- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
CELE SZKOLENIA:
Wskazywanie obszarów i sposobów optymalizacji wydatków na oświatę z uwzględnieniem typu samorządu i prawa oświatowego oraz efektywności kształcenia.
ADRESACI:
Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego zajmujący się analizą arkuszy organizacyjnych placówek oświatowych, dyrektorzy placówek oświatowych.
PROGRAM:
1. Konsekwencje dla budżetu zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych szkoły/placówki:
- Gdzie są najwyższe koszty w lokalnej oświacie i na co powinien zwrócić uwagę organ prowadzący i dyrektor szkoły?
- Jak optymalizować wydatki na oświatę, aby zmniejszyć koszty dopłat z budżetów jst?
- Wydatki zaplanowane w arkuszach organizacyjnych, zatwierdzonych w maju danego roku - omówienie finansowania zadań obowiązkowych i nieobowiązkowych.
2. Organizacja szkół a budżet jst – budowanie standardów dotyczących np.:
- liczebności i liczby oddziałów, grup a jakości nauczania i kosztów oświaty;
- przydzielania nauczycielom godzin ponadwymiarowych;
- organizacji świetlic;
- organizacji godzin pomocy psychologiczno-pedagogicznej – przykłady standardów organizacyjnych, szacowanie, na co starcza dodatkowa subwencja;
- prawidłowość organizacji oddziałów;
- podziały na grupy oddziałowe, międzyoddziałowe;
- szacowanie kosztów kształcenia w przeliczeniu na ucznia/oddział – analiza wskaźników organizacyjnych;
- godziny organu prowadzącego i godziny dyrektorskie.
3. Organizacja kształcenia uczniów rodziców cudzoziemskich w arkuszu organizacyjnym.
4. W jaki sposób liczyć godziny pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2024/25:
- analiza kwalifikacji nauczycieli pracujących w danej placówce,
- analiza przydziałów zajęć i ich typów,
- diagnoza liczby uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz charakteru ich dysfunkcji i liczby przydzielonych w arkuszu godzin,
- diagnoza liczby godzin pracy specjalistów uwzględnionych w arkuszach organizacyjnych na rok szkolny 2024/25.
5. Warunki zatwierdzania aneksów do arkuszy organizacyjnych przez organy prowadzące – najczęściej popełniane błędy.
6. Sposoby standaryzacji etatów pracowników administracji i obsługi.
7. Wykorzystanie arkuszy organizacyjnych jako dokumentów do kontroli danych wprowadzanych do systemu informacji oświatowej.
- Analiza ,,metryczki” subwencji oświatowej pod kątem zadań subwencjonowanych.
- Wagi subwencyjne danych zawartych w arkuszach organizacyjnych.
- Narzędzia i sposoby kontroli danych zawartych w arkuszach organizacyjnych i w bazie danych SIO.
- Konsekwencje błędów i nierzetelności wprowadzania poprawnych danych do arkusza organizacyjnego i do systemu informacji oświatowej.
8. Efektywność – w kontekście realizacji zadań oświatowych.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
