zaproponuj szkolenia

ZASADY PRAWIDŁOWEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ VAT W SZKOLE I PRZEDSZKOLU ORAZ NA WYDZIELONM RACHUNKU DOCHODÓW

10 października 2024 09:00-13:00

330 zł netto

 

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia prawidłowej ewidencji księgowej dochodów i wydatków budżetowych jednostek budżetowych oraz dochodów i wydatków wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych w roku 2024 w samorządowych jednostkach budżetowych oświaty objętych centralizacją rozliczeń w VAT, a także w państwowych jednostkach budżetowych oświaty uznanych za samodzielnych podatników VAT.

 

Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich szkół i przedszkoli jako samorządowych jednostek budżetowych, w tym jednostek budżetowych oświaty z wydzielonym rachunkiem dochodów, o którym mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych objętych centralizacją rozliczeń w VAT oraz dla urzędów gmin, urzędów miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i samorządowych centrów usług wspólnych SCUW, a także dla państwowych jednostek budżetowych uznanych za samodzielnych podatników VAT, w tym w tym państwowych jednostek budżetowych oświaty z wydzielonym rachunkiem dochodów, o którym mowa w art.11a ustawy o finansach publicznych.

 

Wykładowca – Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.

W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego

z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny

i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

 

PROGRAM SZKOLENIA

  1.               Wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa oświaty może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa oświaty nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT i jest objęta centralizacją rozliczeń w VAT oraz zasady funkcjonowania dochodów i wydatków wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych a specustawa VAT.
  2.               Odmienne dla państwowych a odmienne dla samorządowych jednostek budżetowych oświaty zasady identyfikacji jednostki w systemie REGON, na sprawozdaniu budżetowym i na sprawozdaniu finansowym, zasady posługiwania się numerem NIP i identyfikacja podatnika za pomocą mikrorachunku podatkowego (IRP) oraz nieprawidłowości dot. nazwy nabywcy/sprzedawcy występujące w miastach na prawach powiatu, np.: nieprawidłowa nazwa: Gmina Wrocław, Gmina Gdańsk, prawidłowa nazwa: Wrocław-miasto na prawach powiatu, Gdańsk-miasto na prawach powiatu.
  3.               Mechanizm podzielonej płatności i „biała lista” VAT oraz „przekazanie własne” w państwowych a w samorządowych jednostkach budżetowych oświaty oraz na wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych – stare i nowe możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT do MPP dla gmin, powiatów, województw („przekazanie własne”) oraz odmienne funkcjonowanie MPP w państwowych jednostkach budżetowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach, a także w świetle objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 2018 oraz z 23 grudnia 2019 roku.
  4.               Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2024 oraz zasady prezentacji danych w sprawozdawczości budżetowej (typu RB) i w sprawozdawczości finansowej – omówienie instrukcji do sprawozdań i pełnych wzajemnych sprzeczności wyjaśnień MF, RIO, KRRIO i NIK,
  5.               Specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek budżetowych oświaty wykonujących ustawę budżetową państwa a specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek budżetowych oświaty wykonujących uchwałę budżetową gminy, powiatu, województwa oraz specyfika organizacji rachunkowości wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych w roku 2024 - konta księgowe organu budżetowego (załącznik 1, załącznik 2), konta księgowe organu podatkowego (zarządzenie MF dla KAS), konta księgowe państwowych i samorządowych jednostek budżetowych wykonujących budżet (z uwzględnieniem wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych) (załącznik 3) i ich wzajemne powiązania oraz szczególna rola art. 249 ustęp 3 ustawy o finansach publicznych i art. 4 i art.5 ustawy Ordynacja podatkowa, szczególna rola konta 300 „Rozliczenie zakupu” i ksiąg urzędu dla celów rozliczania podatku VAT, w tym z uwzględnieniem MPP, ustalenia i rozliczenia zobowiązania podatkowego oraz zaplanowanie wydatku w świetle przepisów ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych i aktów wykonawczych.
  6.               Wzory i schematy prawidłowych księgowań oraz przepływów finansowych podatku VAT i MPP dla państwowych jednostek budżetowych oświaty, w tym z uwzględnieniem wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 11a ustawy o finansach publicznych: (załącznik 3) / organ podatkowy (zarządzenie MF) / organ budżetowy (załacznik1) oraz specyficzne zastosowanie paragrafu 453 VAT do faktur zakupowych i VAT naliczony podlegający odliczeniu wynikające z pisma MF: BP1-4071/93c/2007/1189 z 9.08.2007 – szczególna rola rozporządzenia Ministra Finansów z 15 stycznia 2014 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 roku w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach.
  7.               Wzory i schematy prawidłowych księgowań oraz przepływów finansowych podatku VAT i MPP dla samorządowych jednostek budżetowych oświaty, w tym z uwzględnieniem wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych: (załącznik 3) / urząd (załącznik 3 paragraf 9) / organ budżetowy (załącznik 2) oraz prawidłowe zastosowanie paragrafu 453 VAT w świetle art. 249 ustęp 3 ustawy o finansach publicznych i art. 4-5 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zadań własnych i zleconych z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności.
  8.               Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań z podatkiem VAT w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: RB-27S, RB-28S, RB-34S.
  9.               Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania wybranych sprawozdań z podatkiem VAT w zakresie budżetu państwa: RB-27, RB-28, RB-28 PROGRAMY, RB-34 oraz w zakresie budżetu środków europejskich: RB-28UE, Rb-28UE KPO.
  10.            Specyfika sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady wyceny aktywów i pasywów z podatkiem VAT dla sprawozdań: RB-Z i RB-N.
  11.            Odpowiedzi na pytania.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha