Przygotowanie do zamknięcia roku 2025 w zakresie zadań zleconych realizowanych przez gminy, powiaty, województwa

03 grudnia 2025 09:00-13:00

490 zł netto
Cel szkolenia – Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad ewidencji księgowej zadań zleconych finansowanych z budżetu państwa oraz zadań zleconych finansowanych z środków Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i z środków Funduszu Pomocy Ukrainie, zarówno po stronie wydatkowej jak i dochodowej. Omówione zostaną zasady ustalania wyniku finansowego i zasady ustalania wyniku wykonania budżetu w zakresie zadań zleconych, w tym typowe nieprawidłowości związane z błędnym księgowaniem zadań zleconych powodujących nierzetelność zarówno wyniku finansowego jak i wyniku wykonania budżetu za rok 2025.
Takie typowe nieprawidłowości wynikają z błędnych zaleceń np. RIO Kraków i RIO Białystok, które ignorują obowiązujące zasady rachunkowości a nawet oficjalny komunikat Ministerstwa Finansów dot. zasad księgowania zadań zleconych dostępny na stronach MF od 2011 roku.
Adresaci szkolenia – Szkolenie przeznaczone jest dla skarbników, głównych księgowych i księgowych Starostw Powiatowych, Urzędów Miast i Urzędów Gmin, Urzędów Marszałkowskich, Ośrodków Pomocy Społecznej, PCPR, ROPS, Zarządów Nieruchomości Skarbu Państwa, SCUW oraz Urzędów Wojewódzkich zlecających i rozliczających JST z zadań zleconych.
Wykładowca – Tomasz Wojtania
Doświadczony wykładowca z ponad 25 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Konsultant Banku Światowego nr 479364 i współautor raportu Banku Światowego „Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)”. Autor projektu pierwszej wersji stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.: WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych.
PROGRAM SZKOLENIA
- Zadania własne a zadania zlecone - zasady ustalania w jednostkach samorządu terytorialnego planów finansowych zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, w tym dochodów budżetu w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych oraz aktów wykonawczych.
- Zasady finansowania zadań zleconych - dotacje z budżetu państwa a zasady finansowania zadań zleconych z środków BGK i utworzonego w banku Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 oraz Funduszu Pomocy Ukrainie.
- Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2025 w jednostkach bezpośrednio realizujących zadania zlecone (np. OPS, Zarząd Nieruchomości SP) oraz w urzędach gmin i miast, w starostwach powiatowych, w urzędach marszałkowskich i w organie finansowym (budżetowym).
- Zmiany w obsłudze sprawozdań w systemach BeSTi@ i SJO BeSTi@ - systemowe rozdzielenie zadań własnych od zadań zleconych w zakresie planu i wykonania oraz aktualne stanowisko Ministerstwa Finansów dot. księgowości zadań zleconych - typowe błędy popełniane przy ewidencji zadań zleconych w zakresie księgowania należności jako zobowiązań ujmowanych w części należnej budżetowi państwa 221/225 z pominięciem konta 720 oraz ich negatywny wpływ na wynik finansowy i wynik wykonania budżetu.
- Ewidencja księgowa dotacji z BP, środków z funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie na finansowanie zadania zleconego oraz ich zaliczenie do przychodów urzędu zgodnie z paragrafem 9 rozporządzenia MRiF ws. rachunkowości i planów kont – kiedy konto 720 lub 760 a kiedy 840, związek rozliczenia kosztów obsługi na zakup amortyzowanych środków trwałych z kontem 840.
- Wydatki i koszty zadań zleconych – typowe błędy popełniane przy ewidencji zadań zleconych dot. księgowania świadczeń pod listą wypłat z pominięciem kosztów przyszłych okresów, zakres zastosowania konta 409 (410) i konta 640, wyjaśnienie jakie zobowiązania i koszty ujmuje się na koncie 640 oraz jaki mają one związek z zaangażowaniem ujmowanym na 998 i 999.
- Zasady ewidencji księgowej udziałów JST w dochodach BP - ewidencja należności realizowanych na rzecz BP w jednostce bezpośrednio realizującej zadanie, a zasady księgowania zobowiązań wobec BP w organie finansowym (konto 224) i ich wpływ na prawidłową wycenę zobowiązań wobec BP w świetle przepisów ustawy o rachunkowości i art. 255 UoFP.
- Problem szczególny dot. rozliczania udziału BP w zadaniach zleconych opodatkowanych podatkiem VAT – czy udział JST i udział BP liczy się od kwot netto czy brutto po zmianach w sprawozdawczości budżetowej i po zmianach w obsłudze sprawozdań w systemach BeSTi@ i SJO BeSTi@ z uwzględnieniem aktualnego stanowiska Ministerstwa Finansów dot. księgowości zadań zleconych.
- Sprawozdawczość budżetowa zadań zleconych za rok 2025 oraz ujęcie należnych dochodów na część stanowiącą dochody budżetu państwa i część stanowiącą dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego w jednostkowym i łącznym sprawozdaniu RB-27ZZ i RB-50 oraz w sprawozdaniu RB-27S i RB-28S.
- Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych za rok 2025 – zasady sporządzania sprawozdania z zadań zleconych RB-ZN – instrukcja i przykłady praktyczne oraz zakaz pomniejszania należności z zadań zleconych o podatek VAT.
- Prawidłowe wykazanie zadań zleconych w sprawozdaniu finansowym jednostki bezpośrednio wykonującej zadanie oraz jednostki samorządu terytorialnego za rok 2025.
- Przykłady błędnych księgowań zadań zleconych i pokazanie wpływu błędnych księgowań na wynik finansowy i wynik wykonania budżetu za rok 2025 – czy i kiedy księgi rachunkowe jednostki realizującej bezpośrednio zadania zlecone oraz jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za nierzetelne?
- Odpowiedzi na pytania
Miejsce szkolenia
Internetwww.owal.edu.pl, Szkolenie online
