Celem szkolenia jest omówienie merytorycznych - materialnoprawnych aspektów ustalania opłat adiacenckich w świetle najnowszego orzecznictwa Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wystąpień pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Zagadnienia związane z prowadzeniem postępowania administracyjnego w przedmiocie opłaty będą omawiane jedynie w ograniczonym i niezbędnym zakresie. Drugim istotnym elementem szkolenia będzie przedstawienie oraz omówienie projektowanych zmian w ustawie o gospodarce nieruchomościami oraz w innych ustawach, które mają dotyczyć właśnie zasad ustalania opłat adiacenckich oraz procedowania spraw administracyjnych związanych z tymi opłatami.
PROWADZĄCY:
Doświadczony trener, od 2008 roku prowadzi wysoko oceniane szkolenia z zakresu gospodarki nieruchomościami publicznymi i obrotu nieruchomościami. Absolwent studiów doktoranckich na Wydziale Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Absolwent aplikacji sądowej (egzamin sędziowski złożony w 2008 roku). Autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu gospodarowania nieruchomościami publicznymi, cywilno-prawnych aspektów obrotu nieruchomościami i zamówień publicznych.
ADRESACI:
Szkolenie jest skierowane przede wszystkim do pracowników samorządu terytorialnego, w szczególności zaś pracowników urzędów gmin i urzędów miast zajmujących się naliczaniem i egzekucją opłat adiacenckich.
PROGRAM:
1. Przedstawienie i omówienie projektowanych zmian ustawowych dotyczących ustalania opłat adiacenckich oraz prowadzenia postępowań w tym przedmiocie:
- Przedstawienie projektu zmian w zakresie terminów na wszczęcie i terminu na ustalenie opłaty adiacenckiej;
- Przedstawienie etapu procesu legislacyjnego w zakresie projektowanych zmian oraz stanowiska rządu i instytucji opiniujących projekt;
- Przedstawienie pozostałych planowanych i dyskutowanych zmian dotyczących opłat adiacenckich:
a) Regulacja stawek procentowych opłat adiacenckich;
b) Uproszczenie i przyspieszenie procedur administracyjnych w przedmiocie ustalenia opłaty;
c) Powiązanie opłaty adiacenckiej z rzeczywistą korzyścią dla właściciela z korzystania z infrastruktury technicznej.
2. Przedstawienie i omówienie informacji o wynikach kontroli Najwyższej Izby Kontroli przeprowadzonej w 2024 r., dotyczącej realizacji czynności właściwych organów w obszarze ustalania opłat adiacenckich:
- Stanowisko NIK co do znaczenia opłat adiacenckich w katalogu dochodów gmin oraz obowiązków organów w tym obszarze;
- Nieprawidłowości stwierdzane przez NIK w obszarze ustalania opłat adiacenckich.
3. Uchwały wprowadzające stawki procentowe opłat adiacenckich:
- Jakich zapisów i postanowień nie powinna zawierać uchwała w sprawie opłat adiacenckich. Granice kompetencji rady w zakresie kształtowania prawa miejscowego dotyczącego opłat.
- Czy rada gminy może różnicować stawki opłaty adiacenckiej dla określonych typów nieruchomości lub rodzajów inwestycji?
- Czy stawka procentowa opłaty adiacenckiej może być uznana za zbyt niską?
- Czy uchylenie uchwały ustalającej stawkę procentową opłaty adiacenckiej może być uznane za wadliwe przez sąd administracyjny?
- Czy zbycie nieruchomości przez właściciela oraz zysk z takiego zbycia (lub jego brak) może stanowić przesłankę ustalenia opłaty adiacenckiej?
4. Przygotowanie i prowadzenie postępowania oraz ustalanie opłat adiacenckich
- Termin na wszczęcie postępowania oraz termin wydania decyzji ustalającej opłatę adiacencką. Czy uchylenie decyzji i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia grozi przekroczeniem przez organ ustawowego terminu?
- W jaki sposób na potrzeby ustalenia opłaty adiacenckiej wskazać datę, od której było możliwe korzystanie z urządzenia lub z drogi?
- Czy istnieją negatywne przesłanki wszczęcia postępowania o ustalenie opłat adiacenckich? Czy organ może nie wszczynać postępowania, jeżeli stwierdzi, że wartość nieruchomości nie wzrosła /nie mogła wzrosnąć albo wysokość opłaty nie pokryje kosztów postępowania?
- Wyłączenia z możliwości ustalenia opłaty adiacenckiej: nieruchomość rolna i leśna oraz mieszany sposób przeznaczenia/wykorzystywania nieruchomości (częściowo rolny lub leśny) i jego wpływ na wszczęcie postępowania.
- Czy inwestycje nie będące bezpośrednio budową drogi pozwalają na ustalenie opłat adiacenckich (np. remont czy rozbudowa drogi)?
- Małżonkowie, współwłaściciele i osoby prawne jako strony postępowania. Odrębności i szczególne regulacje.
- Zbycie nieruchomości przed ustaleniem opłaty adiacenckiej – zasady ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za uiszczenie opłaty.
- Śmierć właściciela nieruchomości przed wszczęciem postępowania oraz w toku postępowania w przedmiocie ustalenia opłaty adiacenckiej – czy organ może wszcząć i kontynuować postępowanie z udziałem spadkobierców, czy postępowanie należy umorzyć? W jakich przypadkach opłata adiacencka może obciążać spadkobierców właściciela nieruchomości?
- Wygaśnięcie prawa do naliczenia opłaty adiacenckiej a przedawnienie wymagalnej należności publicznoprawnej stanowiącej naliczoną opłatę - jakie powinny być działania organu w obu przypadkach?
- Granice oceny operatu szacunkowego. Jakie aspekty operatu może oceniać organ prowadzący postępowanie, a które elementy pozostają poza kontrolą organu?
PLATFORMA SZKOLENIOWA:
- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
