zaproponuj szkolenia

Przygotowanie do zamknięcia roku 2025 w zakresie zadań zleconych realizowanych przez gminy, powiaty, województwa

03 grudnia 2025 09:00-13:00

490 zł netto

Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad ewidencji księgowej zadań zleconych finansowanych z budżetu państwa oraz zadań zleconych finansowanych z środków Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i z środków Funduszu Pomocy Ukrainie, zarówno po stronie wydatkowej jak i dochodowej. Omówione zostaną zasady ustalania wyniku finansowego i zasady ustalania wyniku wykonania budżetu w zakresie zadań zleconych, w tym typowe nieprawidłowości związane z błędnym księgowaniem zadań zleconych powodujących nierzetelność zarówno wyniku finansowego jak i wyniku wykonania budżetu za rok 2025.

Takie typowe nieprawidłowości wynikają z błędnych zaleceń np. RIO Kraków i RIO Białystok, które ignorują obowiązujące zasady rachunkowości a nawet oficjalny komunikat Ministerstwa Finansów dot. zasad księgowania zadań zleconych dostępny na stronach MF od 2011 roku.

Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla skarbników, głównych księgowych i księgowych Starostw Powiatowych, Urzędów Miast i Urzędów Gmin, Urzędów Marszałkowskich, Ośrodków Pomocy Społecznej, PCPR, ROPS, Zarządów Nieruchomości Skarbu Państwa, SCUW oraz Urzędów Wojewódzkich zlecających i rozliczających JST z zadań zleconych.

Wykładowca – Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.

PROGRAM SZKOLENIA

  1.      Zadania własne a zadania zlecone - zasady ustalania w jednostkach samorządu terytorialnego planów finansowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, w tym dochodów budżetu w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych oraz aktów wykonawczych.
  2.      Zasady finansowania zadań zleconych - dotacje z budżetu państwa a zasady finansowania zadań zleconych z środków BGK i utworzonego w banku Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 oraz Funduszu Pomocy Ukrainie.
  3.      Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2025 w jednostkach bezpośrednio realizujących zadania zlecone (np. OPS, Zarząd Nieruchomości SP) oraz w urzędach gmin i miast, w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich i w organie finansowym (budżetowym).
  4.      Zmiany w obsłudze sprawozdań w systemach BeSTi@ i SJO BeSTi@ - systemowe rozdzielenie zadań własnych od zadań zleconych w zakresie planu i wykonania oraz aktualne stanowisko Ministerstwa Finansów dot. księgowości zadań zleconych - typowe błędy popełniane przy ewidencji zadań zleconych w zakresie księgowania należności jako zobowiązań ujmowanych w części należnej budżetowi państwa 221/225 z pominięciem konta 720 oraz ich negatywny wpływ na wynik finansowy i wynik wykonania budżetu.
  5.      Ewidencja księgowa dotacji z BP, środków z funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie na finansowanie zadania zleconego oraz ich zaliczenie do przychodów urzędu zgodnie z paragrafem 9 rozporządzenia MRiF ws. rachunkowości i planów kont – kiedy konto 720 lub 760 a kiedy 840, związek rozliczenia kosztów obsługi na zakup amortyzowanych środków trwałych z kontem 840.
  6.      Wydatki i koszty zadań zleconych – typowe błędy popełniane przy ewidencji zadań zleconych dot. księgowania świadczeń pod listą wypłat z pominięciem kosztów przyszłych okresów, zakres zastosowania konta 409 (410) i konta 640, wyjaśnienie jakie zobowiązania i koszty ujmuje się na koncie 640 oraz jaki mają one związek z zaangażowaniem ujmowanym na 998 i 999.
  7.      Zasady ewidencji księgowej udziałów JST w dochodach BP - ewidencja należności realizowanych na rzecz BP w jednostce bezpośrednio realizującej zadanie, a zasady księgowania zobowiązań wobec BP w organie finansowym (konto 224) i ich wpływ na prawidłową wycenę zobowiązań wobec BP w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i art. 255 UoFP.
  8.      Problem szczególny dot. rozliczania udziału BP w zadaniach zleconych opodatkowanych podatkiem VAT – czy udział JST i udział BP liczy się od kwot netto czy brutto po zmianach w sprawozdawczości budżetowej i po zmianach w obsłudze sprawozdań w systemach BeSTi@ i SJO BeSTi@ z uwzględnieniem aktualnego stanowiska Ministerstwa Finansów dot. księgowości zadań zleconych.
  9.      Sprawozdawczość budżetowa zadań zleconych za rok 2025 oraz ujęcie należnych dochodów na część stanowiącą dochody budżetu państwa i część stanowiącą dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego w jednostkowym i łącznym sprawozdaniu RB-27ZZ i RB-50 oraz w sprawozdaniu RB-27S i RB-28S.
  10.   Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych za rok 2025 – zasady sporządzania sprawozdania z zadań zleconych RB-ZN – instrukcja i przykłady praktyczne oraz zakaz pomniejszania należności z zadań zleconych o podatek VAT.
  11.   Prawidłowe wykazanie zadań zleconych w sprawozdaniu finansowym  jednostki bezpośrednio wykonującej zadanie oraz jednostki samorządu terytorialnego za rok 2025.
  12.    Przykłady błędnych księgowań zadań zleconych i pokazanie wpływu błędnych księgowań na wynik finansowy i wynik wykonania budżetu za rok 2025 – czy i kiedy księgi rachunkowe jednostki realizującej bezpośrednio zadania zlecone oraz jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za nierzetelne?
  13. Odpowiedzi na pytania

Miejsce szkolenia

Internet
www.owal.edu.pl, Szkolenie online

Opiekun szkolenia

Warunki uczestnictwa

Zapisywanie do newsletter'a

owal

zaproponuj temat szkolenia

* zaproponuj temat szkolenia i prześlij go do nas abyśmy rozważyli Twoją propozycję

Captcha