- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
- Od 2008 dyrektor wydziału oświaty, kultury i sportu starostwa powiatowego, później kierownik referatu oświaty, kultury, sportu i zdrowia, a obecnie dyrektor centrum usług wspólnych. Edukatorka, koordynatorka wielu projektów edukacyjnych. Autorka publikacji, dotyczących edukacji i zarządzania w oświacie. Współpracuje z wieloma instytucjami w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów o tematyce oświatowej. Prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania w oświacie na studiach podyplomowych na Uniwersytecie A. Mickiewicza w Poznaniu, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Collegium da Vinci w Poznaniu. Certyfikowany konsultant Programu MindSonar.
- absolwentka UAM w Poznaniu - filologia polska. Nauczycielka języka polskiego, doradca metodyczny a później konsultant ds. doradztwa kadry kierowniczej i egzaminów zewnętrznych Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz współpracownik Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
CELE SZKOLENIA:
Ostatnie zmiany w procedurze awansu zawodowego nauczyciela mają bardzo duży wpływ na częstotliwość i znaczenie oceny pracy nauczyciela w tym również nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu. Należy podkreślić, że bardzo wzrosło znaczenie oceny pracy, która warunkuje osiągnięcie kolejnego stopnia awansu zawodowego. Stąd rola i znaczenie oraz nakład pracy dyrektora, uczestniczącego w procedurze awansu zawodowego nauczyciela realizującego ,,nową” ścieżkę awansu jest znacznie większa niż w ,,starej” ścieżce.
Nauczyciele rozpoczynający pracę w szkole w roku szkolnym 2022/2023 (oraz w latach następnych) a także nauczyciele, którzy byli wcześniej zatrudnieni w szkole, ale do dnia 31 sierpnia 2022 r. nie uzyskali stopnia nauczyciela kontraktowego będą ubiegają się o awans zawodowy na nowych zasadach. Nowy system awansu zawodowego nauczycieli odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2022 r. oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 września 2022 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Podczas szkolenia odpowiemy m.in. na pytania oraz omówimy następujące zagadnienia:
- Jaki wpływ na awans zawodowy ma ocena pracy nauczyciela ,,początkującego”?
- Kiedy oceny pracy należy dokonać przed a kiedy po obserwacji lekcji i jaki to ma wpływ na awans zawodowy nauczyciela?
- Jakie są konsekwencje niewskazania przez nauczyciela kryterium oceny?
- Jakie są konsekwencje negatywnej oceny pracy?
- Ocena pracy po ustaniu zatrudnienia.
- Kiedy dyrektor w ciągu 21 dni musi dokonać oceny pracy nauczyciela?
- Bieg terminu na dokonanie oceny pracy podczas przerw.
- Ocena pracy nauczyciela a urlop dla poratowania zdrowia.
- Ocena pracy nauczyciela zatrudnionego min.: na część etatu, w dwóch placówkach, na umowę cywilnoprawną, zmieniającego placówkę.
- Jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia procedury oceny pracy nauczyciela, a które są fakultatywne?
- Jak powinna wyglądać karta oceny pracy nauczyciela?
- Czy można zawsze wybierać te same kryteria oceny pracy?
Przedstawimy praktyczne zestawienie najważniejszych czynności, które należy wykonać, przeprowadzając procedurę awansu zawodowego nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu ze szczególnym uwzględnieniem oceny pracy, obserwacji zajęć ze wskazaniem najczęściej popełnianych błędów.
Celem szkolenia jest:
- uporządkowanie wiedzy na temat awansu zawodowego oraz trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu na podstawie obowiązujących przepisów;
- określenie roli dyrektora i zadań nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu w procedurze awansu zawodowego;
- doskonalenie umiejętności tworzenia dokumentacji oceny pracy nauczyciela jako podstawowych narzędzi oceny;
ADRESACI:
Szkolenie kierowane jest do dyrektorów placówek oświatowych, nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu, nauczycieli pełniących funkcję mentora oraz pracowników samorządów.
MATERIAŁY:
Podczas szkolenia zostaną omówione i przekazane wzory dokumentów:
- pismo dyrektora do nauczyciela zawiadamiające o podjęciu procedury oceny jego pracy,
- wystąpienie dyrektora do doradcy lub innego nauczyciela o opinię,
- powiadomienie nauczyciela o terminie zapoznania go z projektem oceny,
- powiadomienie przedstawiciela wskazanej zakładowej organizacji związkowej o terminie zapoznawania zainteresowanego nauczyciela z projektem oceny jego pracy,
- pismo przewodnie do organu nadzoru pedagogicznego - w załączeniu z odwołaniem nauczyciela,
- projekty kart oceny pracy nauczyciela,
- wykorzystywane podczas oceny pracy, np. arkusze obserwacji pracy nauczyciela, karty oceny pracy, karta obserwacji zadania statutowego, arkusz monitorowania pracy nauczyciela pedagoga.
PROGRAM:
1. Stosunek pracy z nauczycielem odbywającym przygotowanie do zawodu:
- Umowa na czas określony na dwa lata.
- Kiedy umowa na czas nieokreślony?
- Stosunek pracy z nauczycielem kontraktowym przed 01.09.2022 r.
2. Wymiar przygotowania do zawodu:
- 3 lata i 9 miesięcy.
- Skrócony - 2 lata i 9 miesięcy.
- Wydłużony wymiar przygotowania do zawodu – na jakich warunkach?
3. Opieka mentora:
- Różnica między mentorem a opiekunem stażu – tabela – zestawienie zadań.
- Kto może być mentorem, a kto nie powinien?
4. Sposób odbywania przygotowania do zawodu:
- Analiza art. 9fa. Ust. 5 KN oraz par. 2.1. Rozporządzenia MEiN z dnia 6 września 2022 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
- Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć w drugim i czwartym roku przygotowania do zawodu - w odniesieniu do oceny pracy nauczyciela.
- Skład komisji obserwujących lekcje/zajęcia.
- Postępowanie komisji podczas i po przeprowadzonej lekcji/zajęciach.
- Konsekwencje negatywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach w drugim i czwartym roku przygotowania do zawodu.
5. Tryb dokonywania oceny pracy nauczyciela szkoły/placówki oświatowej – po zmianach związanych z awansem zawodowym nauczyciela.
- Tryb zasięgania wymaganych opinii – obligatoryjnych i fakultatywnych.
- Tryb postępowania przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela ,,początkującego” terminy.
- Kiedy ocena pracy nauczyciela jest konieczna w procedurze awansu zawodowego nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu?
6. Ocena pracy nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu
- Procedura oceny pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu.
- Procedura oceny pracy w czwartym roku odbywania przygotowania do zawodu.
- Kryteria oceny pracy nauczyciela ,,początkującego” – przykłady konkretnych rozwiązań praktycznych.
- Konsekwencje negatywnej oceny pracy.
- Ocena pracy a obserwacje lekcji/zajęć.
- Kiedy oceniać nauczyciela, który został zatrudniony w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela?
7. Omówienie przykładów dokumentów, mogących posłużyć do oceny pracy nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu:
• Jakie dokumenty trzeba, a jakie można sporządzać i od kogo to zależy?
• Przedstawienie przykładów wskaźników do kryteriów oceny pracy nauczyciela.
8. Procedury odwoławcze
• Procedury odwoławcze od oceny pracy nauczyciela.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online