zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

Online: Kontrola zarządcza (NPM) w administracji samorządowej z zarządzaniem ryzykiem wewnętrznym i zewnętrznym

18 lutego 2022 09:00-15:00

295 zł netto

Data szkolenia:

18.02.2022 r.

Godziny szkolenia:

9.00 – 15.00

Przebieg szkolenia:

8.00 – 9.00 – logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień

9.00 – 15.00 - szkolenie

Termin nadsyłania zgłoszenia:

16.02.2022 r.

 Cena szkolenia: 295 zł netto / os.

Cena przy zapisie dwóch lub więcej osób z tej samej instytucji: 265 zł netto/os.


Cel szkolenia:
Kontrola zarządcza jest sposobem zarządzania jednostką sektora finansów publicznych (samorządową gminą, powiatem i województwem) dla zapewnienia wewnętrznego ładu organizacyjnego (New Public Management) oraz wzrostu efektywności funkcjonowania
o czym jest mowa w ustawie o finansach publicznych z 2009 r. i rozporządzeniach wykonawczych jak również innych wskazówkach oraz wytycznych mówiących o dobrych sposobach realizacji. Program powstał na podbudowie interpretacji Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz Najwyższej Izby Kontroli. Administracja powinna się zmieniać z administracji proceduralnej wynikającej ze standardów kontroli finansowej (o charakterze biurokratycznym) w administrację efektywnościową (osiągniętego rezultatu).
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestnika do wdrożenia kontroli zarządczej (szkolenie początkowe) jak również usystematyzowanie wiedzy już posiadanej w zakresie oceny prawidłowości sposobu realizacji ustawowych wytycznych w poszczególnych jednostkach samorządowych. Innym celem szkolenia jest wstęp do standaryzacji procesów w administracji samorządowej (jej finalizacja ma miejsce w subwencji wyrównawczej nazwanej potocznie „Janosikowym” – która od lat budzi szereg wątpliwości). Kontrola zarządcza jest już realizowana od wielu lat, jednak niejednokrotnie występują problemy związane z różną (niespójną) wiedzą przekazywaną przez trenerów. Szkolenia jest wtedy rodzajem samooceny sposobu realizacji dokonanej przez uczestników szkolenia (doprecyzowanie w zadawanych przez uczestników szczegółowych pytaniach). Jako trener prowadził wiele szkoleń o różnym charakterze (otwartym i zamkniętym) na wszystkich szczeblach administracji samorządowej.

Szczegółowe cele szkolenia to:
1) uporządkowanie wiedzy z zakresu funkcjonowania kontroli zarządczej,
2) określenie zasad ustalania celów i zadań, czyli planowania działalności jednostki oraz sporządzania sprawozdania z ich realizacji,
3) sposoby dokonania samooceny sposobu funkcjonowania kontroli zarządczej,
4) omówienie metodyki prowadzenia kontroli zarządczej oraz jej standardów na podstawie zgłaszanych pytań i występujących wątpliwości w zakresie praktycznej realizacji,
5) zasady sporządzania oświadczeń o stanie kontroli zarządczej,
6) dobór sposobu zarządzania ryzykiem w sposób adekwatny do wielkości jednostki,
7) zrozumienie istoty efektywności funkcjonowania administracji (punktem wyjścia do tego jest świadomość, że w każdym urzędzie znajdują się komórki organizacyjne o charakterze „kosztowym” i „dochodowym”)
8) zrozumienie i rozgraniczenia zrozumienia istoty administracji proceduralnej
i efektywnościowej (NPM),
9) zrozumienie istoty zarządzania ryzykiem w administracji
10) zrozumienie istoty administracji proceduralnej, która wynika z kontroli finansowej
i szczególnym nadzorze nad zadaniami o charakterze wrażliwym,
11) zrozumienie różnic pomiędzy kontrolą finansową a kontrolą zarządczą,
12) jaka jest rola audytu wewnętrznego w kontroli zarządczej,
13) sygnaliści i ich rola oraz znaczenie w kontroli zarządczej.


Korzyści ze szkolenia:

Jeśli chcesz odpowiedzieć na pytania:
1) Jaki jest wpływ administracji proceduralnej wynikającej z kontroli finansowej na sposób realizacji kontroli zarządczej (wzajemne uwarunkowania)?
2) Jak zmienia się odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w związku z niezapewnieniem skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej?
3) Jakie są najnowsze wytyczne Ministerstwa Finansów w sprawie sposobu zarządzania ryzykiem?
4) Jak zarządzać ryzykiem w sposób adekwatny do wielkości jednostki?
5) Jak przejść od administracji proceduralnej (biurokratycznej) do efektywnościowej (osiągniętego rezultatu)?
6) Czy wprowadziłem skuteczną kontrolę zarządczą?
7) Czy w jednostce zapewniony został ład organizacyjny (administracja proceduralna)?
8) Czy chcę dokonać w trakcie szkolenia samooceny kontroli zarządczej wprowadzonej
w jednostce?
9) Czy szukam odpowiedzi na pytanie: jakie mam problemy z wdrożeniem kontroli zarządczej?
10) Jak dobrać sposób zarządzania ryzykiem do wielkości struktury organizacyjnej jednostki w ramach pierwszego i drugiego poziomu kontroli zarządczej?
11) Jakie są sposoby zarządzania ryzykiem i jakie są rodzaje reakcji na nie?
12) Udział w szkoleniu pozwali na zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych
w procesie samooceny kontroli zarządczej w jsfp.
13) Kontrola zarządcza nie ma być czymś, co nie przynosi dla administracji samorządowej tzw. „wartości dodanej” a stanowi jedynie nic nie wnoszący do poprawy sposobu funkcjonowania narzucony obowiązek.
14) Trener przedstawi kilka metod minimalizowania ryzyk w funkcjonowaniu jednostki.
15) Czy w jednostce prawidłowo i skutecznie wdrożono administrację proceduralną?
16) Kiedy urząd musi być sprawnym aparatem urzędniczym a kiedy musi wpływać na rozwój regionu funkcjonowania?
17) Jakie są wzajemne relacje pomiędzy audytem wewnętrznym a kontrolą wewnętrzną?


Adresaci szkolenia:

Szkolenie skierowane jest głównie do administracji samorządowej: Wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów, wicestarostów, skarbników, sekretarzy gmin, dyrektorów jednostek podległych i nadzorowanych, sekretarzy szkół, głównych księgowych jednostek, koordynatorów kontroli zarządczej, koordynatorów zarządzania ryzykiem, kontrolerów wewnętrznych i innych osób zainteresowanych tym zagadnieniem.


Informacje o prowadzącym: 

Trener administracji i biznesu, publicysta. Posiada wieloletnią praktykę w zakresie stosowania kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem (teoretyk i praktyk) oraz jej oceny. Z wykształcenia eko-nomista specjalizujący się w praktyce w zakresie organizacji i zarządzania oraz metodologii pro-wadzenia kontroli zarządczej (autor książek i wielu artykułów z tego zakresu). Praktyk w zakresie jej wdrażania i prowadzenia. Wiele lat zatrudniony w kontroli wewnętrznej administracji publicznej. Od dłuższego już czasu badacz efektywności funkcjonowania administracji samorządowej. Uczestnik III Ogólnopolskiego Forum Pracowników Kontroli Urzędów Marszałkowskich „Kontrola zarządcza 2010” w Olsztynie. W okresie wdrażania kontroli zarządczej zaproszony do uczestnic-twa w Forum Kapitału i Finansów w Warszawie. Przeszkolił wielu uczestników na wszystkich szczeblach zarządzania. Konsultant merytoryczny aplikacji e-kontrola zarządcza na wstępie jej funkcjonowania (praktyka).


PROGRAM SZKOLENIA

1) Obowiązki i zadania wójta (burmistrza, starosty, prezydent miasta) i dyrektorów jednostek organizacyjnych wynikające z ustawy o finansach publicznych w zakresie kontroli za-rządczej i praktyki stosowania.
2) Rola kadry kierowniczej, urzędników i pracowników w kontroli zarządczej.
3) Jak przygotować urząd i jednostkę organizacyjną do kontroli zewnętrznej (również zdalnej)?
4) Zadania wynikające ze standardów kontroli zarządczej wydanych przez Ministra Finansów:
a) zadania wynikające z realizacji pierwszego poziomu kontroli zarządczej,
b) zadania wynikające z drugiego poziomu kontroli zarządczej.
5) Zasady opracowania misji i wizji i jej spójność na wszystkich szczeblach administracji regionalnej.
6) Kontrola zarządcza – jako system działalności jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego dla zapewnienia wewnętrznego ładu organizacyjnego (New Public Management).
7) Procedury jako narzędzia kontroli zarządczej wynikające z ustaw o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości, standardów kontroli zarządczej, wytycznych Ministerstwa Finan-sów oraz Najwyższej Izby Kontroli.
8) Zarządzanie ryzykiem jako jeden z kluczowych elementów w kontroli zarządczej, różne metody analizy ryzyka w administracji samorządowej związanego z osiąganiem celów i zadań jak również procesów wewnętrznych uzależnione od wielkości jednostki:
a) zasada od „ogółu” do „szczegółu”,
b) zasada od „szczegółu” do „ogółu”,
c) dobór sposobu zarządzania ryzykiem do wielkości jednostki.
9) Zarządzanie ryzykiem a ryzyko zarządzania. Odpowiedzialność związana z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
10) Ryzyka w Partnerstwie Publiczno – Prywatnym i minimalizacji zadań wrażliwych.
Najczęstsze błędy w zakresie realizacji kontroli zarządczej.

 


Szkolenie on-line

  • zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu;
  • do obsługi platformy polecamy przeglądarkę internetową Google Chrome;
  • uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu - prosimy o podawanie własnych adresów e-mail i numeru telefonu na wypadek problemów technicznych;
  • platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie;
  • każdy uczestnik po szkoleniu otrzyma materiały w formacie pdf na e-mail;
  • OWAL s.c. i trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha