Obowiązki straży miejskich i gminnych oraz urzędów gmin w zakresie rachunkowości, ulg w spłacie i egzekucji. Przedawnienie mandatów karnych i kar porządkowych.
Zmiany w egzekucji administracyjnej w tym nowe wzory tytułów wykonawczych obowiązujące od 25 marca 2025r.
Informacje o prowadzącym szkolenie:
Trener specjalizujący się m.in. w zagadnieniach dotyczących rachunkowości podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, windykacji i egzekucji należności budżetowych, zarówno cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych;
Ponad 30 lat zawodowo zajmowała się problematyką związaną z realizacją i windykacją dochodów budżetowych w jednej z największych jednostek samorządu terytorialnego. W ramach obowiązków zawodowych zajmowała się realizacją dochodów z opłaty skarbowej, administracyjnych kar pieniężnych, mandatów nakładanych przez funkcjonariuszy straży miejskiej, a także stosowaniem ulg w spłacie należności budżetowych oraz gospodarką kasową w urzędzie;
Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych.
Autorka opracowań z dziedziny związanej z realizacją niektórych zadań gmin publikowanych w fachowych czasopismach m.in. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie adresowane jest głównie do pracowników urzędów gmin zajmujących się księgowaniem i kierowaniem do egzekucji należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych. W trakcie szkolenia poruszona zostanie m.in. tematyka skutecznej likwidacji zaległości z tytułu mandatów, problematyczne kwestie związane z przedawnieniem mandatów i kar porządkowych oraz aktualnie obowiązujące kryteria stosowania ulg w spłacie mandatów. Przedstawiona zostanie również procedura dotycząca dochodzenia zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego przyznanych gminie w wyroku. Niektóre z fragmentów szkolenia mogą być interesujące również dla przedstawicieli straży gminnych/miejskich, zwłaszcza tych, którzy odpowiedzialni są w strukturze straży za zaopatrzenie w bloczki mandatowe, ewidencjonowanie i rozliczanie bloczków w księdze druków ścisłego zarachowania, przekazywanie informacji do urzędu gminy o nałożonych mandatach, i wreszcie tych, którzy monitorują proces ściągalności mandatów.
Najważniejsze zagadnienia:
1. Zmiany w egzekucji administracyjnej, które weszły w życie od 25 marca 2024 istotne z punku widzenia wierzyciela należności z tytułu mandatów.
2. Nowe wzory tytułów wykonawczych obowiązujące od 25 marca 2025r.
3. Ostatnie zmiany w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia.
4. Czy po zmianach w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji upomnienie musi zawierać klauzulę informacyjną RODO?
5. Na które elementy przy wypełnianiu elektronicznego TW na mandaty zwrócić szczególną uwagę i jakie konsekwencje dla wierzyciela spowodować może niepoprawne wypełnienie e-TW?
6. Czy należność z tytułu mandatu może być ściągnięta w drodze egzekucji z rachunku bankowego małżonka osoby ukaranej mandatem?
7. Czy jeden e-TW można wystawić na kilka mandatów od tego samego zobowiązanego czy wystawiać na każdy mandat osobno?
8. Jakie działania podjąć w przypadku śmierci osoby ukaranej mandatem (przed skierowaniem sprawy do egzekucji, po skierowaniu sprawy do egzekucji, czy mandat może być egzekwowany od spadkobierców osoby ukaranej)?
9. Jak przedawniają się należności z tytułu mandatów?
10. Czy należności z tytułu mandatów mogą być umorzone?
11. W jakim trybie egzekwować zasądzone na rzecz j.s.t. zryczałtowane wydatki postępowania sądowego?
12. jakich zdarzeniach wierzyciel musi zawiadomić organ egzekucyjny na formularzu e-ZW?
13. Czy jednym e-ZW można zawiadomić o zmianach w kilku e-TW dotyczących tego samego zobowiązanego?
Uwaga:
W materiałach szkoleniowych znajdą się m.in. ważniejsze wzory pism, decyzji, postanowień wydawanych w toku postępowania o ulgę w spłacie mandatu ,wzory wystąpień do organu egzekucyjnego w celu monitorowania egzekucji należności oraz propozycje wybranych procedur postępowania związanego z zadaniem realizacji dochodów z tytułu mandatów.
Program szkolenia:
1. Ogólna charakterystyka należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych przez strażników straży gminnych/miejskich.
1.1. W jaki sposób powstaje zobowiązanie?
1.2. Czy można odmówić przyjęcia mandatu?
1.3. Miejsce i termin płatności mandatu.
1.4. Czy ukarany może odwołać się od ukarania mandatem i do kogo?
1.5. Możliwość zapłaty mandatu kartą płatniczą.
2. Wybrane zagadnienia związane z gospodarką drukami ścisłego zarachowania.
2.1. Realizacja zamówienia na bloczki mandatowe.
2.2. Jak należy prowadzić ewidencję bloczków mandatowych w księdze druków ścisłego zarachowania?
2.3. Obowiązek inwentaryzacji i bieżącej kontroli bloczków mandatowych jako druków ścisłego zarachowania.
2.4. Aktualnie obowiązujące zasady dystrybucji i rozliczania formularzy mandatów.
2.5. Możliwość teleinformatycznego generowania formularzy mandatów.
3. Zasady prowadzenia ewidencji księgowej w urzędzie gminy w zakresie mandatów karnych i kar porządkowych – wybrane zagadnienia.
3.1. Czy straż gminna/miejska może prowadzić ewidencję księgową wpływów należności z tytułu mandatów i kar porządkowych czy też jest to zadanie wyłącznie urzędu gminy?
3.2. W jakich terminach straż gminna/miejska powinna przekazywać do urzędu gminy informacje o nałożonych mandatach stanowiące podstawę ujęcia w ewidencji księgowej urzędu?
3.3. Jakie dokumenty powinny być przekazywane przez straż gminną/miejską do urzędu gminy celem zaksięgowania należności z tytułu mandatu i kary porządkowej?
3.4. Sposób prowadzenia ewidencji analitycznej i syntetycznej należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych i kar porządkowych.
3.5. Szczególne zasady rachunkowości należności z tytułu mandatów karnych i kar porządkowych nakładanych przez straże gminne.
3.6. W oparciu o jakie dokumenty mandat i karę porządkową można przypisać i odpisać w księgach rachunkowych?
3.7. Jaką datę wpływu należności z tytułu mandatów przyjąć w przypadku zapłaty mandatu kartą płatniczą?
3.8. Mandaty przedawnione – jak należy z nimi postępować, kiedy i w oparciu o jakie dokumenty należy je wyksięgować?
3.9. Różnice w przedawnieniu należności z mandatów i z kar porządkowych – w jakim terminie się przedawniają?
3.10. Przedawnienie należności z kar porządkowych – jakie przepisy stosujemy?
3.11. Termin przedawnienia należności z tytułu kary porządkowej.
3.12. Przekazywanie dochodów z tytułu kar porządkowych do budżetu Państwa.
3.13. Czy wolno stosować ulgi w spłacie kar porządkowych?
3.14. Jaki organ jest właściwy do stosowania ulg (np. umorzenia) kary porządkowej?
4. Postępowanie w przypadku braku wpłat grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego kredytowanego lub kary porządkowej – zmiany w egzekucji administracyjnej.
4.1. Czy od niezapłaconego w terminie mandatu pobiera się odsetki?
4.2. Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej (formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych – aktualne rozporządzenie w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych).
4.3. Czy jest obowiązek wystawiania upomnień na niezapłacone mandaty?
4.4. Skierowanie przez wierzyciela do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku – kiedy wzywać zobowiązanego o wyjawienie majątku?
4.5. Zmiany w przepisach ustawy o postępowaniu egzekucyjnym dot. odpowiedzialności zobowiązanego za niezłożenie oświadczenia o stanie majątkowym.
4.6. Wystawianie upomnień na zaległości z tytułu mandatów (dane zawarte w upomnieniu, doręczenie upomnienia, terminy, kwoty?)
4.7. Obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia (np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem – czy zobowiązany płaci w takim przypadku koszty upomnienia?).
4.8. Kiedy zobowiązany nie ma obowiązku zapłaty kosztów upomnienia?
4.9. Czy i na podstawie jakich przepisów koszty upomnienia można umorzyć?
4.10. Przedawnienie kosztów upomnienia- kolejne zmiany ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
5. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego oraz zasady współdziałania wierzyciela z organem egzekucyjnym.
5.1. Omówienie aktualnego wzoru i prawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego (nowe dane w tytule wykonawczym, forma przesłania do organu egzekucyjnego – elektroniczny tytuł wykonawczy).
5.2. Kiedy i na jakie kwoty wystawiać tytuł wykonawczy w przypadku mandatów?
5.3. Omówienie wybranych elementów dot. elektronicznego TW i najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych.
5.4. Konsekwencje nieprawidłowego sporządzenia e-TW.
5.5. Obowiązek informowania organu egzekucyjnego o przedawnieniu mandatu i/lub kosztów upomnienia.
5.6. Inne obowiązki wierzyciela w toku postępowania egzekucyjnego w tym zasady aktualizacji tytułów wykonawczych.
5.7. Ponowne wszczęcie postępowania egzekucyjnego – od kogo wierzyciel może żądać informacji o majątku zobowiązanego.
6. Czy istnieje obowiązek dochodzenia mandatu od osoby zmarłej?
7. Czy mandat osoby zmarłej należy odpisać z ksiąg rachunkowych i w oparciu o jaki dokument?
8. Jakie działania powinien podejmować urząd gminy w zakresie monitorowania realizacji tytułów wykonawczych przez właściwe organy egzekucyjne?
9. Stosowanie ulg w spłacie należności z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych kredytowanych?
9.1. W oparciu o jakie formalnoprawne podstawy można stosować ulgi w spłacie mandatów?
9.2. Kryteria stosowania ulg w spłacie należności z mandatów w zależności o rodzaju ulgi, o którą ubiega się dłużnik (interes publiczny, ważny interes dłużnika, względy społeczne lub gospodarcze, możliwości płatnicze dłużnika).
9.3. Czy należność wynikającą z mandatu można umorzyć?
9.4. Zasady prowadzenia postępowania o ulgę w spłacie mandatu.
9.5. W jakiej formie rozstrzygnięty powinien być wniosek o zastosowanie ulgi w spłacie mandatu?
9.6. Jakie elementy musi zawierać decyzja administracyjna dot. ulgi w zapłacie mandatu w związku ze zmianami Kodeksu postepowania administracyjnego?
9.7. Jak prowadzić postępowanie w sprawie ulg w spłacie mandatów aby nie naruszyć przepisów dot. RODO?
10. Procedura zwrotu zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku.
10.1. Czy zadania związane z dochodzenie zwrotu zryczałtowanych wydatków przyznanych w wyroku realizowane powinny być przez straże miejskie/gminne czy przez urząd gminy?
10.2. Czy dochodzenie zwrotu zryczałtowanych wydatków przyznanych w wyroku odbywa się w trybie administracyjnym czy przez komornika sądowego?
10.3. Kiedy i na podstawie jakich przepisów przedawnia się prawo do zwrotu zryczałtowanych wydatków postępowania sądowego, przyznanych gminie w wyroku?
11. Pytania, wyjaśnienia, indywidualne konsultacje.
Informacje organizacyjne:
- Zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy webinarowej umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy oraz na rozmowy pomiędzy uczestnikami spotkania
- Zgłoszeni uczestnicy otrzymają na wskazane adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju,
- Platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w komputerze lub aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
