- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
INFORMACJE O PROWADZĄCYM SZKOLENIE:
Absolwentka SGH, praktyk rachunkowości, pracownik wydziału analiz i szkoleń RIO, ponad 20 lat członek kolegium RIO, od wielu lat prowadząca szkolenia w różnych formach szkoleniowych i kursach dla służb finansowo - księgowych jednostek sektora finansów publicznych, wykładowca na wyższych uczelniach (przedmiot zajęć: rachunkowość i sprawozdawczość w jednostkach sektora finansów publicznych), powoływana przez NIK jako biegła do kontroli finansowej w jednostkach budżetowych, audytor wewnętrzny w jednostce sektora finansów publicznych.
ADRESACI SZKOLENIA:
Skarbnicy, główni księgowi, w tym CUW, pracownicy komórek finansowo – księgowych oraz kierownicy jednostek budżetowych.
CEL SZKOLENIA:
Podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników w zakresie poprawnego stosowania klasyfikacji budżetowej, w tym zinterpretowania wprowadzonych do niej zmian oraz przyswojenie zasad prawnych i praktycznych obowiązujących przy sporządzaniu projektów planów finansowych jednostek budżetowych.
PROGRAM SZKOLENIA:
- Znaczenie klasyfikacji budżetowej w prognozowaniu dochodów i planowaniu wydatków na każdy rok budżetowy. Plan finansowy jako instrument realizacji zadań publicznych (z uwzględnieniem szczególnych warunków pandemii) oraz w konstruowaniu „Planu zamówień publicznych na 2022 rok”.
- Omówienie zmian w klasyfikacji budżetowej wprowadzonych nowym rozporządzeniem Ministra Finansów… z dnia 26 lipca 2021 r. wraz z uszczegółowieniem terminów ich wprowadzenia do planów finansowych (lub projektu na rok następny).
- Istotne nieprawidłowości w klasyfikacji budżetowej, głównie w planie wydatków, stwierdzane w jednostkach budżetowych przez kontrole zewnętrzne (NIK, RIO).
- Znaczenie wykazywania w zakresie planowanych wydatków przedsięwzięć rzeczowych do poszczególnych paragrafów klasyfikacji budżetowej, w tym rozgraniczenie wydatków bieżących (usług remontowych) od majątkowych (dotyczących ulepszeń składników majątkowych). Wpływ na kształtowanie się płynności finansowej budżetu.
- Przepisy prawa mające zastosowanie podczas sporządzania projektów planów finansowych. Omówienie kluczowych zasad obowiązujących w gospodarce finansowej jednostek budżetowych mających zastawanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu.
- Czynności związanych z przygotowaniem projektu planu finansowego w jednostkach budżetowych ze wskazaniem dokumentacji oraz szczegółowości uzasadniania wielkości planowanych. Znaczenie przyjętej przez organy stanowiące j.s.t. procedury w sprawę trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz konieczność wydania przez organ wykonawczy założeń do projektu budżetu na każdy następny rok budżetowy. Wdrażanie wskazanych założeń przy określaniu wielkości planowanych w jednostkach budżetowych.
- Prognozowanie środków w formie rezerw celowych, obok wydatków ujętych w planach finansowych, na prawdopodobne (nie pewne) wydatki w jednostkach budżetowych (brak podstaw ujmowanie do planu wydatków jednostki budżetowej).
- Szczególne obowiązki przygotowania projektu planu finansowego przez kierowników jednostek, w tym kierowników jednostek obsługiwanych przez Centa Usług Wspólnych.
- Zatwierdzanie projektu i planu finansowego jednostki budżetowej (obowiązki innych organów w jednostkach oświatowych).
- Zmiany w planach finansowych: uprawnienia kierowników (dyrektorów) jednostek budżetowych oraz obowiązki głównych księgowych w myśl przepisów wskazujących na naruszenie dyscypliny finansów publicznych (kontrola ex-ante).
- Zasady wykonywania planów finansowych, w tym omówienie na przykładach możliwości zaciągania zobowiązań przekraczających rok budżetowy w odniesieniu do planu finansowego.
- Półroczna i roczna ocena wykonania planu finansowego: jakie przypadki i wielkości należy szczegółowo uzasadniać.
- Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego w wyżej wymienionym zakresie (w tym kierownika i głównego księgowego CUW w stosunku do jednostek obsługiwanych) z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (również na przykładach orzeczeń GKO).
- Pytania i odpowiedzi.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
