- zajęcia prowadzone on-line, za pomocą specjalnej platformy internetowej, umożliwiającej komunikację pomiędzy wykładowcą a uczestnikami, pozwalającej także na zadawanie pytań wykładowcy w formie chatu,
- uczestnicy przed szkoleniem otrzymają na wskazane w karcie zgłoszeniowej adresy e-mail zaproszenia wraz z linkami do wirtualnego pokoju, w którym będą mogli wziąć udział w szkoleniu,
- platforma szkoleniowa na której odbywają się zajęcia jest dostępna przez przeglądarkę internetową w dowolnym komputerze lub przez aplikację w smartfonie.
PROWADZĄCY:
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UŁ. Aktualnie wykładowca akademicki, trener, dyrektor ds. ochrony danych w kancelarii prawnej, inspektor ochrony danych w spółkach grupy kapitałowej w branży ochrony zdrowia. Specjalizuje się w postępowaniu administracyjnym, sądowym postępowaniu egzekucyjnym i prawie ochrony danych osobowych, a także w prawie pomocy społecznej i prawie pracy. Autor licznych publikacji naukowych i opinii prawnych. Wieloletni konsultant i trener firm doradczych. Ceniony dydaktyk i praktyk. Zajmuje się szkoleniami pracowników organów administracji publicznej na szczeblu centralnym i terenowym oraz prawników praktyków, a także pracowników przedsiębiorstw i spółek. Specjalista w zakresie obsługi prawnej przedsiębiorców oraz wdrażania standardów ochrony danych osobowych w organizacjach polskich
i zagranicznych. Za osiągnięcia naukowe i dydaktyczne wielokrotnie nagradzany licznymi stypendiami doktorskimi i motywacyjnymi, w tym Nagrodą Rektora UŁ.
PROGRAM:
1. Wskazanie praktycznych przykładów stosowania KPA w jednostkach pomocy społecznej
2. Czy w pomocy społecznej decyzja administracyjna jest zawsze konieczna? Postępowania bezdecyzyjne, tryb pilny
3. Czy DPS może wydać decyzję administracyjną?
4. Problematyka wszczęcia postępowania administracyjnego
5. Formy rozstrzygnięć w sprawie wyłączeń, tryb i właściwość podmiotów w tych sprawach
6. Ustalanie właściwości organów, w tym: dla osób pozostających pod opieką prawną (całko-wicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych) oraz spory kompetencyjne pomiędzy jednostkami pomocy społecznej
7. Pełnomocnictwo i przedstawicielstwo w pomocy społecznej
8. Prawo strony do wniesienia ponaglenia. Forma, tryb, termin, postępowanie organu w sytuacji wniesienia ponaglenia. Konsekwencje dla organu administracji publicznej związane z wniesieniem ponaglenia przez stronę
9. Przewlekłość postępowania a bezczynność organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu
10. Odpowiedzialność urzędników na podstawie art. 38 k.p.a.
11. Liczenie terminów na załatwienie sprawy w pomocy społecznej
12. Doręczenia tradycyjne i elektroniczne
13. Publiczna usługa hybrydowa i jej wpływ na postepowanie administracyjne
14. Zmiana procedury doręczenia właściwego i zastępczego
15. Korzystanie przez organ z bazy adresów elektronicznych
16. Problematyka ustalania skuteczności doręczenia
17. Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego
18. Adresy doręczenia
19. Skuteczność doręczenia pism na adres mailowy organu i pracownika organu
20. Dochowanie terminu przy doręczeniach elektronicznych
21. Wezwania
22. Metryka sprawy. Protokoły i adnotacje w KPA
23. Dowody w postępowaniu o przyznanie świadczeń
24. Praktyczne rozwiązania dotyczące ustalania sytuacji dochodowej osoby/rodziny,
25. Rodzinne wywiady środowiskowe, ich przeprowadzenie oraz sporządzanie protokołu
26. Zawieszenie i umorzenie postępowania - problemy praktyczne
27. Analiza orzekania uznaniowego. Uznanie administracyjne
28. Przyznawanie i realizacja wybranych świadczeń pieniężnych
29. Konstruowanie osnowy i uzasadnienia decyzji uznaniowych w pomocy społecznej
30. Procedura wydawania decyzji administracyjnej
31. Kontrola instancyjna decyzji – odwołanie w pomocy społecznej
32. Procedura orzekania w sprawach nienależnie pobranych świadczeń (uznanie świadczenia za nienależne, wydanie stosownej decyzji administracyjnej, zobowiązanie do zwrotu, skierowanie do egzekucji)
33. Prawne aspekty weryfikacji prawa do przyznanych świadczeń (uchylenie lub zmiana decyzji, wznowienie postępowania administracyjnego)
34. Wprowadzanie zmian w wydanej decyzji
35. Zmiana ostatecznych decyzji administracyjnych dotyczących zasiłku stałego, zasiłku okresowego oraz innych świadczeń
36. Postępowanie uproszczone, mediacja i milczenie w pomocy społecznej
37. Zmiany w ustawie o pomocy społecznej i ich wpływ na procedurę wydawania decyzji administracyjnej.
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online