zaproponuj szkolenia

Termin szkolenia minął

Zapytaj o następny: biuro@owal.edu.pl lub tel 570 082 700

Możesz także zaproponować temat lub realizację szkolenia w Twoim mieście.

Online: Kolejna nowelizacja systemu utrzymania czystości w gminach – istotne zmiany dla systemu opłat za odbiór odpadów komunalnych i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

13 października 2021 10:00-14:00

295 zł netto

Uwaga! Nowy wcześniejszy termin!

Data szkolenia:

13.10.2021

Godziny szkolenia:

10.00 – 14.00

Przebieg szkolenia:

9.00 – 10.00 – logowanie do platformy i sprawdzanie ustawień

10.00 – 14.00 – szkolenie

Termin nadsyłania zgłoszeń:

11.10.2021

Cena szkolenia: 295 zł netto / os.

Cena szkolenia przy zapisie co najmniej dwóch osób: 265 zł netto / os.

Zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dokonane ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 roku po raz kolejny zmieniają zasady funkcjonowania samorządowych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Każda z tych zmian jest bardzo istotna dla organów gminy (związków międzygminnych) ale też dla podmiotów / „producentów” odpadów komunalnych. Po raz kolejny trzeba pochylić się nad zmianami miejscowego prawa „śmieciowego”

Na szkoleniu zostaną omówione zmiany w ustawie śmieciowej:
Omówione zostaną m.in.:
a. zasady określania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
b. nowy tryb i terminy składania deklaracji śmieciowych,
c. nowy krąg osób, które będą składać deklaracje,
d. sposoby indywidualnego rozliczania się z opłat przez mieszkańców budynków wieloloka-lowych,
e. sposoby identyfikacji odpadów komunalnych – nowe zasady znakowania pojemników i worków,
f. nowe uchwały organów stanowiące jednostki samorządu terytorialnego, zmiany w treści umów zawieranych przez właścicieli nieruchomości na odbiór odpadów komunalnych – art. 6 ustawy,
g. nowy obowiązek Wójta/ Burmistrza/ Prezydenta wezwania właściciela nieruchomości oraz podmiot odbierający odpady komunalne do wprowadzenia zmian w treści umowy,
h. wygaśnięcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych,
i. nowe obowiązki wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni mieszkaniowych w zakresie skła-dania deklaracji o wysokości opłaty, różnicowania wysokości stawek w zależności od ilości osób w gospodarstwie domowym,
j. nowy obowiązek w zakresie ustalania stawek opłaty od zużycia wody,
k. zmienione zasad odbioru bioodpadów od mieszkańców,
l. zmian w regulaminach utrzymania czystości i porządku na terenie gminy,
m. zmiany w systemie i sposobie segregacji odpadów komunalnych w gminie,
n. zmian w określaniu wysokości opłaty od nieruchomości rekreacyjno – wypoczynkowych,
o. zmiany w metodzie określania opłaty od powierzchni lokalu mieszkalnego,
p. nowe obowiązki właścicieli nieruchomości niezamieszkałych,
q. nowe stawki opłat za worki bądź pojemniki z odpadami komunalnymi,
r. nowy sposób ustalania wysokości opłaty z nieruchomości niezamieszkałych,
s. nowe deklaracje,
t. kary dla właścicieli nieruchomości, które nie są w systemie gminnym czy też zmian w spo-sobie obejmowania nieruchomości gminnym systemem śmieciowych i okresu przejściowe-go na podjęcie nowych uchwał, a także inne zmiany w ustawie.


Cel szkolenia:

Wyposażenie uczestników w wiedzę niezbędną do poprawnego stosowania przepisów: znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz znowelizowanej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy w sposób związany z windykacją opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.


Adresaci szkolenia:

Szkolenie przeznaczone jest pracowników urzędów gmin, miast, biur związków międzygminnych, którym powierzono obowiązki w zakresie ustalania, pobierania oraz obowiązki wierzyciela w za-kresie dochodzenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.


Informacje o prowadzącym: 

freelancer; prawnik (UMCS w Lublinie); Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Stosunków Międzynarodowych – studia w zakresie „wiedzy o integracji europejskiej” oraz Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu Instytut Socjologii studia w zakresie zarządzania środkami Unii Europejskiej. Wykładowca Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Licencjonowany audytor wewnętrzny (lic MF. Nr 134/2004), audytor wewnętrzny wpisany na Krajową Listę Profesjonalnych Audytorów Wewnętrznych (wpis nr 782); współpracownik kilku firm audytorskich na terenie Polski,: audytor środków pochodzących z UE; członek Stowarzy-szenia Audytorów Wewnętrznych IIA Poland; b. Naczelnik Wydziału Finansowego Urzędu Miej-skiego w Przemyślu, b. starszy inspektor kontroli gospodarki finansowej Regionalnej Izby Obra-chunkowej w Rzeszowie, b. członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, długoletni pracownik służb finansowych Państwa i samorządu terytorialnego, autor ponad 130 artykułów / specjalistycznych publikacji z zakresu prawa podatkowego i dochodów jednostek sa-morządu terytorialnego oraz audytu wewnętrznego. Trener i wykładowca (m. in. trener i wykła-dowca w szkoleniach generalnych i specjalistycznych dla służby cywilnej) oraz wielu firm szkole-niowych.absolwent Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie w zakresie studiów podyplomowych: skarbowość i podatki„; Autor książki wydanej w 2020 roku przez ODDK Gdańsk pt. „Postępowanie egzekucyjne w administracji. Wzory pism dla wierzycieli należności pienięż-nych.” Oraz cyklu artykułów w miesięczniku Finanse Publiczne wyd. PRESSCOM poświęconych nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym.


PROGRAM SZKOLENIA

I. ZMIANY W ZAKRESIE PODATNIKÓW ZOBOWIĄZANYCH DO PONOSZENIA OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI:
1. Wprowadzenie możliwości objęcia opłatą właścicieli lokali mieszkalnych i osób faktycznie zamieszkujących lokale mieszkalne w budynkach wielolokalowych — od 1 stycznia 2022 r.
2. Zasady i tryb podejmowania nowej uchwały obejmującej obowiązkiem ponoszenia opłaty właścicieli i użytkowników lokali mieszkalnych.
3. Zasady objęcia opłatą nowych podatników i termin powstania zobowiązania z tytułu opłaty – w zależności od daty wejścia w życie uchwały rady gminy.
4. Uwarunkowania techniczne wymagane do identyfikowania odpadów z poszczególnych lo-kali mieszkalnych – z zachowaniem ochrony danych osobowych.
5. Konieczne zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach – indywidualne oznakowanie pojemników oraz zgłaszanie lokalizacji miejsc gromadzenia odpadów.
6. Postępowanie dotychczasowych podatników – spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych – w związku z wejściem w życie ww. uchwały.
7. Nowe zasady i procedura występowania właścicieli nieruchomości niezamieszkanych z gminnego systemu zagospodarowania odpadów – obowiązkowe i fakultatywne działania gmin w tym zakresie.

II. NOWELIZACJA ZASAD WYMIERZANIA OPŁATY – ZMIANY W ZAKRESIE OKREŚLANIA METOD I STAWEK ORAZ WERYFIKACJI DEKLARACJI:
1. Uchylenie zasady wprowadzania jednej stawki od gospodarstwa domowego – możliwość zróżnicowania stawek od gospodarstw domowych.
2. Nowa maksymalna stawka opłaty ustalanej dla gospodarstwa domowego według ilości zu-żytej wody.
3. Zwiększenie ilości kryteriów różnicowania stawek opłaty za gospodarowanie odpadami – przedstawienie wzoru uchwały.
4. Możliwość wprowadzenia odrębnej stawki obliczanej według ilości zużytej wody dla nieru-chomości hotelarskich.
5. Obowiązek określania sposobu ustalania ilości zużytej wody w uchwale rady gminy – w przypadku wyboru ilości zużytej wody jako metody obliczania opłaty – przedstawienie wzo-ru uchwały.
6. Wprowadzenie definicji „zadeklarowanej liczby pojemników i worków” na nieruchomo-ściach niezamieszkanych -uzależnienie opłaty od liczby opróżnień lub odbiorów pojemni-ków i worków.
7. Zmiana sposobu obliczania maksymalnej stawki opłaty od pojemników i worków na nieru-chomościach niezamieszkanych – jednolita stawka dla pojemnika i worka.
8. Konieczność złożenia nowych deklaracji przez właścicieli nieruchomości niezamieszka-nych – w związku z powyższymi zmianami.
9. Istotne zmiany w ryczałtowej opłacie od domków letniskowych od 1 stycznia 2022 r. – opłata od każdego domku; wprowadzenie terminu podjęcia uchwały.
10. Możliwość nałożenia opłaty od domków letniskowych na zasadach obowiązujących nieru-chomości niezamieszakane (od pojemnika) – w drodze uchwały rady gminy.
11. Przepisy przejściowe w zakresie zasad i terminu stosowania dotychczasowych uchwał do-tyczących metod i stawek.
12. Rozszerzenie katalogu podmiotów zobowiązanych do złożenia deklaracji; nowelizacja ter-minów złożenia pierwszej deklaracji i określenie przesłanek do złożenia nowych deklaracji.
13. Zasady dokonywania weryfikacji deklaracji o wysokości opłaty – dokonywanej przez organ podatkowy.
14. Możliwość przekazania uprawnień organu podatkowego członkowi zarządu lub pracowni-kowi związku międzygminnego – przez zarząd związku międzygminnego.

III. ZMIANY W OBOWIĄZKACH I KOMPETENCJACH GMIN – ZWIĄZANYCH Z GOSPODAROWANIEM ODPADAMI KOMUNALNYMI:

1. Wprowadzenie obowiązku gminy zapewnienia zagospodarowania odpadów zgodnie z hie-rarchią sposobów postępowania z odpadami – zasady stosowania tej hierarchii.
2. Możliwość całkowitego nieodbierania bioodpadów od właścicieli budynków jednorodzin-nych dokonujących kompostowania – konieczne zmiany regulaminu dla zniesienia tego obowiązku.
3. Zmiany w zakresie tworzenia PSZOK-ów i instalacji przetwarzania odpadów komunalnych.
4. Zezwolenia Ministra Klimatu na odstąpienie od selektywnego zbierania odpadów w gminie – zasady uzyskiwania zezwoleń przez gminę i ich funkcjonowanie, obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.
5. Zwiększenie rodzajów odpadów, których może nie przyjmować PSZOK – wprowadzanych uchwałą rady gminy.
6. Przywrócenie rzadszej częstotliwości odbierania bioodpadów i odpadów zmieszanych z te-renów wiejskich w okresie letnim.
7. Zwiększenie kompetencji wójta gminy w zakresie kontroli zawierania i realizacji umów na odbieranie odpadów – poza gminnym systemem zagospodarowania odpadów komunal-nych.

IV. POZOSTAŁE ZMIANY WPROWADZANE PRZEZ USTAWĘ NOWELIZUJĄCĄ:
1. Przesłanki i zasady pokrywania deficytu systemu gospodarowania odpadami z budżetu gminy.
2. Rozszerzenie elementów analizy gospodarki odpadami komunalnymi.
3. Zmiany w karach dla podmiotów odbierających odpady komunalne.
4. Zwiększenie elementów sprawozdania składanego przez wójta gminy.
5. Wprowadzenie obowiązku selektywnego zbierania odpadów dla wszystkich wytwórców odpadów.


Szkolenie on-line

  • zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu;
  • do obsługi platformy polecamy przeglądarkę internetową Google Chrome;
  • uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu - prosimy o podawanie własnych adresów e-mail i numeru telefonu na wypadek problemów technicznych;
  • platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie;
  • każdy uczestnik po szkoleniu otrzyma materiały w formacie pdf na e-mail;
  • OWAL s.c. i trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha