. Omówienie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.
- Standardy stanowiące ramy jakości opieki i edukacji zostały wprowadzone poprzez nowelizację przepisów ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej.
14. Jak przygotować się do kontroli żłobka – omówienie praktycznych aspektów z perspektywy kontrolującego i kontrolowanego:
- przebieg kontroli nad żłobkami i klubami dziecięcymi;
- omówienie najczęściej pojawiających się błędów w prowadzeniu żłobka;
- Ustawa Prawo przedsiębiorców, a prowadzenie kontroli w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 – prawa i obowiązki organu kontrolnego (jst).
15. Założenia programu finansowania i tworzenia żłobków i klubów dziecięcych – ,,Aktywny Maluch” 2022-2029 po zmianach z 25.04.2024r. (cele programu, przeznaczenie dofinansowania, wydatki kwalifikowalne, kto może wnioskować).
16. Omówienie zasad i potencjalnych skutków wprowadzenia od 1 października programu ,,Aktywny Rodzic”. Co z dofinansowaniem żłobków przez jednostki samorządu terytorialnego?
17. Omówienie uchwał min. w sprawie:
- dotowania niesamorządowych żłobków/klubów dziecięcych i ich fakultatywności;
- planu nadzoru nad żłobkami/klubami dziecięcymi.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online