OPIS PRZEDMIOTU SZKOLENIA:
Przykładowe pytania, na które uczestnicy otrzymają odpowiedzi:
- Kto ma prawo przeprowadzać rodzinny wywiad środowiskowy?
- Które części wywiadu środowiskowego można przeprowadzić w zakładzie leczniczym, DPS, ośrodku wsparcia np. ŚDS?
- Jak przeprowadzić wywiad z osobą, której stan zdrowia nie pozwala uzyskać niezbędnych informacji, dokumentów i własnoręcznego podpisu?
- Jak aktualizować wywiad środowiskowy?
- Jakie są najczęstsze błędy przy sporządzaniu wywiadów?
- Kto jest uprawniony do korzystania z programu „Posiłek w szkole i w domu”?
- Jak realizować świadczenia pieniężne, rzeczowe oraz zapewniać gorący posiłek przewidziany w Programie „Posiłek w szkole i w domu”?
- Co oznacza „jeden gorący posiłek”? Czy chodzi o pełne danie, czy tzw. wsad do kotła?
- Czy dowóz posiłków uwzględnić w decyzji przyznającej posiłek z Programu?
- Jakie są procedury postępowania w przypadku pomocy doraźnej?
- Jak zawierać porozumienia z dostawcami posiłków, szkołami i przedszkolami i kontrolować ich realizację?
- Jak rozliczać i dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na świadczenia określone w Programie „Posiłek w szkole i w domu”?
- Co i jak zrobić w przypadku nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych z Programu?
MATERIAŁY SZKOLENIOWE I DYDATKYCZE:
Prezentacja multimedialna i skrypt z przedstawieniem przepisów prawa dotyczących tematyki szkolenia, orzecznictwa administracyjnego, stanowisk literatury prawniczej oraz praktycznymi rozwiązaniami problemów np. dowóz posiłku, nienależnie pobrane świadczenia, kontrola porozumień dotyczących realizacji Programu „Posiłek w szkole i w domu”. Przykłady decyzji administracyjnych np. w sprawach programu „Posiłek w szkole i w domu” (świadczenia pieniężne, rzeczowe, posiłek).
PROWADZĄCY:
Socjolog. Praktyk z ponad 20-letnim stażem zawodowym w obszarze pomocy społecznej oraz administracji publicznej oraz na stanowisku nauczyciela Kolegium Pracowników Służb Społecznych i wykładowcy studiów podyplomowych. Ekspert w obszarze polityki społecznej, administracji publicznej w programach krajowych i unijnych od 2010 r. Autorka publikacji adresowanych do pracowników samorządowych, w szczególności pomocy społecznej dostępnych w portalu prawniczym. Doświadczona trenerka i konsultantka wybranych ośrodków pomocy społecznej i jednostek samorządowych.
ADRESACI:
Szkolenie przeznaczone dla pracowników socjalnych, kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej OPS/ CUS oraz osób odpowiedzialnym za przygotowanie decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej.
PROGRAM:
I. Rodzinny wywiad środowiskowy i jego aktualizacja
1. Cel i adresaci rodzinnego wywiadu środowiskowego.
2. Kluczowe znaczenie wywiadu środowiskowego w sprawach pomocy społecznej.
3. Obligatoryjne załączniki do rodzinnego wywiadu środowiskowego oraz inne oświadczenia lub dokumenty, których można się domagać się w celu potwierdzenia okoliczności sprawy, które mają wpływ na prawo do świadczeń.
4. Konsekwencje prawne odmowy przeprowadzenia wywiadu środowiskowego.
5. Wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania, pobytu, zakładzie leczniczym, DPS, ośrodku wsparcia.
6. Jak postępować, gdy osoba nie może podpisać dokumentów lub potwierdzić ustaleń?
7. W jakich przypadkach aktualizacja wywiadu jest obowiązkowa?
8. Najczęstsze błędy popełniane przy przeprowadzaniu i dokumentowaniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
II. Program „Posiłek w szkole i w domu” – realizacja w praktyce
1. Kto jest uprawniony do korzystania z programu?
2. Jakie zasady i przepisy obowiązują przy udzielaniu świadczeń z Programu?
3. Udzielanie pomocy w ramach Programu
- Świadczenia pieniężne na zakup posiłku lub żywności.
- Świadczenia rzeczowe – produkty żywnościowe.
- Zapewnienie posiłku.
- Udzielanie pomocy doraźnej.
4. Współpraca z podmiotami realizującymi program
- Jak zawierać i kontrolować porozumienia z dostawcami posiłków, szkołami i przedszkolami?
5. Dochodzenie zwrotu świadczeń i rozliczenia nienależnych świadczeń
- Jak postępować w przypadku nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych?
- Jak dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na posiłki?
III. Podsumowanie szkolenia. Sesja pytań i odpowiedzi.
PLATFORMA SZKOLENIOWA:
- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
