Jak sprawnie i skutecznie wdrożyć prawidłowe ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów w roku szkolnym 2024/2025.
Szanowni Państwo
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych jest zadaniem, które od kilku lat jest najczęściej komentowanym obszarem oceniania wewnątrzszkolnego.
- NIK w raporcie pokontrolnym z 2023 r. wskazuje na błędne zapisy w statutach
i nieuprawnione praktyki szkół powielane na podstawie uchylonych od lat przepisów prawa. - Stowarzyszenia badające ten zakres pracy szkoły wskazują na naruszanie praw ucznia w kontekście oceniania wewnątrzszkolnego i występują do KO o interwencję w sprawie nakazu zmiany błędnych zapisów w statucie szkoły.
- Nadzór pedagogiczny zaleca dostosowanie statutów i praktyk szkolnych do obowiązujących przepisów prawa i włączenie tego obszaru pracy szkoły do wspomagających działań nadzoru pedagogicznego dyrektora.
Zapraszam na szkolenie, które stanowi kompendium wiedzy z zakresu oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów w szkole dla dzieci i młodzieży. Zmiana modelu oceniania osiągnięć edukacyjnych jest zmianą w organizacji procesu edukacyjnego – warto zatem zacząć od nowego roku szkolnego.
Liliana ZIENTECKA
Forma i metoda prowadzenia zajęć
- Seminarium z elementami wykładu informacyjnego w formie prezentacji uporządkowanej wiedzy z zakresu szkolenia.
- Rozwijanie praktycznych umiejętności zarządzania oświatą w poprzez dyskusję, prezentację dobrych praktyk i wzorów dokumentów do wykorzystania.
Adresaci szkolenia
Dyrektorzy, wicedyrektorzy, nauczyciele publicznych i niepublicznych szkół dla dzieci i młodzieży.
PROGRAM SZKOLENIA
Plan zajęć – 2 sesje po 1,5 godziny
- Hierarchia źródeł prawa systemu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
w polskim systemie oświaty.
- Co reguluje ustawa?
- Co reguluje rozporządzenie?
- Co reguluje statut szkoły - wzór zapisów.
- Istota celów oceniania wewnątrzszkolnego oraz ich zastosowanie w rozstrzyganiu spraw spornych jako naruszanie praw ucznia – wykaz uzasadnień z rozstrzygnięć interwencyjnych.
- Wymagania edukacyjne podstawą oceniania wewnątrzszkolnego i odniesienia do każdej sytuacji spornej – instruktaż prawidłowego wykonania wymagań edukacyjnych.
- szablon do opracowania wymagań edukacyjnych dla nauczyciela;
- instruktaż i wzór skutecznego doręczenia wymagań edukacyjnych.
- Rozumienie procesu oceniania osiągnięć edukacyjnych – cykl wzajemnie uzupełniających się procesów:
- Istota oceniania bieżącego – najczęściej popełniane błędy.
- Istota klasyfikacji śródrocznej – najczęściej popełniane błędy.
- Istota klasyfikacji rocznej – jej szczegółowe etapy od oceny przewidywanej po wielostopniowy proces ustalenia oceny ostatecznej – najczęściej popełniane błędy.
- Prawidłowe stosowanie zasady jawności ocen, dostępu uczniów i rodziców do ocenionych prac klasowych oraz prawa do uzasadnienia oceny.
- Jak w praktyce realizować prawo rodziców do informowania ich o postępach
i trudnościach w nauce, zachowaniu ucznia oraz o jego szczególnych uzdolnieniach.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online