Szczegóły organizacyjne:
• Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania,
• Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail,
• Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wycenyi prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.
Celem szkolenia jest przygotowanie pracowników jednostek sektora finansów publicznych do inwentaryzacji za rok 2023.
Na szkoleniu omówione zostaną zasady przeprowadzania prawidłowej inwentaryzacji w świetle przepisów ustawy o rachunkowości oraz zasady dobrej praktyki wynikające z stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie zasad przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów oraz z Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”, a w zakresie inwentaryzacji rozrachunków wynikające z uchwały nr 9/2019 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 9 lipca 2019 roku w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami.
Na szkoleniu omówione zostaną także uroszczone metody inwentaryzacji oraz ich zastosowanie w praktyce. Przedstawione zostanie nowe stanowisko MF dot. inwentaryzacji środków trwałych na terenie strzeżonym, które oprócz przeprowadzanego co 4 lata spisu z natury wprowadza coroczną inwentaryzację metodą weryfikacji.
Szkolenie 1-dniowe dla urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, centrów usług wspólnych, jednostek obsługiwanych i nie obsługiwanych przez SCUW, wszystkich samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, ministerstw, urzędów wojewódzkich, administracji zespolonej i niezespolonej, sądów i prokuratury, KAS, ZUS, KRUS i wszystkich państwowych jednostek budżetowych, dysponentów państwowych funduszy celowych i innych jednostek sektora finansów publicznych.
Program:
1. Cel i funkcje rocznej inwentaryzacji jako części systemu polityki rachunkowości jednostki sektora finansów publicznych – wymogi ustawowe inwentaryzacji i weryfikacja rozwiązań przyjętych w jednostce.
2. Dyscyplina finansów publicznych, terminy i formy inwentaryzacji oraz przykładowa dokumentacja inwentaryzacyjna.
3. Przygotowanie i przeprowadzenie prac inwentaryzacyjnych metodą spisu z natury, metodą uzgadniania sald, metodą weryfikacji – analiza potencjalnych nieprawidłowości.
4. Cel i zakres stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 20 lipca 2016 roku w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów i jego zastosowanie w praktyce i jego zastosowanie w SCUW.
5. Cel i zakres Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe” – specyfika inwentaryzacji środków trwałych w SCUW i w jednostkach obsługiwanych.
6. Cel i zakres stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami - inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami.
7. Nowe stanowisko Ministerstwa Finansów dot. inwentaryzacji środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym, które oprócz przeprowadzanego co 4 lata spisu z natury wprowadza coroczną inwentaryzację metodą weryfikacji – czy brak inwentaryzacji metodą weryfikacji to dyscyplina finansów publicznych?
8. Rozliczenie inwentaryzacji drogą spisu z natury oraz rozliczenie inwentaryzacji przeprowadzanej pozostałymi metodami – wycena spisu, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych, wyjaśnienie i rozliczenie różnic, archiwizacja dokumentów.
9. Kontrola i weryfikacja przeprowadzonych prac inwentaryzacyjnych metodą spisu z natury, metodą uzgadniania sald, metodą weryfikacji oraz metodami uproszczonymi i nietypowymi w SCUW i w jednostkach obsługiwanych - kompetencje i odpowiedzialność kierownika jednostki obsługującej oraz kierowników jednostek obsługiwanych.
10. Rozliczenie inwentaryzacji - rola służb finansowo-księgowych w rozliczeniu wyników inwentaryzacji za rok 2023.
11. Odpowiedzi na pytania.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
