Forma szkolenia:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, prosimy o podawanie własnych adresów e-mail
" Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze
PROWADZĄCA:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli oraz pracowników samorządowych. Praktyk z trzydziestoletnim stażem pracy na stanowiskach związanych z zarządzaniem oświatą w urzędzie gminy oraz w cuw. Autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych. Trenerka szkoleń z branży oświatowej.
INFORMACJE O SZKOLENIU:
31 października mija termin wyznaczony ustawowo w „sesji jesiennej” na składanie przez nauczycieli wniosków o podjęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego. Celem naszego spotkania będzie praktyczne przygotowanie do rozpatrzenia złożonych wniosków oraz uaktualnienie i ugruntowanie wiedzy z zakresu objętego tematyką szkolenia, z uwzględnieniem dwóch procedur awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego,
Program szkolenia obejmuje omówienie różnic pomiędzy dwoma procedurami awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego, odnoszącymi się odpowiednio do nauczycieli kontraktowych i początkujących, a także wskazanie rozwiązań zastosowanych w okresie przejściowym w stosunku do nauczycieli kontraktowych.
Szkolenie zostanie przeprowadzone z zachowaniem praktycznego ujęcia tematu, ze szczegółowym umówieniem kolejnych kroków mających na celu przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
Materiały szkoleniowe obejmują szeroki zakres przykładowych dokumentów powstających w trakcie postępowania o nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego (w obu procedurach).
Na szkoleniu otrzymacie Państwo odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
- Jakie są różnice w warunkach nadania stopnia nauczyciela mianowanego nauczycielowi kontraktowemu i początkującemu?
- Ile wynosi długość stażu nauczyciela kontraktowego w okresie przejściowym?
- Czy można odwołać się od merytorycznego rozstrzygnięcia komisji egzaminacyjnej?
- W jakich sytuacjach organ odmawia nadania stopnia nauczyciela mianowanego?
- Jak długo zachowuje ważność akt nadania stopnia nauczyciela kontraktowego?
- Jakie okresy pracy sprzed 1.09.2022r. zalicza się do przygotowania zawodowego nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego.
- Czy nauczyciel początkujący może realizować przygotowanie zawodowe w ramach umowy na zastępstwo?
- W jakich przypadkach nauczyciel początkujący realizuje dodatkowe przygotowanie zawodowe?
- Jak obliczyć okres wydłużenia stażu nauczyciela kontraktowego?
PROGRAM:
- Obowiązująca od 2022 roku procedura awansu na stopień nauczyciela mianowanego połączona z oceną pracy nauczyciela początkującego oraz przeprowadzanymi przez niego zajęciami pokazowymi.
- Szczegółowa analiza okresu przejściowego – postępowanie egzaminacyjne w dotychczasowej procedurze w przypadku nauczycieli kontraktowych i w nowej procedurze w przypadku nauczycieli początkujących.
- Równolegle obowiązywanie rozporządzenia MEN z dnia 26 lipca 2018r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2020r. poz. 2200) oraz nowego rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. poz. 1914)
– analiza poniżej wskazanych zagadnień pod kątem awansu nauczycieli kontraktowych (według przepisów dotychczasowych) i nauczycieli początkujących (według nowej procedury).
- Wniosek nauczyciela o podjęcia postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego:
- terminy złożenia wniosku,
- dokumenty dołączone do wniosku (w tym zawartość dotychczasowego oraz nowego zaświadczenia wydawanego przez dyrektora szkoły).
- Dotychczasowe oraz nowe wymagania na stopień nauczyciela mianowanego.
- Analiza formalna wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego.
- Powołanie komisji egzaminacyjnej w składzie określonym przepisami ustawy Karta Nauczyciela (przykład dokumentu).
- Zadania i tryb pracy komisji w postępowaniu egzaminacyjnym nauczyciela początkującego i kontraktowego:
- zapoznanie komisji odpowiednio z opinią o przeprowadzonych zajęciach oraz z oceną pracy nauczyciela początkującego lub
z oceną dorobku zawodowego nauczyciela i sprawozdaniem z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego,
- przeprowadzenie egzaminu – szczegółowe omówienie,
- podjęcie przez komisję rozstrzygnięć w postaci stwierdzenia zdania lub niezdania egzaminu.
- Protokół z przebiegu prac komisji egzaminacyjnej (przykład dokumentu).
- Zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których spełnienie sprawdzane jest przez komisję egzaminacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego - (w obu procedurach).
- Nadanie, odmowa nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego, w drodze decyzji administracyjnej – z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego.
- Nadzór nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie stopnia awansu nauczyciela mianowanego.
- Przetwarzanie danych osobowych nauczyciela w postępowaniu egzaminacyjnym.
- Wprowadzenie, z pozycji gminy/powiatu, danych dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego do Systemu Informacji Oświatowej.
ADRESACI:
Na szkolenie zapraszamy pracowników urzędów gmin, starostw oraz centrów usług wspólnych odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację procedury postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego, a także dyrektorów szkół, przedszkoli, placówek oświatowych i inne osoby zainteresowane tematem szkolenia.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online