zaproponuj szkolenia

Online: Specjalne potrzeby edukacyjne - organizacja i finansowanie

11 września 2024 09:00-14:00

365 zł netto

(Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, nauczanie indywidualne i wwr)


-    zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
-    uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
-    platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.


PROWADZĄCY:
Przez 6 lat pracownik Ministerstwa Finansów, później przez 9 lat pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej. W Ministerstwie Edukacji Narodowej na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej.
Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, tzw. dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).
Absolwent Matematyki Finansowej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Master of Business Administration na Uniwersytecie Warszawskim.


CELE SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest kompleksowy przegląd zagadnień związanych z organizacją i finansowaniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. W zakresie kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w tym zatrudniania specjalistów), nauczania indywidualnego oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka omówione zostaną kwestie związane z organizacją zajęć i zatrudnianiem nauczycieli. W każdym z bloków tematycznych poruszony zostanie również problem prawidłowego wypełniania systemu informacji oświatowej, tak aby nie zwracać subwencji w przyszłości, ale też otrzymać wszystko co należne. Wytłumaczony zostanie również zrozumiałym językiem system finansowania specjalnych potrzeb edukacyjnych, tak aby prosto przełożyć go na godziny przyznane nauczycielom.


ADRESACI:
Szkolenie jest przeznaczone dla przede wszystkim dla dyrektorów szkół i przedszkoli. Skorzysta na nim również pracownik samorządu odpowiedzialny za oświatę.


PROGRAM:
I. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
1. Specjaliści w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych:
-    minimalny wymiar zatrudnienia od września 2023 r. i od września 2024 r.;
-    zadania nauczycieli specjalistów w tym realizowane w ramach pensum;
-    kwalifikacje nauczycieli specjalistów;
-    pedagog specjalny – nowe stanowisko nauczycielskie;
-    sposób liczenia etatów nauczycieli specjalistów.
2. Pomoc psychologiczna pedagogiczna realizowana przez innych nauczycieli:
-    rodzaje zajęć i maksymalna wielkość grup;
-    czy określono minimalny wymiar godzinowy? Kto i na jakich zasadach określa wymiar zajęć?
-    kiedy opinia poradni jest koniecznie potrzebna, a kiedy nie?
-    zindywidualizowana ścieżka kształcenia.
3.Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
-    obowiązki nauczyciela w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
-    obowiązki nauczyciela specjalisty. Kiedy obowiązki nauczyciela nieprzedmiotowca, a kiedy inne? Raport MEN w SIO;
-    dane o zajęciach w punktu widzenia ucznia.
4.Finansowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
-    wagi subwencji na pomoc. Na co wystarczą?
-    czy jest subwencja na zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia?
-    wagi na nauczycieli specjalistów. Przedszkole ogólnodostępne, a przedszkole w zespole. Duża szkoła, a mała szkoła. Czy subwencja na specjalistów zależy od wymiaru zatrudnienia?
II. Kształcenie specjalne.
1.Obowiązek zatrudniania nauczyciela współorganizującego lub pomocy nauczyciela w szkole i przedszkolu ogólnodostępnym:
-    kiedy nauczyciel, a kiedy pomoc?
-    określenie wymiaru etatu;
-    czy można nie zatrudnić?
-    kwalifikacje nauczyciela współorganizującego. Pedagog specjalny jako nauczyciel współorganizujący.
2. Zajęcia rewalidacyjne:
-    wymiar zajęć rewalidacyjnych w szkole ogólnodostępnej;
-    wymiar zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu ogólnodostępnym;
-    wymiar zajęć rewalidacyjnych w szkole i przedszkolu specjalnym;
-    czy uczeń może zrezygnować z rewalidacji? Konsekwencje braku zajęć rewalidacyjnych;
-    kwalifikacje nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne.
3.Zajęcia resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne.
4. Prawidłowe wpisanie danych z orzeczeń do SIO:
-    daty obowiązywania, weryfikacja z poradnią;
-    zajęcia w ramach orzeczeń;
-    konsekwencje błędów i możliwość ich poprawy.
5.Finansowanie kształcenia specjalnego:
-    kwoty w zależności od rodzaju orzeczenia;
-    czy nauczyciel współorganizujący jest finansowany?
-    przeliczenie kwot subwencyjnych na wymiar etatu nauczyciela i liczbę godzin zajęć. Na co wystarczy subwencja, a co musi dołożyć organ prowadzący?
-    rozliczenie wydatków na kształcenie specjalne. Wydatki w rozdziałach 80149, 80150 i 80152. Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniach i IPET.
III. Nauczanie indywidualne.
1.Minimalny i maksymalny wymiar godzin w zależności od typu szkoły i klasy. Kto decyduje?
2.Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
-    daty obowiązywania i dlaczego nie wprowadzamy orzeczenia?
-    konsekwencje błędów i możliwość ich poprawy.
3. Finansowanie nauczania indywidualnego:
-    kiedy samorząd otrzyma subwencję na nauczanie indywidualne?
-    przeliczenie kwot subwencyjnych na wymiar etatu nauczyciela i liczbę godzin zajęć. Na co wystarczy subwencja, a co musi dołożyć organ prowadzący?
IV. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
1.Minimalny i maksymalny wymiar godzin miesięcznie. Kto decyduje?
2.Konsekwencje braku realizacji minimalnego wymiaru.
3.Prawidłowe wpisanie danych do SIO:
-    daty obowiązywania;
-    weryfikacja opinii z poradnią;
-    konsekwencje błędów i możliwość ich poprawy.
-    kiedy przypisać do oddziału podstawowego, kiedy do podstawowego i dodatkowego, a kiedy nie przypisywać?
4. Finansowanie nauczania indywidualnego:
-    kiedy samorząd otrzyma subwencję na wwr?
-    przeliczenie kwot subwencyjnych na liczbę godzin zajęć w miesiącu. Przy jakiej liczbie godzin subwencja wystarczy?
-    czy wwr można rozliczyć w ramach kształcenia specjalnego?

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha