PAŃSTWOWY FUNDUSZ REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W KSIĘGOWOŚCI I SPRAWOZDAWCZOŚCI BUDŻETOWEJ GMIN, POWIATÓW, WOJEWÓDZTW
Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie programów i zadań finansowanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oraz prawidłowego ich ujęcia w budżecie (lub poza budżetem) jednostki samorządu terytorialnego, a także w księgowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek bezpośrednio realizujących zadania finansowane z PFRON w roku 2024.
Adresaci szkolenia - Szkolenie 1-dniowe dla jednostek samorządu terytorialnego, ich urzędów oraz innych jednostek bezpośrednio realizujących zadania finansowane z PFRON.
Wykładowca – Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego
z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny
i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.
PROGRAM SZKOLENIA
- Czym jest państwowy fundusz celowy Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - zasady funkcjonowania państwowych funduszy celowych w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych i specyfika PFRON w odniesieniu do pozostałych państwowych funduszy celowych.
- Zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych bezpośrednio realizujących zadania i programy finansowane z PFRON – budżet jako podstawa działalności gminy, powiatu, województwa.
- Programy i zadania finansowane ze środków PFRON oraz ich ujęcie w planach finansowych i w księgowości gmin, powiatów, województw – umowy, zwroty i refundacje wydatków a dotacje i środki na realizację programu i zadania.
- Dwie ustawowe formy finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego z państwowych funduszy celowych - zakres zastosowania paragrafu 217, 244, 626, 635 do prawidłowego ujęcia środków PFRON w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
- Czy środki na realizację programów i zadań finansowanych z PFRON są środkami pozabudżetowymi?
- Czy PFRON i minister nadzorujący zapomnieli o art. 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych? - jakie błędy od lat popełnia PFRON.
- Na jakim paragrafie ująć środki funduszu w budżecie jednostki samorządu terytorialnego? Czy może stosować jednak ujęcie pozabudżetowe? – analiza obu rozwiązań i wskazanie prawidłowej metody.
- Jak zaksięgować w księgach urzędu lub jednostki środki na finansowanie programów i zadań finansowanych z PFRON w ujęciu pozabudżetowym – konta 840, 760 i 139, czy konta 853 i 136 (135)?
- Jak zaksięgować w księgach organu, urzędu, jednostki środki na finansowanie programów i zadań finansowanych z PFRON jako dochody i wydatki budżetowe – schematy księgowań na organie budżetowym, w urzędzie i w jednostce.
- Sprawozdawczość budżetowa i finansowa w zakresie programów i zadań finansowanych z PFRON – umowy, zwroty i refundacje wydatków w sprawozdaniu typu RB i w sprawozdaniu finansowym.
- Odpowiedzi na pytania.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online