INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
• członek Polskiej Akademii Rachunkowości;
• trener Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych;
• trener Ośrodka PRO FORIS Fundacji Goleniowska Akademia Rozwoju;
• stały współpracownik miesięczników „Finanse publiczne”, „Rachunkowość budżetowa”;
• wieloletni skarbnik gminy miejskiej.
Adresaci: pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych
Opis szkolenia: Dochody i wydatki to podstawowy aspekt funkcjonowania jednostek budżetowych. Prawidłowy ich obieg i zasady realizacji definiuje ustawa o finansach publicznych. Szkolenie przybliży uczestnikom podstawowe reguły w obszarze dochodów i wydatków jednostek budżetowych, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych tj. problemów klasyfikacji budżetowej, sprawozdawczości i ewidencji, z uwzględnieniem również sytuacji naruszenia dyscypliny finansów publicznych w tym obszarze.
Cele i korzyści:
• uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie ewidencji dochodów i wydatków jednostki,
• upewnisz się, czy prawidłowo ujmujesz dochody i wydatki w klasyfikacji budżetowej oraz sprawozdaniach budżetowych i z operacji finansowych,
• dowiesz się, które sytuacje w tym zakresie stanowią naruszenie dyscypliny finansów.
Program:
1. Dochody budżetowe - zasady funkcjonowania.
2. Ewidencja należności i dochodów budżetowych – syntetyczna i analityczna, należności krótko i długoterminowe, należności sporne, nadpłaty, przedawnienia.
3. Odsetki od należności – zasady, terminy.
4. Odpisy aktualizujące należności – istota, zasady.
5. Najczęstsze problemy paragrafów dochodów m.in.:
• odsetki 090, 091, 092,
• różne opłaty i zwroty, odszkodowania 063, 064, 094, 095,
• związanych z majątkiem 077, 078, 087,
• wpływy z różnych opłat 069, a 097,
• kary 057 i 058
6. Zobowiązania, w tym zobowiązania wymagalne - pojęcie, zasady. Zaangażowanie.
7. Funkcjonowanie wydatków – zasady.
8. Ewidencja syntetyczna i analityczna wydatków budżetowych.
9. Finansowanie inwestycji, zakupów inwestycyjnych, remontów.
10. Wydatki niewygasające.
11. Problemy klasyfikacji wydatków m.in.:
• materiałów 421, a 422, 423, 424, 427, 430, 606,
• oprogramowania 430, a 421, 443, 424,
• umów o dzieło, zlecenia 417, a 427, 430, 409,
• nagród konkursowych 419, a 304
• usług 430,
• świadczeń 311, a 302,
• ekspertyz 439,
• tłumaczeń 438,
• usług między jst 433,
• energii 426,
• usług zdrowotnych 428,
• szkoleń 455, 470, a 430,
• inwestycji 605 a 606.
12. Powiązanie i rozliczanie dochodów i wydatków z budżetem.
13. Problemy funkcjonowania dochodów i wydatków w sprawozdawczości budżetowej.
14. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych.
Szczegóły organizacyjne:
Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
