- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
ADRESACI SZKOLENIA:
Szkolenie jest skierowane do pracowników jednostek samorządu terytorialnego – Wójtów, Burmistrzów, Skarbników, Wydziałów Oświaty, Budżetu i osób zajmujących się przekazywaniem i rozliczaniem dotacji dla szkół niesamorządowych.
CEL SZKOLENIA:
Celem szkolenia jest zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej przygotowania uchwały dotacyjnej. Omówimy, jakie zapisy prawne powinny znaleźć się w uchwale - przede wszystkim pod kątem koniecznych zmian w uchwale w związku ze zmianą finansowania uczniów niepełnosprawnych od 2025 r. Samorząd musi zbierać w uchwale dotacyjnej informację o liczbie realizowanych godzin, wynikających z IPET. Na szkoleniu przedstawimy przykładowe (gotowe) przepisy prawne do wykorzystania w uchwale dotacyjnej.
Przedstawimy prawidłową konstrukcję załączników do uchwały (informacja o planowanej liczbie uczniów, informacja o liczbie uczniów w danym miesiącu z uwzględnieniem liczby godzin wsparcia z IPET dla uczniów niepełnosprawnych, rozliczenie dotacji), tak aby samorząd prawidłowo i szybko mógł naliczyć dotację oraz aby na podstawie przedstawionego rozliczenia mógł sprawdzić poprawność wydatkowania dotacji zgodnie z przepisami prawa.
PROGRAM:
1. Podstawa prawna – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. Nowe rozporządzenie o podziale potrzeb oświatowych na rok 2025.
2. Zmiana załącznika do uchwały w związku z nowym sposobem finansowania uczniów niepełnosprawnych od 2025 r.
- Jak zebrać godziny wsparcia z IPET do nowych wag na uczniów niepełnosprawnych?
- Jak określić godziny wsparcia z IPET?
- Jakie zajęcia i nauczyciele wchodzą w wsparcie IPET, zgodnie z przepisami rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych?
- Jak odwołać się do zapisów rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych, aby dotowane placówki prawidłowo liczyły godziny wsparcia dla dzieci niepełnosprawnych: dzielenie zajęć grupowych na dwa, dzielenie nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne i pomocy nauczyciela proporcjonalnie do liczby uczniów.
- Jak określić stan orzeczeń w danym miesiącu, gdy dotacja jest udzielna według realizowanych godzin.
- Jak zebrać godziny wsparcia od stycznia, gdy uchwała zostanie podjęta później (przepisy przejściowe).
- Prawidłowe zebranie godzin wsparcia i precyzyjne zapisy w tym zakresie są konieczne, aby przy kontroli móc określić, czy dotacja została pobrana należnie czy jest do zwrotu (nieprawidłowo obliczona liczba godzin przez podmiot dotowany).
3. Kontrolowanie bieżącego stanu SIO a comiesięczna informacja o liczbie uczniów - jakie zapisy w uchwale pomogą w sprawdzeniu zgodności danych. Samorząd dotuje placówkę na podstwie comiesięcznej informacji, a potrzeby oświatowe (wyrównanie z budżetu państwa po roku 2025 i każdym kolejnym) otrzymuje według bieżącego stanu wykazanego w SIO.
4. Konstrukcja uchwały – ogólne zapisy, naliczenie dotacji, zbieranie informacji do dotacji, rozliczenie dotacji, kontrola dotacji. Omówienie poszczególnych działów.
5. Wymogi formalno-prawne uchwały – przepisy, które musza znaleźć się w uchwale, przepisy zbędne, które są odrzucane oraz przepisy, które ułatwią naliczanie, rozliczanie i kontrolę dotacji.
6. Załączniki do uchwały – jak prawidłowo je skonstruować, aby poprawnie i szybko naliczać i rozliczać dotację?
- wzór informacji o planowanej liczbie uczniów,
- wzór informacji o liczbie uczniów w danym miesiącu,
- wzór rozliczenia dotacji.
7. Dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju – jakie informacje powinny znaleźć się w uchwale oraz w załącznikach, aby poprawnie stosować przepisy prawa w tym zakresie.
8. Dotacja na kształcenie specjalne uczniów niepełnosprawnych – jakie informacje powinny znaleźć się w uchwale oraz w załącznikach, aby poprawnie stosować przepisy prawa w tym zakresie. Wzór rozliczenia dotacji na uczniów niepełnosprawnych.
9. Omówienie i przedstawienie przykładowej uchwały dotacyjnej. Gotowe przepisy prawne do wykorzystania w uchwale dotacyjnej.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online