zaproponuj szkolenia

OBOWIĄZKI ORGANÓW PROWADZĄCYCH I SZKÓŁ W ZAKRESIE USTALENIA I ROZLICZENIA NADGODZIN NAUCZYCIELI W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 – DODATEK CZY RYCZAŁT ZA NADGODZINY - JAK DOSTOSOWAĆ REGULAMIN PŁAC DO OBOWIĄZUJĄCYCH OD 1.09.2025 ZMIAN KARTY NAUCZYCIELA

26 września 2025 09:00-13:00

490 zł netto

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prawidłowej ewidencji godzin pracy nauczycieli w świetle uchwały składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. z której jasno wynika, że praca wykonywana przez nauczyciela ponad normy czasu pracy z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 986 ze zm.) jest pracą w godzinach nadliczbowych w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla organów prowadzących oraz dyrekcji, głównych księgowych i księgowych szkół, przedszkoli, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej oświaty prowadzonej w SCUW oraz gmin, powiatów, województw i państwowych jednostek budżetowych oraz ministerstw nadzorujących podległe im szkoły państwowe.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce "Zasadami Techniki prawodawczej", a szczególnie zgodnie z § 136: „W uchwale i zarządzeniu nie zamieszcza się przepisów prawnych niezgodnych z ustawą, na podstawie której są one wydawane, oraz innymi ustawami i ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, a także przepisów prawnych niezgodnych z rozporządzeniami”.

Regulamin płac nauczyciela, który powstaje na podstawie art. 30 ust.6 i ust. 6a Karty Nauczyciela nie może zatem zawierać przepisów prawnych niezgodnych z art. 91c Karty Nauczyciela i art. 151(1) Kodeksu Pracy i co najważniejsze z art. 149 Kodeksu Pracy.

Żaden z znanych regulaminów nie wprowadził bowiem obowiązku i wzoru ewidencji czasu pracy nauczyciela w domu, w szkole i poza szkołą i nie ma ustawowego elementu listy płac jakim jest dodatek za godziny nadliczbowe nauczyciela, który może być zastąpiony jedynie stosownym ryczałtem za nadgodziny. Regulaminy płac łamią prawo. Dzieje się tak dlatego, że wszystkim uciekł art.110 Prawa Oświatowego i fakt, że to dyrektor szkoły opracowuje, a organ prowadzący zatwierdza arkusz organizacyjny szkoły, na podstawie którego dyrektor ustala tygodniowy plan zajęć w szkole. A to oznacza, że nauczyciel nie pracuje w zadaniowym systemie pracy.

Organy prowadzące nie są zatem zwolnione z ewidencji czasu pracy i muszą wypłacać dodatek lub ryczałt za nadgodziny, gdyż bezdyskusyjnie zadaniowy system pracy to tylko ten z art. 42 ustęp 2 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela. Ale nie te z ten z art. 42 ustęp 2 pkt 1-2, czyli wynikający z arkusza organizacyjnego szkoły.Organy prowadzące (OP) szkoły stoją zatem przed niezwykle trudnym wyzwaniem polegającym na wprowadzeniu prawidłowej ewidencji czasu pracy nauczyciela lub znalezieniem alternatywnego dopuszczalnego prawem rozwiązania. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela definiuje bowiem pojęcie "godziny ponadwymiarowej". Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy definiuje natomiast pojęcie "godziny nadliczbowej". A to nie to samo. Niestety nauczycielom wypłacane są jedynie "godziny ponadwymiarowe". O "godzinach nadliczbowych" zapomina się.

Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. wszystko zmienia i przywraca zaufanie do państwa prawa. O ile oczywiście OPS i dyrekcja szkół zacznie prowadzić prawidłową ewidencje czasu pracy nauczyciela i dostosują regulamin płac nauczyciela do nowych realiów prawnych. Zmienione i obowiązujące od 1 września 2025 roku przepisy art.18 ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw nakładają na organy prowadzące obowiązek dostosowania regulaminów płac do obowiązujących przepisów.

Na szkoleniu omówiona zostanie również problematyka budżetowego i księgowego ujęcia roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych z punktu widzenia przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.

Wykładowca – Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Czy nauczyciel pracuje w zadaniowym systemie pracy – jak wygląda praca nauczyciela w praktyce i jaką rolę pełni arkusz organizacyjny szkoły, o którym mowa w art. 110 ustawy Prawo oświatowe.
  2. Zasady techniki legislacyjnej a typowe błędy regulaminu płac wynikające z art.91c Karty Nauczyciela – błędy OP i błędy związków zawodowych.
  3. Zakres zastosowania art. 149 Kodeksu pracy do celów prawidłowego ustalenia wynagrodzenia nauczyciela i innych świadczeń związanych z pracą.
  4. Nowe realia prawne wpływające na regulaminy płac - uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 roku i jej znaczenie praktyczne oraz wyrok TSUE w sprawie C-660/20 dot. pracowników nie pełnoetatowych.
  5. Kolejne nowe realia prawne wpływające na regulaminy płac - zmiany Karty Nauczyciela wynikające z obowiązującej od 1 września 2025 roku ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw oraz pozostałe zmiany likwidujące godziny „Czarnkowe”.
  6. Godziny ponadwymiarowe a godziny nadliczbowe – podobieństwa i różnice a czas pracy nauczyciela w świetle art. 42 ustęp 2 Karty Nauczyciela.
  7. Ewidencja godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz – tabele i wzory ewidencji oraz dotychczas funkcjonujące rozwiązania w dziennikach.
  8. Ewidencja innych zajęć i czynności nauczyciela wynikających z zadań statutowych szkoły, w tym zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów – tabele i wzory ewidencji.
  9. Ewidencja zajęć i czynności związanych z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym, w tym praca w domu – tabele i wzory ewidencji czasu pracy w domu i w szkole.
  10. Przypadki szczególne dot. ewidencja uczestnictwa nauczyciela w egzaminach, w szkoleniach branżowych, tzw. „godziny Czarnkowej”, zastępstw, wycieczek szkolnych, akademie, dyżury na korytarzu itp..
  11. Tabele i wzory ewidencji ustalającej faktyczny tygodniowy czas pracy nauczyciela umożliwiające ustalenie i rozliczenie zgodnie z prawem czasu pracy  nauczyciela.
  12. Nowy obowiązkowy, ustawowy element listy płac nauczyciela po uchwale składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 roku określony w art. 151(1) Kodeksu Pracy – dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych.
  13. Wprowadzenie dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych do regulaminu płac nauczyciela jako obowiązek ustawowy – uzgodnienia ze związkami.
  14. Ryczałty za godziny nadliczbowe - alternatywne rozwiązanie dopuszczone Kodeksem Pracy.
  15. Procedura dochodzenia przez nauczycieli zaległy rozliczeń – wezwanie do zapłaty, rola Państwowej Inspekcji Pracy, pozew do sądu i konsekwencje karne za uporczywe/złośliwe nie wypłacanie dodatku za nadgodziny po uchwale 7 sędziów SN.
  16. Księgowe ujęcie roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych – czy księgowość szkół powinna tworzyć rezerwy na koncie 840?
  17. Godziny nadliczbowe jako zaangażowanie, zobowiązania i wydatek oraz ich ujęcie w planie finansowym szkoły.
  18. Odpowiedzi na pytania.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha