Terminy szkolenia: 24 lutego, 22 kwietnia 2025 r. 09:00-15:00
- jak prawidłowo liczyć godziny wsparcia w nowym systemie, realizować orzeczenia oraz wydatkować dotację na kształcenie specjalne
- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
CELE SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest poznanie zasad związanych z przeznaczaniem przez dotowaną szkołę lub placówkę dotacji na uczniów objętych kształceniem specjalnym. Omówione zostaną aspekty finansowe oraz merytoryczne prawidłowej realizacji orzeczeń. Dodatkowo zostaną omówione zmiany wprowadzone od 2025 roku – naliczanie dotacji i jej wysokość zależy od liczby godzin wsparcia dla ucznia niepełnosprawnego. Na szkoleniu wytłumaczymy jak prawidłowo zliczać godziny wsparcia, aby nie zwracać dotacji z tytułu pobrania w nadmiernej wysokości (nieprawidłowo policzona liczba godzin) – udostępnimy kalkulator do zliczania godzin wsparcia.
W ramach szkolenia przeprowadzone zostaną praktyczne ćwiczenia na przykładach – część szkolenia zostanie przeprowadzona w formie warsztatów, na której Uczestnik szkolenia razem z prowadzącym rozwiąże praktyczne przykłady.
ADRESACI:
Szkolenie jest przeznaczone dla dyrektorów, księgowych oraz organów prowadzących szkoły i placówki niesamorządowe (niepubliczne i publiczne), którzy otrzymują dotacje oświatowe, a także do pracowników samorządu, którzy rozliczają te dotacje.
Szkoły, których organem prowadzącym jest samorząd zapraszamy na szkolenie „Rozliczenie i planowanie subwencji na uczniów niepełnosprawnych”.
PROGRAM:
1. Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Nowy system finansowania oświaty – potrzeby oświatowe naliczane według liczby godzin wsparcia. Co nowy system zmienił w dotacjach?
2. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym i IPETów a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę oraz naliczenie godzin wsparcia do dotacji. Jakie znaczenie mają prawidłowe zapisy w IPEtach dla prawidłowego naliczenia i rozliczenia dotacji?
3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów. Jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych? Jak utrzymać wysokie finansowanie uczniów niepełnosprawnych na obecnym poziomie? Jak prawidłowo zliczyć godziny wsparcia do dotacji, aby nie zwracać dotacji pobranej w nadmiernej wysokości (błędne zliczenie godzin)? Kalkulator w arkuszu kalkulacyjnym do zliczania godzin wsparcia – przykłady praktyczne. Kalkulator zostanie udostępniony Uczestnikom szkolenia.
4. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku a wydatki na kształcenie specjalne. Warunki otrzymania dotacji na bieżącą liczbę uczniów – dane w SIO wg stanu 15 maja (15 czerwca), planowana liczba uczniów a bieżąca liczba uczniów do dotacji – zależności.
5. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej. Prawidłowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO – godziny wsparcia wpisywane do SIO a wysokość dotacji. Prawidłowe uzupełnienie danych. Obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Przykłady praktyczne wypełnienia SIO na rzeczywistej aplikacji w zakładce orzeczenia. Jakie różnice występują przy wykazywaniu godzin wsparcia w SIO a zliczaniem ich do dotacji?
6. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne, co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne, jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków, jak wykazywać koszty wspólne, jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów, wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, wydatki bieżące a wydatki majątkowe, doskonalenie nauczycieli.
7. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – wydatki niezbędne na kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Praktyczne warsztaty.
8. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w szkołach - wzór zawarty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Praktyczne warsztaty.
9. Limity na wynagrodzenia nauczycieli, które można pokryć z dotacji. Jakie są limity brutto, limit całoroczny, a co z pochodnymi od wynagrodzeń.
10. Na jakie zapisy w statucie przedszkola/szkoły zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego wydatkowania dotacji na kształcenie specjalne.
11. Regulamin wynagradzania pracowników a premie dla nauczycieli finansowane z dotacji. Przykład regulaminu w zakresie dodatków na kształcenie specjalne.
12. Prawidłowa realizacja orzeczeń na podstawie przepisów prawa – minimalne wymagania, które musi spełnić przedszkole/szkoła.
13. Prawidłowy sposób zatrudnienia nauczycieli do realizacji kształcenia specjalnego – kwalifikacje wymagane zgodnie z przepisami prawa oraz forma zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie i faktura – kiedy są dopuszczalne).
14. Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji.
15. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości – konsekwencje prawne, sposób naliczania ustawowych odsetek.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online