- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
Radca prawny, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa, długoletni pracownik samorządowy, specjalista z prawa i postępowania administracyjnego, trener z bogatym doświadczeniem praktycznym. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
CELE SZKOLENIA:
Prawo składania skarg, wniosków i petycji do organów państwowych, samorządowych czy też organizacji i instytucji społecznych jest zagwarantowane przez Konstytucję RP. Tryb rozpatrywania skarg i wniosków określa Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy wykonawcze. Specyfika tego postępowania, różnorodność przedmiotowa skarg i wniosków, brak sądowej kontroli a co za tym idzie brak sądowej wykładni przepisów regulujących postępowanie skargowo – wnioskowe powoduje niejednorodne interpretacje i różnorodną praktykę nie zawsze zgodną z obowiązującymi przepisami prawa. Podczas szkolenia, zostaną wyjaśnione najczęściej pojawiające się w praktyce wątpliwości ze wskazaniem właściwej podstawy prawnej i prawidłowej wykładni obowiązujących przepisów. Celem szkolenia jest przedstawienie i przystępne wyjaśnienie pracownikom organów administracji publicznej rozwiązań prawnych regulujących problematykę postępowania w sprawie skarg i wniosków na kanwie konkretnych przykładów. Jest to bowiem postępowanie, z którym na co dzień zmierzyć się musi każdy organ wykonujący zadania z zakresu administracji publicznej.
PROGRAM:
I. Skargi i wnioski
1. Charakterystyka postępowania uproszczonego w sprawach skarg i wniosków:
a) konstytucyjne prawo do składania skarg i wniosków,
b) podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków,
c) przedmiot skargi a przedmiot wniosku,
d) problematyka aktów administracyjnych a postępowanie skargowo – wnioskowe
e) środki prawne
2. Wymogi formalne wobec skarg i wniosków:
a) sposoby wnoszenia skarg i wniosków,
b) skargi wnoszone drogą mailową,
c) zagadnienia dotyczące podpisu,
d) zagadnienia dotyczące adresu,
3. Właściwość organów
a) określanie organów właściwych do rozpatrywania skarg i wniosków,
b) przekazywanie skarg i wniosków według właściwości,
c) skarga na organ a skarga na pracownika organu,
4. Załatwianie skarg i wniosków
a) terminy załatwiania skarg i wniosków,
b) bezzasadność skargi,
c) ponowne załatwianie skargi w tej samej sprawie,
d) postępowanie wyjaśniające,
e) skarga w sprawie indywidualnej, w której dotychczas nie wszczęto postępowania administracyjnego,
f) zażalenie (skarga) strony na podstawie art. 37 KPA na niezałatwienie przez organ sprawy administracyjnej w terminie określonym w art. 35 KPA,
g) skarga wniesiona w toku postępowania administracyjnego;
h) skarga wniesiona po zakończeniu postępowania administracyjnego;
i) zmiana skargi na odwołanie od decyzji;
i) zmiana skargi na wniosek o wznowienie postępowania;
5. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku
a) treść zawiadomienia,
b) zawiadomienie w przypadku wielokrotnych skarg w tej samej sprawie,
c) elementy zawiadomienia,
d) zawiadomienie doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
6. Środki zaskarżenia w stosunku do rozstrzygnięć podejmowanych w postępowaniu skargowym i wnioskowym,
7. Przegląd orzecznictwa sądów administracyjnych w zakresie skarg i wniosków
8. Nadzór w sprawach skarg i wniosków.
II. Petycje
1. Pojęcie i zakres prawa do składania petycji w Konstytucji RP;
a) ustawa o petycjach jako rozwinięcie normy konstytucyjnej;
b) podmioty zobowiązane do rozpatrzenia petycji – ujęcie normatywne;
c) osoby i podmioty uprawnione do składania petycji;
d) zakres przedmiotowy petycji oraz pojęcie interesu prawnego składającego petycję;
2. Forma złożenia petycji;
a) elementy podmiotowo i przedmiotowo konieczne w petycji;
b) procedura uzupełniania braków formalnych petycji;
c) pozostawienie petycji bez rozpatrzenia – warunki formalne;
d) procedura przekazania petycji do organu właściwego;
3. Rozpatrzenie petycji – charakter prawny;
a) terminy rozpatrzenia petycji charakter prawny
b) obowiązki informacyjne organu zobowiązanego do rozpatrzenia petycji;
c) sposób i forma rozpatrzenia petycji
d) stosowanie przepisów kpa do ustawy o Petycjach
III. Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w kontekście RODO:
a) obowiązek informacyjny ciążący na podmiocie rozpatrującym skargę, wniosek, petycję
b) uprawnienia podmiotów składających skargę, wniosek, petycję
c) dane osobowe składających skargę, wniosek lub petycję.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online