Szczegóły organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone przez internet, za pomocą specjalnej platformy umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie
INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
- członek Polskiej Akademii Rachunkowości;
- trener Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych;
- trener Ośrodka PRO FORIS Fundacji Goleniowska Akademia Rozwoju;
- stały współpracownik miesięczników „Finanse publiczne”, „Rachunkowość budżetowa”;
- wieloletni skarbnik gminy miejskiej.
Adresaci: pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych
Opis szkolenia: Szkolenie ma na celu uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w obszarze należności w jednostkach budżetowych, ze szczególnym podkreśleniem aspektów praktycznych.
Korzyści:
- uporządkujesz i uzupełnisz wiedzę w zakresie różnych, często trudnych lub niestandardowych sytuacji ewidencyjnych spotykanych przy naliczaniu oraz dochodzeniu należności w jednostkach i zakładach budżetowych,
- poznasz istotę oraz praktyczne aspekty efektywnego opracowania przepisów wewnętrznych dla uporządkowania funkcjonowania należności w jednostce,
- dowiesz się, czy prawidłowo ujmujesz należności w sprawozdaniach budżetowych i finansowych.
Program:
- Ewidencja należności i dochodów budżetowych – zasady i terminy, w tym m.in.:
należności krótkoterminowe i długoterminowe,
przypisy, odpisy, dochody nieprzypisane,
nadpłaty,
zaległości,
przedawnienia,
należności sporne i wątpliwe,
rekompensata za koszty dochodzenia należności cywilnoprawnych od przedsiębiorców po zmianach.
- Naliczanie, ewidencja i dochodzenie odsetek od należności po zmianach oraz kosztów upomnień – terminy, zasady; odsetki a kary.
- Odpisy aktualizujące należności – zasady, ewidencja.
- Udzielenie ulg w spłacie należności budżetowych – zasady i ewidencja:
umorzenie należności,
odroczenie terminu płatności,rozłożenie zaległości na raty.
- Windykacja należności – krok po kroku - ewidencja:
upomnienie, tytuł wykonawczy – należności publicznoprawne,
wezwanie do zapłaty, sądowy nakaz zapłaty, tytuł wykonawczy – należności cywilnoprawne,
kontrahent w likwidacji, upadłości,
postanowienia komornicze,
zakończenie postępowania egzekucyjnego,
koszty egzekucji.
- Najczęstsze problemy klasyfikacji budżetowej dochodów.
- Należności i dochody budżetowe – problemy sprawozdawczości budżetowej.
- Inwentaryzacja należności – terminy, zasady:
potwierdzanie sald,
weryfikacja
9. Pytania.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online