- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
CELE SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest zdobycie wiedzy z obszaru opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji. Oprócz prawnych aspektów skupimy się na aspekcie finansowym arkusza. Wytłumaczymy Państwu m.in. zależność pomiędzy arkuszem organizacji, wydatkami szkoły a potrzebami oświatowymi: na jakie wydatki w szkole naliczane są potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd oraz jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę.
Szczególnie podkreślony zostanie wpływ nowego systemu finansowania na skutki finansowe podejmowanych w arkuszu decyzji. Przede wszystkim w zakresie kształcenia specjalnego, gdzie zaszły największe zmiany.
Przedstawimy Państwu możliwości konstrukcji arkusza, tak aby zmniejszyć wydatki na oświatę w samorządzie (bez straty dla uczniów i nauczycieli, wykorzystując system wynagradzania nauczycieli). Ponadto wyjaśnimy jakie zmiany wprowadzić do arkusza, aby otrzymać wyższą subwencję (poprzez wykorzystanie danych statystycznych SIO na dzień 15 czerwca).
Szkolenie będzie połączeniem prawnych aspektów budowy arkusza z uwzględnieniem efektów finansowych. Finanse wytłumaczymy dwutorowo – z jednej strony jak zmniejszyć wydatki i z drugiej strony jak otrzymać wyższą subwencję. Wyjaśnimy też nowe możliwości dla samorządów, które w nowym systemie nie otrzymują subwencji.
ADRESACI:
Szkolenie jest skierowane do pracowników samorządów oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek samorządowych.
PROGRAM:
1. Uwarunkowania prawne
2. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji.
3. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
4. Fundamenty nowego systemu finansowania i ich wpływ na dochody finansujące oświatę.
5. Zmiany od września 2025 r. Religia, edukacja obywatelska i zdrowotna.
6. Finansowanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad. Jak liczyć godziny wsparcia. Ile godzin wsparcia i komu je przyznać, żeby dochody były wyższe od wydatków. Od kiedy warto zmieniać liczbę godzin wsparcia.
7. Czy stopień awansu zawodowego nauczyciela kosztuje samorząd? Punkt widzenia dyrektora a samorządu. Wpływ awansu zawodowego na sytuację ekonomiczną samorządu. Co zmienił nowy system finansowania? Kalkulator.
8. Oddziały i ich wielkość. Przedszkole. Klasy I-III szkół podstawowych. Integracyjne. Specjalne. Sportowe.
9. Oddziały łączone.
10. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela.
11. Ramowe plany nauczania: obowiązkowe zajęcia edukacyjne; dodatkowe zajęcia edukacyjne; zajęcia rewalidacyjne; zajęcia w ramach kkz; zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; zindywidualizowana ścieżka kształcenia; doradztwo zawodowe; zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.
12. Nauczanie indywidualne.
13. Świetlica szkolna.
14. Internat.
15. Wynagrodzenia nauczycieli.
16. Wymiary etatów nauczycieli. Pensum wynikające z przepisów prawa. Pensum ustalane przez organ prowadzący. Pensum łączone. Przykłady i kalkulator.
17. Etat przeliczeniowy.
18. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia. Wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
19. Kiedy godzina ponadwymiarowa jest dla jednostki samorządu terytorialnego realnie darmowa? Czy może to wiedzieć sam dyrektor szkoły? Kiedy godzina ponadwymiarowa stanowi realny wydatek samorządu i ile on wynosi? Przykłady i kalkulator.
20. Wpływ zapisów w arkuszu na budżet szkoły i budżet samorządu. Optymalizacja wydatków. Jak samorząd na podstawie danych z arkusza może zoptymalizować wydatki na oświatę?
21. Arkusz organizacji a wydatki szkoły a wysokość potrzeb oświatowych – zależności: na jakie wydatki naliczane są potrzeby oświatowe, jakie dane wpływają na ich wysokość, jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
22. Dane wykazane w arkuszu organizacji a dane w SIO – prawidłowe wykazanie zadań w arkuszu a wysokość otrzymanej subwencji, na co należy uważać.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
